- Fargen er det første vi legger merke til ved et produkts design, og produsentene av dagligdagse produkter som mobiltelefoner er blitt mye mer bevisste på bruk av farger. Ofte ser vi at de etteraper trendene i bilmarkedet, sier Jane E. Harrington fra det amerikanske selskapet PPG. Billakkspesialisten har avgitt sin årlige trendrapport om hvilke farger som er mest populære.
I Europa er nå hvitt den mest populære fargen (23 prosent), fulgt av svart (21 prosent), grått (17 prosent), sølv (13 prosent), blått og rødt (7 prosent), andre farger (3 prosent) og grønt (2 prosent).
Hvitt har dermed passert svart som den mest populære bilfargen i Europa.
Også i USA er hvitt mest populært (21 prosent), foran svart (19 prosent), sølv og grått (16 prosent hver), rødt (10 prosent), blått (8 prosent) og grønt (3 prosent).
Hvitt var den mest populære bilfargen i USA også i fjor.
- Vi ser også at det er blitt mer populært med fargenyanser som gull, bronse og kobber, hevder Harrington.
Annerledes i Norge Men enda en gang er Norge i utakt med resten av Europa. Trenden generelt i Europa peker mot mindre biler som både er mer kompakte og fleksible. Men disse bilene er ikke spesielt populære i Norge.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger