PROTEINDRIKK: Ernæringsfysiologen har evaluert næringsinnholdet i ni proteindrikker for DinKost og ShapeUp. FOTO: Petter Berg, HM Foto
PROTEINDRIKK: Ernæringsfysiologen har evaluert næringsinnholdet i ni proteindrikker for DinKost og ShapeUp. FOTO: Petter Berg, HM FotoVis mer

Én proteindrikk skiller seg ut

En shake kan være en kjapp og god løsning etter trening.

Etter trening bør du få i deg protein, karbohydrater og væske for å få maksimalt utbytte av treningen.

En shake kan være en kjapp og god løsning.

Testvinner Vi har testet ni ulike proteindrikker.

Maxim Recovery Drink ble testens vinner med terningkast fem.

Proteinshake Chocolate fra Proteinfabrikken har høyest proteininnhold av alle i testen, og får terningkast fire.

Disse har vi testet Vi har kikket på det som finnes av proteinrike drikker i sportsbutikken, i helsekosten og i dagligvarebutikken.

Ikke alle proteinrike drikker er ment for deg som trener, noe testen tydelig viser. Velg derfor de som er ment for trening.

Smaken har vi ikke tatt med i testen, så den må du vurdere selv - men alle drikkene smaker best når de er avkjølte.

Tærer på proteinlagrene Ikke alle trenger restitusjonsmat. Jo oftere du trener, desto viktigere er det å restituere seg etter trening.

Under trening svetter du, tærer på proteinlagrene i musklene og bruker opp karbohydratene i muskelcellene (det kjenner du når melkesyren melder seg).

Du må tilbakeføre alt dette, og derfor bør en restitusjonsdrikk være protein- og karbohydratrik, men ikke fett- og kaloririk.

Det er også bra om ikke alle karbohydratene er i form av sukkerarter.

Kroppen kan ikke vente - det må helst skje innenfor en halvtime etter at du er ferdig.

Da blir du klar for neste økt og får mer ut av treningen din.

Ikke for ofte Proteinene inneholder nødvendige aminosyrer som kroppen ikke klarer å lage selv, og dette er derfor svært viktige byggeklosser for kroppen din.

- Det er meget vanskelig å få i seg for mye protein via kosten. Proteinrike matvarer har nemlig også svært høy metthetseffekt og stort inntak kan derfor gi kvalme, sier dr. Fedon Lindberg.

Bruker du derimot rent proteinpulver som tilskudd eller shake er det faktisk mulig å få i seg for mye av denne viktige byggesteinen.

- Kroppen lagrer ikke aminosyrer til senere bruk, så alt overflødig protein vil enten bli langsomt omdannet til blodsukker eller lagret som fett. For mye protein vil også til en viss grad stimulere insulinproduksjonen ved at enkelte aminosyrer fremmer utskilling av insulin, sier Lindberg.

For mye protein kan også belaste nyrene.

Les også: Steroider, bæsj og glass i proteinpulver
Derfor er sunn mat bedre enn piller
Slik får du god fordøyelse
Du trenger ikke proteinpulver
Spis riktig før og etter trening

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

Maxim Recovery Drink Best i test! Karakter: 5/6 Pris: 26 Maximize Protein Plus Strawberry Noe mindre kalorier enn drikkene fra Proteinfabrikken Karakter: 4/6 Pris: 46 Maxim Protein Smoothie Mengde kalorier avhenger av om du blander med melk eller vann. Karakter: 4/6 Pris: 165 Maximize Protein Plus Vanilla Lavt fettinnhold Karakter: 4/6 Pris: 46 Proteinfabrikken Proteinshake Strawberry Veldig mange kalorier i denne. Karakter: 4/6 Pris: 39 Proteinfabrikken Proteinshake Chocolate Mest protein i hele testen Karakter: 4/6 Pris: 39 Allévo High Protein tropic smoothie Laveste innhold av protein per porsjon. Karakter: 3/6 Pris: 36 Allévo High Protein forest fruit smoothie Ikke spesielt smart etter trening. Karakter: 3/6 Pris: 36 Nutricia Nutridrink Protein Næringsdrikk til spesielle medisinske formål. Karakter: 3/6 Pris: 33