Nå får den superfart

I ny utgave gjør denne familiefavoritten 0-100 på under 7 sekunder.

RASKERE: RS-versjonen av Octavia har like god bagasjeplass som sine mer ordinære søsken, altså 610 liter. Foto: Skoda
RASKERE: RS-versjonen av Octavia har like god bagasjeplass som sine mer ordinære søsken, altså 610 liter. Foto: SkodaVis mer

2013 er året da Skoda fornyer de populære modellene Octavia og Superb. Sedanversjonen av tredje generasjon Skoda Octavia er på plass i Norge, mens den langt mer etterspurte stasjonsvogna er ventet i juli.

Juli er også måneden da ytelsesversjonen av den populære familiebilen vises fram. For å tydelig understreke at det her er snakk om en ganske rask bil, har Octavia RS verdenspremiere på Festival of Speed i Goodwood i England 10. juli.

Den blir tidenes raskeste Octavia og kommer i to motorversjoner: En 220 hester TSI og en 184 hester TDI. Bensinversjonen med sekstrinns manuell girkasse gjør 0-100 km/t på 6,8 sekunder. Turbodieselen gjør samme øvelse på 8,1 sekunder. Toppfarten er henholdsvis 248 km/t og 232 km/t.

Forbruket skal være senket med opptil 19 prosent sammenlignet med forgjengeren, takket være start/stopp-teknologi og regenerering av bremsekraft.

Vil man ikke ha den manuelle girkassen, kan både bensin- og dieselmodellen leveres med dobbeltclutchet DSG-girkasse.

Bedre veigrep Moderne hjuloppheng og sportsdemping er standard. Det samme er en flerarmet bakaksel, MacPherson og triangelarm. ESP-systemet har nå Volkswagens elektroniske differensialsperre (XDS) som standard.

Det skal gi bedre veigrep og mindre understyring dersom iveren er stor i krappe svinger. RS kan også leveres med en såkalt progressiv elektromekanisk styring. Den skal gi mer effektiv styring med mindre rattutslag.

DEBUT: Skoda Octavia RS har verdenspremiere i juli. Foto: Skoda
DEBUT: Skoda Octavia RS har verdenspremiere i juli. Foto: Skoda Vis mer

RS er senket 13 mm sammenlignet med den vanlige versjonen, og stylet slik at den ser hvassere ut enn sine mer ordinære søsken.

Innvendig er RS-stoler og perforert skinnratt standard. Girspak og håndbrekk er også i skinn. Dørlistene og pedalene er i rustfritt stål, og infoskjermen, girspaken, rattet, dørlistene og gulvmattene er alle utstyrt med RS-logo.

Det er ikke fryktelig mange konkurrenter i dette sjiktet, men Ford Focus ST er en åpenbar kandidat.

Les også:
Denne Mercedesen har sekshjulstrekk
En av tre vil ha sånn bil
Nå kommer BMW-SUV-en uten firehjulstrekk
Mercedes CLA 200 sanker mer enn stilpoeng

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.