LOKALT SAMARBEID I SØR: Katrine Hesnes Jarnes fra Hesnes gartneri og kjøkken og Gunnar Sagstuen fra Røyland gård selger i dag egenproduserte varer fra egen gård og et knippe utvalgte butikker. I Berlin bød de blant annet på speltkjeks med grønnkål og en rekke spennende syltetøy og geleer, som Raøyland Gårds eple- og granskuddgelé. Foto: ELISABETH DALSEG
LOKALT SAMARBEID I SØR: Katrine Hesnes Jarnes fra Hesnes gartneri og kjøkken og Gunnar Sagstuen fra Røyland gård selger i dag egenproduserte varer fra egen gård og et knippe utvalgte butikker. I Berlin bød de blant annet på speltkjeks med grønnkål og en rekke spennende syltetøy og geleer, som Raøyland Gårds eple- og granskuddgelé. Foto: ELISABETH DALSEGVis mer

Nå blir det lettere å få fatt i de norske godsakene

Norske lokalmatprodusenter er i Berlin for å selge norske spesialiteter - i Norge.

(BERLIN): Hvorfor smaker skinken så mye bedre i Frankrike, iskremen best i Italia og spesialsausene himmelsk i Midtøsten?

Påstanden over er heldigvis en sannhet med store modifikasjoner.

Les også: - I Italia er alt kortreist. De bruker de råvarene de har

Det finnes etter hvert ekstremt mange gode norske produsenter, som lager velsmakende og spennende lokalmat.

LOKALE LEKKERBISKENER: Gravet reinsdyr med multe og erteblomstspirer var én av mange retter besøkende på den norske standen kunne smake på. Furset-gruppen med Petter Wahl Sekne i spissen har bygget en meny med utgangspunkt i utstillerne på messen. For oss vanlige forbrukere er det litt mer komplisert å få fatt i de ulike ingrediensene. Foto: ELISABETH DALSEG
LOKALE LEKKERBISKENER: Gravet reinsdyr med multe og erteblomstspirer var én av mange retter besøkende på den norske standen kunne smake på. Furset-gruppen med Petter Wahl Sekne i spissen har bygget en meny med utgangspunkt i utstillerne på messen. For oss vanlige forbrukere er det litt mer komplisert å få fatt i de ulike ingrediensene. Foto: ELISABETH DALSEG Vis mer

Det er bare ikke så lett å få fatt i dem.

Verdens største matmesse Denne uken har i underkant av 80 norske småskalaprodusenter tatt med seg spesialitetene sine til Berlin, til en av verdens største matmesser, Internationale Grüne Woche.

Les også: Maten er halve turen

Her skal de vise seg frem for internasjonale aktører. Samtidig er et av hovedmålene å nå frem til norske forbrukere.

Det skal bli enklere å få fatt i god, lokalprodusert, norsk mat.

Lokalmat-nettsted Dette er også målet til nyslått Landbruks- og Matminister Jon Georg Dale.

LOKALMAT: Det skal bli lettere for butikker og restauranter å finne frem til de gode, lokale produsentene. Nå skal alle samles på ett nettsted. Skjermdump: LOKALMAT.NO
LOKALMAT: Det skal bli lettere for butikker og restauranter å finne frem til de gode, lokale produsentene. Nå skal alle samles på ett nettsted. Skjermdump: LOKALMAT.NO Vis mer

I forkant av messen samlet han en delegasjon fra den norske matbransjen i Berlin og fikk spikret et klart mål: Lokalprodusert mat og drikke skal nå ti milliarder kroner i omsetning innen 2025.

Delegasjonen har vedtatt en ti-punktsplan for hvordan de skal lykkes med dette, og sentralt i denne strategien er et nettsted som skal samle alle norske småskalaprodusenter: Lokalmat.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er i hovedsak et bransjenettsted som skal matche lokalmatprodusenter med forhandlere og restaurantbransjen, men alle kan gå inn og søke frem produsenter i sitt nærmiljø.

Matmerk er ansvarlig for Lokalmat.no, og verktøyet utviklet i samarbeid med Rema 1000, Coop/ICA, Norgesgruppen, NHO Innkjøpskjeden, Nores, Servicegrossistene, Systemkjøp og Landbruks- og matdepartementet.

I BERLIN: Landbruks- og matminister Jon Georg Dale åpnet den norske standen på den internasjonale matmessen Grüne Woche - grønn uke - fredag formiddag. Foto: ELISABETH DALSEG
I BERLIN: Landbruks- og matminister Jon Georg Dale åpnet den norske standen på den internasjonale matmessen Grüne Woche - grønn uke - fredag formiddag. Foto: ELISABETH DALSEG Vis mer

Les også: Her kalles lokal mat for skjærgårdssmak.

- Det som er viktig er at at dagligvarebransjen er med, og har forpliktet seg til å bruke siden, sier Anne Mette Johnsen, kommunikasjonssjef i Matmerk til Dagbladet.

Les også: Nå kommer nærbutikkene som taler kjedene midt imot

Går strategien etter planen, vil det snart være enklere å få kjøpt proukter fra lokale småskalaprodusenter også i de store kjedene.

