MER BONUS: SAS innfører mer bonus for sine EuroBonus-medlemmer fra og med april. Samtidig sier Norwegian at de jobber med å utvikle bedre bonusordninger for sine Reward-medlemmer, med blant annet flere partnere slik at du kan bruke CashPoints flere steder. Foto: SAS Records Management
MER BONUS: SAS innfører mer bonus for sine EuroBonus-medlemmer fra og med april. Samtidig sier Norwegian at de jobber med å utvikle bedre bonusordninger for sine Reward-medlemmer, med blant annet flere partnere slik at du kan bruke CashPoints flere steder. Foto: SAS Records ManagementVis mer

Nå får du ha med ekstra bagasje etter fem reiser

Nye bonusregler kommer deg som flyr mye til gode.

- SAS har hatt bonusprogram i over 20 år, siden 1992, og det har utviklet seg mye siden den tid. Nå lanserer vi neste generasjons EuroBonus, sier Tormod Sandstø, pressekontakt i SAS.

Dette ble kjent i dag. Fra april i år trer SASs nye bonusordninger i kraft, og det innføres blant annet et helt nytt nivå for dem som reiser aller mest, EuroBonusDiamant.

Flere fordeler - Det blir også vesentlig enklere å komme seg opp på det andre nivået: Du blir sølvmedlem etter fem tur-retur-reiser. Da får du blant annet to kolli istedenfor én. I jul- og sommer-tida får du adgang til SAS Lounger og Fast Track, som er en ordning hvor du kommer raskere gjennom sikkerhetskontrollen. Dette prøvde vi før jul nå, og kundene setter veldig pris på dette, sier Sandstø.

Han påpeker at bonusordningen deres ikke bare handler om å få rabatter på flysreiser. Etter tilbakemeldinger, har de lært at noe av det viktigste for kundene er en effektiv og behagelig reise.

- Nordmenn reiser mye, også innenlands. Dette kommer nok av geografien: Skal du reise fra Tromsø til Oslo er det enklest og raskest å reise med fly. Nå kan kundene benytte seg av bonusordningene på innenlandsflygninger også, sier Sandstø.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bonus i Norge I fjor ble nemlig et særnorskt forbud mot flybonuser på innenlandsflygninger i Norge opphevet av regjeringen, noe som åpner for et bredere bonustilbud. Forbudet ble innført for å øke konkurransen, og gjøre det lettere for nye aktører å etablere seg.

- Dette var på høy tid. Nå kan alle kundene våre benytte seg av bonusordningen, ikke bare dem som flyr til og fra utlandet. Nå slipper vi å diskrimere noen av kundene, sier Sandstø.

Siden bonusforbudet for innenlandsflygninger ble opphevet, har SAS fått opptil tre ganger så mange nye medlemmer i uken, sammenlinket med tidligere.

BEDRE: Tormod Sandstø, pressekontakt i SAS, forteller at EuroBonus-medlemmene får fra april i år utvidet bonusfordelene med blant annet flere nivåer og flere fordeler på nivåene. Foto: SAS
BEDRE: Tormod Sandstø, pressekontakt i SAS, forteller at EuroBonus-medlemmene får fra april i år utvidet bonusfordelene med blant annet flere nivåer og flere fordeler på nivåene. Foto: SAS Vis mer

- Dette viser at kundene vil ha bonusordninger, sier Sandstø.

- Låses ikke SASs EuroBonus har 3,2 millioner medlemmer på verdensbasis, og nesten 1 millioner i Norge. Bonusprogrammet til Norwegian, Norwegian Reward, har også rundt 1 million medlemmer i Norge. Her tjener du opp CashPoints når du kjøper flybillett, benytter deg av Bank Norwegians kredittkort, eller kjøper tjenester hos Norwegian Rewards samarbeidspartnere.

- Et CashPoint er lik én krone, hvilket betyr at i det øyeblikket du har tjent et poeng kan du bruke det til å delbetale din neste reise. På våre fullflex-billetter får du 20 prosent CashPoints, hvilket betyr at du raskt tjener nok poeng til en ny tur. Du trenger altså ikke å vente på at et «bonussete» skal bli tilgjengelig, forklarer Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian.

Han mener at dette er fordelen med Reward framfor bonusprogrammer til andre flyselskap.

- Hos Norwegian blir du ikke låst inne på samme måte og over lang tid. Hos oss kan du bruke Reward-poengene med en gang på nye reiser. Vi jobber med å videreutvikle Reward-programmet vårt der hovedprioriteten er å legge til rette for at våre lojale kunder får en enklere, raskere og mer behagelig reise med oss. Vi jobber også med å knytte til oss flere eksterne partnere som gir medlemmene mulighet til å samle poeng på andre produkter og tjenester enn flyreiser, sier Sandaker-Nielsen.

- Kan bli dyrere - Vi i Forbrukerrådet oppfordrer forbrukerne til ikke å binde seg gjennom medlemsskap til enkelte selskap. Du bør se hva det faktisk koster, og ikke bli opphengt i å samle så mye bonuspoeng som mulig. Derfor bør du alltid sjekke hvilket flyselskap som har det beste tilbudet, sier Ann Hege Skogly, senior kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet mener at bonusprogrammer dekker til de egentlige prisene, og at de foretrekker at flyselskapene bare selger billetter til en pris som er enkel å forholde seg til.

- Du bør lese betingelsene grundig før du sier ja til et medlemskap. Da inngår du en avtale som både inneholder rettigheter og plikter, og du bør være sikker på at du er villig til å akseptere dem, sier Skogly.

UTVIKLE: Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian, forteller at de jobber med å videreutvikle Reward-bonusprogrammet slik at det blir bedre for lojale kunder. Foto: Charlotte Sverdrup/ Norwegian
UTVIKLE: Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian, forteller at de jobber med å videreutvikle Reward-bonusprogrammet slik at det blir bedre for lojale kunder. Foto: Charlotte Sverdrup/ Norwegian Vis mer

At opphevingen av forbudet mot bonusprogrammer på innlandsflygninger i Norge åpner for enda bredere bonusbruk, er de heller ikke begeistret for.

- Det at bonusordningene kom tilbake i Norge kan føre til at kundene er ufortjent lojale til et selskap, sier Skogly.

DEKKER TIL: Ann Hege Skogly, senior kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, mener at bonusordninger dekker til prisene, og kan føre til at kundene betaler mer enn de burde. Foto: Forbrukerrådet
DEKKER TIL: Ann Hege Skogly, senior kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, mener at bonusordninger dekker til prisene, og kan føre til at kundene betaler mer enn de burde. Foto: Forbrukerrådet Vis mer