MOBILE GLEDER: Mer enn hver tredje nordmann bekrefter å ha bestilt hotellrom samme kveld som selve overnattingen. &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;<br>Foto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector
MOBILE GLEDER: Mer enn hver tredje nordmann bekrefter å ha bestilt hotellrom samme kveld som selve overnattingen.              
Foto: Odd Roar Lange / The Travel InspectorVis mer

Nå blir mobilen like viktig som passet ditt

Blir din personlige reiseassistent.

(Dagbladet): Synes du at det blir litt vel mye mobiltelefon på reisen? Da kommer vi dessverre med dårlig nytt. For nå forbereder reisebransjen det neste skrittet: Mobiltelefonen skal bli din helt personlige veileder og guide.

De opplysningene som dukker opp på din telefon vil være «håndplukket» på bakgrunn av det smarttelefonen din vet om deg.

Snart blir det like viktig å ha med mobiltelefonen som passet når du er på reise.

Mobilbruken går i taket

Hver tredje reise over hele verden bookes i dag via mobile enheter.
Og telefonen brukes mer og mer til vår reisevirksomhet. I alt fra inspirasjon i sosiale medier, prissammenligninger, bookinger, nedlasting av gjøremål og til bruk som guide på selve reisemålet.

Dette viser en undersøkelse utført av Edreams Odigeo på vegne av flere av verdens ledende online reisebyrå, lavprisflyselskaper, reiseforsikringsselskap og charterselskap.

Rapporten ble lagt frem på Mobile World Congress 2017 i Barcelona.

Hva vil du vite?

VARSLING: Mobilen din varsler deg når hotellprisene synker. Foto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector
VARSLING: Mobilen din varsler deg når hotellprisene synker. Foto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector Vis mer

Nye store trender for mobilbruk og reisevanene dine er like om hjørnet.
Stemmesøkefunksjonen i telefonen skal utvikles videre. Og gjennom nye apper hvor du lett kan scanne inn ID-dokumenter og billetter, får du en telefon som oppfører seg som som en personlig assistent på reisen.

Du kan spørre mobilen din - og få svar som passer til dine behov og ønsker.
Alt fra beste kjøp, når du bør bestille, anbefalte reisemål og informasjon om reisemålet du skal besøke. Dette kalles Artificial Intelligence (AI) og omtales også som kunstig intelligens.

- I norsk reiseliv er vi ikke så langt fremme i denne utviklingen. Det er ikke så mange reiselivsdestinasjoner som har penger nok til å være i front når det gjelder ny teknikk, sier Hans Petter Aalmo som er utviklingsansvarlig for Visitnorway.com på nett og mobil.

Han har lang erfaring med utvikling og markedsføring av digitale tjenester.

Gardermoen lander på verdenstoppen

Pokémon Go

Du har neppe kunne unngå å få med deg omtale om Pokémon Go som bruker den tekniske løsningen Augmented Reality (AR).

- Pokémon Go var appen som fikk svært mange til å oppdage nytten med AR, sier Aalmo.

Allerede til høsten vil du kunne laste ned nye apper som gir deg AR-funksjoner på reisene dine.

Videokamera på mobilen din viser deg det samme bildet som øye ditt ser, men på mobilen vil det i tillegg dukke opp informasjon om sushirestauranter, puber, sportsbutikker, leketøysbutikker eller annen informasjon som akkurat du søker opp og som er «personlig» for deg.
Dette gjelder oss guiding og severdigheter.

Mobiltelefonselskapenes fjerning av roamingbetaling for reiser i Europa gjør det naturligvis billigere og enklere for deg å bruke mobilen din.

INFORMASJONSJAKT: Bruker du mobilkamera i telefonen? Snart vil bildene dine hjelpe deg til å finne annen nyttig informasjon på reisen. &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Foto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector&nbsp;
INFORMASJONSJAKT: Bruker du mobilkamera i telefonen? Snart vil bildene dine hjelpe deg til å finne annen nyttig informasjon på reisen.         Foto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector  Vis mer

Viktig reisefølge

Den moderne globetrotteren gjennomfører i snitt fire reiser og tilbringer 13 netter på hotell i løpet av året, ofte godt hjulpet av mobiltelefonen.

Nesten halvparten (45 %) av de norske respondentene i en stor mobilundersøkelse bekrefter å ha bestilt ett til to hotellopphold via mobiltelefonen i løpet av det siste året. Og nesten fire av ti reisende nordmenn mener at smarttelefonen gjør dem mer spontane mens de er på reise. Det viser undersøkelsen Mobile Travel Tracker.

- Reisende verden over ser mer og mer til mobilen som det viktigste verktøyet i alle reisens faser. I takt med at teknikken utvikles og mobilen blir en større del av vår hverdag, dreier reisen seg i stor grad om mobilen sier Nordensjef i Travellink, Erik Wikander.

Mer enn annenhver reisende verden over anvender i dag mobile enheter for å la seg inspirere og for å søke inspirasjon. Omtrent hver tredje reisende booker dessuten reisen via en mobil enhet, en andel som er raskt økende.

Vil du unngå å møte naboen i ferien? Reis hit.

Sommerhete linjer

- Bruken av mobil og nettbrett er på sitt høyeste i juli og august når vi tilbringer mest tid utendørs. Senere i år lanserer Travellink en ny app som gir kundene personlig informasjon og funksjoner i form av individuelle data og tjenester fra eksterne partnere.

Dette kan være informasjon fra flyselskap om forsinkelser, bagasjebånd og gater, samt opplysninger om tidligere søk og bookinger. Informasjonen kan også enkelt deles med andre, sier Erik Wikander.

Dette må du vite om passet ditt - noen får nytt pass helt gratis.