Nå er jentene på SUV-kjøret

Høyreiste firehjulstrekkere er ikke lenger ei mannegreie.

KVINNEBIL: Sissel Holten har gått fra vesle Toyota Yaris via kompaktklasse-bilen VW Golf til SUV-en VW Tiguan. Og stadig flere kvinner velger SUV. Foto: EGIL NORDLIEN / HM FOTO
KVINNEBIL: Sissel Holten har gått fra vesle Toyota Yaris via kompaktklasse-bilen VW Golf til SUV-en VW Tiguan. Og stadig flere kvinner velger SUV. Foto: EGIL NORDLIEN / HM FOTOVis mer

Sissel Holten kjøpte ny bil i fjor, etter å ha kjørt Toyota Yaris og VW Golf i mange år. Symptomatisk nok kjøpte hun en bil svært mange kvinner gikk for i 2012 - en VW Tiguan.

- Hvorfor valgte du den?

- Mannen min har en eldre Toyota RAV4, men når vi skulle kjøpe en helt ny bil ville vi ha en begge kan bruke.

- Jeg insisterte på en VW, fordi jeg alltid har vært fornøyd med servicen jeg har fått hos forhandleren. Og nå ville også jeg ha en SUV.

TRYGGHETSFØLELSE: Holten føler seg tryggere i en SUV enn i en liten bil, og hun føler også at barnebarna sitter tryggere i en SUV når de er med besteforeldrene på tur. Foto: EGIL NORDLIEN / HM FOTO
TRYGGHETSFØLELSE: Holten føler seg tryggere i en SUV enn i en liten bil, og hun føler også at barnebarna sitter tryggere i en SUV når de er med besteforeldrene på tur. Foto: EGIL NORDLIEN / HM FOTO Vis mer

- Hvorfor det?

- Etter mange år med Yaris og Golf ville jeg ha en bil der jeg kunne sitte høyere, med bedre oversikt. Det føles trygt. Og så føler jeg at en SUV er en tryggere bil å frakte barnebarn i, forklarer den 63 år gamle pedagogiske rådgiveren med bostedsadresse i Bærum.

- Og hvordan har overgangen vært?

- Helt grei. Tiguan er like enkel å manøvrere som Golf.

SUV-syken Undersøkelser rundt bilkjøp og kjønn er aldri helt presise. Opplysningsrådet for Veitrafikken har bare tall for private nybilregistreringer fordelt på kjønn, og vi vet jo at det kan være tilfeldig hvem en familie registrerer en ny bil på.

Med de forbeholdene unnagjort, kaster vi oss likevel over materien. Utviklingen er nemlig uansett entydig. Forskjellene på kvinner og menn blir mindre når det gjelder hvilke biler vi foretrekker.

Og det er særlig én biltype som bidrar til å jevne ut disse forskjellene. Biltypen som Sissel Holten har handlet. SUV.

Disse høyreiste firehjulsdrevne (som regel) lett terreng-bilene har opplevd en økende popularitet i Norge de senere år. Og de er etterspurte av både kvinner og menn. Særlig de kompakte SUV-ene.

- Det er de små SUV-ene - de amerikanerne kaller "cute-utes" - som også kjøpes av kvinnene. Dette er biler som passer det norske markedet godt, sier bilanalytiker i TNS Gallup, Anders G. Hovde.

-Du kan sette deg inn i bilen, og ikke ned i den. Du sitter høyt, har høy bakkeklaring og føler at bilen er sikker.

- Eierne er stort sett godt fornøyde med kjøreegenskapene, og dette bidrar til en opplevd sikkerhetsfølelse - noe som er en av de viktigste faktorene for kjøp av SUV.

God økonomi I tillegg, mener Hovde, gjør den gode økonomien i Norge, og det at man lett kan låne penger, at stadig flere velger SUV.

Menn som gruppe har kjøpt SUV i mange år. Det virker som om kvinnene først nå virkelig er i ferd med å gå over til SUV fra andre biltyper.

Vi skal ikke lenger tilbake enn til 2011, før statistikken over privatregistrerte biler viser at bare to av de femten mest populære bilmodellene registrert på kvinner var SUV-er. I 2012 er tallet seks av femten.

Samtidig har tallet økt fra fire til syv for menn.

Fortsatt forskjeller Hva med andre biltyper?

Selv om kvinner og menn samles om SUV-ene, er det fortsatt en del forskjeller på hva kjønnene jevnt over foretrekker.

I fjor fikk vi spesiallaget statistikk basert på nybilsalget i 2011. Den viste at det er menn som for en stor del kjøper store og prangende biler.

Når kvinner kjøper SUV, snakker vi som tidligere nevnt ikke om de største premium-SUV-ene, men om mindre og mer folkelige kompaktmodeller.

STORSELGER: BT: Mazda CX-5 er storselgeren blant SUV-ene. Bare overgått av VW Golf på totallisten så langt i år. Foto: PETTER HANDELAND
STORSELGER: BT: Mazda CX-5 er storselgeren blant SUV-ene. Bare overgått av VW Golf på totallisten så langt i år. Foto: PETTER HANDELAND Vis mer

Det er også nesten bare menn som kjøper sportsbiler som Ferrari, Aston Martin og Porsche. Statusbiler oser fortsatt av testosteron!

Det samme kan vi si om store premium-biler. Ser vi på 2012-tallene er for eksempel BMW 5 serie nummer 33 hos menn og 109 hos kvinner. Tilsvarende tall for Audi A6 og Mercedes-Benz E-klasse er 29-98 og 52-119.