SENKER FARTEN Gjennomsnittsmålingene har redusert farten med opptil 10 kilometer i timen, og dermed vært et viktig bidrag til trafikksikkerheten på norske veier. Foto: Martin Jansen
SENKER FARTEN Gjennomsnittsmålingene har redusert farten med opptil 10 kilometer i timen, og dermed vært et viktig bidrag til trafikksikkerheten på norske veier. Foto: Martin JansenVis mer

Nå blir det dobbelt så mange av disse

De skal få deg til å kjøre saktere.

I 2009 ble det innført gjennomsnittsmålinger på tre norske veistrekninger. Statens Vegvesen har evaluert virkningene av denne typen fartsmåling og kommet til en entydig konklusjon:

Fotoboksene som måler snittfarten din over en bestemt strekning senker farten og bidrar dermed til både økt trafikksikkerhet og færre ulykker.

-Evalueringen er grundig og svært godt dokumentert. Det er ingen tvil om at denne formen for ATK (automatisk trafikk-kontroll) bidrar til å senke hastighetene, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør i trafikksikkerhetsseksjonen i Statens Vegvesen til Dagbladet.

Redder liv

- Redder disse fotoboksene liv?

- Ja. Nå kan vi ikke telle ulykker som unngås, og liv som reddes, men at fart og ulykker henger sammen er godt dokumentert. Denne formen for trafikkovervåking er beviselig et bidrag til å redusere fart og dermed færre alvorlige trafikkulykker..

Evalueringen viser at farten reduseres med opp mot 10 kilometer i timen i målestrekningene.

ØKER ANTALLET: Senioringeniør Anne Beate Budalen i Vegdirektoratet forteller at det kommer ti nye gjennomsnittsmålinger på norske veier neste år. Per i dag har vi 11. Foto: Egil Nordlien, HM Foto
ØKER ANTALLET: Senioringeniør Anne Beate Budalen i Vegdirektoratet forteller at det kommer ti nye gjennomsnittsmålinger på norske veier neste år. Per i dag har vi 11. Foto: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer

- Fart er voldsomme krefter. En nedgang i hastigheten på 10 km/t er mye i denne sammenhengen, sier Ranes.

10 nye neste år

De gode resultatene med streknings-ATK har også nådd fram til politikerne.

- Vi har fått en bestilling fra Samferdselsdepartementet på opptil 40 strekninger hvor det kan innføres gjennomsnittsmåling, sier Ranes til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så mange blir det ikke, men senioringeniør Anne Beate Budalen i Vegdirektoratet kan røpe at ti nye strekninger vil bli etablert. Nylig ble det innført streknings-ATK innført på Rv 4 mellom Grua og Stryken på Hadeland, en veistrekning med høy ulykkesbelastning og åtte trafikkdrepte de siste ti årene.

Tre nye streknings-ATK'er tas i drift i inneværende år. Og neste år kommer det altså omlag ti til, spredd over hele landet.

- I samarbeid med regionene og politiet, er vi i ferd med å identifisere aktuelle strekninger, sier Budalen til Dagbladet. 

Kobles sammen?

OVER 5000 TATT: Selv om streknings-ATK har bidratt til fartsreduksjon, ble likevel over 5000 bilister tatt i disse boksene i 2011. Foto: Martin Jansen
OVER 5000 TATT: Selv om streknings-ATK har bidratt til fartsreduksjon, ble likevel over 5000 bilister tatt i disse boksene i 2011. Foto: Martin Jansen Vis mer

De stasjonære boksene, som vi er godt vant til og som det finnes 360 av i landet i dag, vil fortsatt stå der. 

Effekten, det vil si fartsreduksjonen, er trolig større med strekningsmåling.

- Det vil derfor være naturlig for oss og se om enkelte av de stasjonære boksene skal kobles sammen til en streknings-ATK, sier Ranes.

Dødstallene halvert
I sommer  omkom 40 personer i trafikken i Norge. Det er ille nok, men likevel under halvparten så mange som de 84 som mistet livet i samme periode i 2010. I fjor omkom 56 personer i sommertrafikken.

Fotoboksene skal ikke ha all æren for dette, men er i følge Vegdirektoratet et klart positivt bidrag til trafikksikkerheten.

- Tallene er gledelige, men en drept er likevel en for mye, sier Guro Ranes.

Hun tror den positive utviklingen skyldes en felles innsats fra både politi, fylkeskommunene, helsemyndigheter, Trygg Trafikk og Statens vegvesen, kombinert med byggingen av nye og sikrere veger, bedre biler, og at vi stadig blir flinkere til å bruke bilbelte.

- Dessuten ser vi at gjennomsnittsfarten går noe ned, suer Ranes.

Og der spiller fotoboksene, stasjonære eller gjennomsnittsmålende, inn.

- Effektiv kontroll av fart er svært viktig sett i forhold til ulykker og skadeomfang. Streknings-ATK har vist seg å være et svært effektivt og virkningsfullt verktøy i så måte. Derfor vil vi prioritere etablering av flere slike i hehold til bestillingen fra departementet, sier Guro Ranes til Dagbladet. ••Hittil i år har 108 mistet livet i trafikken i Norge. For to år siden var tallet 148 på samme tid.