SMÅ GREP, STOR EFFEKT: Dyreparken-direktør Per Arnstein Aamodt satser på lokalmat, og det er de mest populære rettene, burger og pommes frites, som prioriteres. Foto: VIDAR ALFARNES
SMÅ GREP, STOR EFFEKT: Dyreparken-direktør Per Arnstein Aamodt satser på lokalmat, og det er de mest populære rettene, burger og pommes frites, som prioriteres. Foto: VIDAR ALFARNES Vis mer

I dag er 261 godkjente lokalmatprodusenter registrert, men det finnes rundt 1700 ulike, så potensialet er stort.

Visste du at lokalmatsalget vokser med rekordfart? Totalsalget av lokalmat utgjør nå nesten 4,2 milliarder kroner årlig.

Det er imidlertid kun det registrerte salget. Et av tiltakene for å nå målet om 10 milliarder er også å få oversikt over annet salg, for eksempel direkte gjennom gårdsbutikker, sa Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge på en pressekonferanse torsdag.

Tenker bredt Det å satse lokalt betyr ikke at all maten må være kjernesunn. Eller sær. Ære være granskuddsirup og lefser med rare navn, men det er i de store varegruppene man vil få størst effekt.

Les også: Finn de gode matopplevelsene

ØKER MEST:  Lokalmatsalget vokser tre ganger raskere enn resten av dagligvaremarkedet. Her fra OBS Lagunen i Bergen Foto: MARIT HOMMEDAL/ SCANPIX
ØKER MEST: Lokalmatsalget vokser tre ganger raskere enn resten av dagligvaremarkedet. Her fra OBS Lagunen i Bergen Foto: MARIT HOMMEDAL/ SCANPIX Vis mer

Dyreparken i Kristiansand jobber internt med å bruke norske produkter og norsk mat. Den skal helst være lokal - og økologisk.

I dag er cirka 30 prosent av maten de serverer lokal - målet er mer enn 50 prosent.

Lokal burger Det betyr ikke at parken gjør en drastisk endring i menyen. Det vil fortsatt være klassisk fornøyelsesparkmat.

- Vi har tatt tak i og sett på volumvarene. Hamburger og pommes frites. Det er der vi kan gjøre den største forskjellen, sier Per Arnstein Aamodt, direktør i Dyreparken i Kristiansand til Dagbladet.
Noen år tilbake gjørde Dyreparken en undersøkelse om serveringstilbudet i parken. Nesten samtlige av de spurte svarte at de ønsket sunnere mat med mindre fett og sukker. Men når de faktisk er der, så kjøper de burgere og pommes frites likevel, forklarer Aamodt.

- I dyreparken er det alltid litt lørdag.   For å gjøre den største forskjellen er det her de har lagt innsatsen, hamburger og pommes frites, i den maten de fleste spiser når det er «litt lørdag». Uten å flagge noen pekefingermentalitet.

Små skritt Dyreparken har likevel tatt små grep for å gjøre maten sunnere - og litt mer spennende for dem som ønsker.

I samarbeid med Hoff har Dyreparken utviklet pommes frites som er litt større, og som tørkes litt ekstra, før den friteres. Dette gjør at potetene skal trekke til seg mindre fett når de friteres.

Burgerbrødene har fått innslag av gulrøtter, og det jobbes med å forbedre selve burgeren, slik at det blir mest mulig rent og lokalt kjøtt.

SATSER LOKALT: Dyreparken i Kristiansand har som mål at halvparten av råvarene de serverer skal være fra lokale produsenter - innen 2017. Her, viltburger av elg, rein, hjort og storfe med tyttebærrømme som fås kjøpt på Setra på Kutoppen. Foto: DYREPARKEN
SATSER LOKALT: Dyreparken i Kristiansand har som mål at halvparten av råvarene de serverer skal være fra lokale produsenter - innen 2017. Her, viltburger av elg, rein, hjort og storfe med tyttebærrømme som fås kjøpt på Setra på Kutoppen. Foto: DYREPARKEN Vis mer

Det er også forskjell på spisestedene. For eksempel serverer Ekorn Jensens Café i Hakkebakkeskogen økologisk mat, og Setra satser på kortreist tradisjonsmat.

Ingen skam å snu Det er imidlertid ikke alltid kortreist er det beste for miljøet. Da Dyreparken ønsket å satse lokalt, brukte de poteter dyrket på Sørlandet. Pommes friten produseres på Østlandet.

Les også: Se hvilken potet du bør bruke når.

- Det er jo ingen som er tjent med at potetene fraktes frem og tilbake over fjellet.

I år kommer potetene som serveres i Dyreparken fra Svinesund.

BRUKER HELE GULROTEN: Håvard Johannes Winther lager gulrotmarmelade - og pesto på gulrotgresset - gjennom firmaet Han Sylte. Foto: ELISABETH DALSEG
BRUKER HELE GULROTEN: Håvard Johannes Winther lager gulrotmarmelade - og pesto på gulrotgresset - gjennom firmaet Han Sylte. Foto: ELISABETH DALSEG Vis mer