Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Nå er det billigsalg på Ferrarier

Finn fram passet og en koffert med euro.

TIL GARASJEN? En Ferrari 458 kan bli din for rundt to millioner kroner. Ikke noen billigbil akkurat, men 500 000 under den billigste for salg i Norge. Foto: FERRARI
TIL GARASJEN? En Ferrari 458 kan bli din for rundt to millioner kroner. Ikke noen billigbil akkurat, men 500 000 under den billigste for salg i Norge. Foto: FERRARI Vis mer

(Dagbladet): Eksporten av brukte sports- og superbiler fra Italia når nye høyder i første kvartal i år. 13 633 biler ble eksportert i løpet av årets første fem måneder, mot 4932 i samme periode i fjor.

Det skriver Automotive News Europe.

- Italia er en av bastionene for superbiler, og de bilene forsvinner nå fra gatene, det har en stor symbolsk verdi og viser hvor dyp krisen er, sier Giuliano Noci, dekan ved Politecnico di Milano.

Grunnen til at bilene forsvinner er til dels at italienske myndigheter puster superbil-eierne i nakken. Siden desember i fjor har de gjennomført raid i velstående områder som Portofino på Liguria-kysten og skidestinasjonen Cortina d'Ampezzo, i et forsøk på å avsløre skattesnytere.

De stopper biler som Ferrari og Maserati, og sjekker om eierne har gitt opp tilstrekkelig inntekt -  og betalt nok skatt - til å kunne forsvare livsstilen og de kostbare leketøyene.

Superbil-exodusen fra landet tyder på at det er en del av dem som i beste fall har sammalt mel i posen.

Skattesky rikinger Føreren av en Ferrari F40 ble arrestert i Venezia forrige måned, han hadde unnlatt å betale åtte millioner euro i skatt. En annen Ferrari-sjåfør som ble stoppet, hadde «glemt» å betale tre millioner euro.

- Mange Ferrari-sjåfører ønsker å kvitte seg med superbilene etter at finanspolitiet kom til en av tilstelningene våre nær Roma og sjekket hver enkelt sjåfør, sier Fabio Barone, leder av Ferrari-klubben Passione Rossa.

NEPPE: Denne får du ingen rabatter på. Ferraris nye monster F12berlinetta har 740 hester og er nyeste hingst i stallen. Vil du ha en slik, må du punge ut listepris, og stå på venteliste. Foto: FERRARI
NEPPE: Denne får du ingen rabatter på. Ferraris nye monster F12berlinetta har 740 hester og er nyeste hingst i stallen. Vil du ha en slik, må du punge ut listepris, og stå på venteliste. Foto: FERRARI Vis mer

Et av medlemmene la ut en Ferrari 458 for salg for 143 000 euro, etter å ha kjøpt den for 224 000 euro et år i forveien.

En stikkprøve på det italienske markedet En to år gammel Ferrari 458 Italia med 7500 kilometer på telleren, koster knappe to millioner kroner på norske skilter dersom du henter den i Italia. Til sammenligning koster den billigste på Finn.no vel halvmillionen mer.

En Ferrari California fra 2010, med 14 000 kilometer tilbakelagt, koster knappe 1,7 millioner. Den billigste Californiaen på Finn.no koster to millioner, har gått 41 000 kilometer, og er en 2009-modell.

Nå skal det sies at man må sjekke nøye hva som følger med av utstyr, og at bilene har plettfri historikk, før man tar pant i huset og kjøper den italienske drømmen.

Skatt på luksusbiler Tvilsomme skatteevner er ikke den eneste grunnen til at en del velger å kvitte seg med juvelene fra garasjen.

De årlige avgiftene på superbiler har steget enormt fra i fjor til i år. En Lamborghini Aventador-eier betalte 1800 euro per år i avgift, nå er den steget til 8400 euro. En økning på 366 prosent.

Ikke bare Ferrari 424 Ferrarier og Maseratier forsvant fra det italienske bilregisteret i løpet av årets fem første måneder.

De var ikke de eneste. Hver måned finner 200 italienskregistrerte Porscher nye eiere utenfor «Pastaland». Blant annet fant 1134 Cayenner veien over grensa innen utgangen av mai.

- Kostbare biler er et av de markedene som står best imot kriser, og Italia straffer det, ikke en klok avgjørelse, sa Romano Valente i Unrae, en organisasjon som representerer utenlandske bilprodusenter i Italia.

- Luksusskatten har en pervers effekt. Mens Ferrari-salget i Italia blir skadet av anti-riking-kampanjen, så vil etterspørselen i andre markeder for biler som fireseteren FF øke årets salg til 7000 biler, sa Ferrari-boss Luca Cordero di Montezemolo på Genève-messen i mars.

Han støtter jakten på skattesnytere, bare ikke metoden.

Klubben Passione Rossa går tøffere tider i møte. Da ferja med 40 medlemmer la til kai i Palermo før en tilstelning på Sicilia, ble 40 medlemmer kontrollert av politiet.

- «Dolce Vita-æraen» er lagt bak oss, sier klubbpresident Barone.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media