TAPSBOMBER: De som kjøpte nye Range Rover Sport, Porsche Cayenne, Audi Q7 -  eller en annen stor luksus-SUV, har hatt gigantiske verditap. Men nå kan du gjøre et kupp på bruktmarkedet. Foto: ESPEN STENSRUD / AUTOFIL
TAPSBOMBER: De som kjøpte nye Range Rover Sport, Porsche Cayenne, Audi Q7 - eller en annen stor luksus-SUV, har hatt gigantiske verditap. Men nå kan du gjøre et kupp på bruktmarkedet. Foto: ESPEN STENSRUD / AUTOFILVis mer

Nå gjør du kupp på drømmebilen

Luksus-SUV-er selges til under halv pris.

• Flere bilsaker på db.no/bil.

Markedet flommer over av store og brukte SUV-er.

Biler som kostet over en million som nye, kan du bare noen få år seinere få for godt under halve prisen.

Verditapet på slike biler er skyhøyt, og tidligere eier har måttet avskrive store penger. Mange av dem som har kjøpt seg luksus-SUV de siste årene, sitter altså på tapsbomber - til glede for deg som nå drømmer om en stor brukt-SUV med premium-emblem på bakluka.

PRISRAS PÅ LUKSUS-SUV-ER: Markedet flommer over av store og brukte SUV-er som nå selges til under halv pris. Foto: ESPEN STENSRUD
PRISRAS PÅ LUKSUS-SUV-ER: Markedet flommer over av store og brukte SUV-er som nå selges til under halv pris. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer

Men hva er egentlig årsaken til at luksus-SUV-prisene raser?

Avgiftssystem Det nye avgiftssystemet som kom i 2007, har tatt knekken på mange av dem. Store motorer, høye utslipp og mye vekt straffer disse bilmodellene knallhardt. Det betyr at de er svært dyre som nye.

Dessuten har dyktige bruktbilforhandlere erkjent at luksus-SUV-enes storhetstid er forbi. Derfor har de vært svært forsiktige med å kjøpe inn denne typen bruktbiler, noe som har bidratt til å tvinge prisene ytterligere ned.

Samtidig har det kommet nye, men mindre bilmodeller til, og mange nybilkjøpere har valgt å «snobbe ned» en klasse. De likevel nokså romslige kompakt-SUV-ene Audi Q5, BW X3 og Volvo XC60 har tatt mye markedet fra de store SUV-ene.

Disse bilene veier mindre, de har mer gjerrige motorer med lavere utslipp og blir dermed vesentlig billigere i innkjøp.

Og for «mannen i gata» har biler som Toyota RAV4, Honda CR-V og ikke minst Mazda CX-5 vokst seg store nok til å frakte en hel familie.

Kresen kundegruppe Kjøpere av nye biler i luksus-SUV-klassen er ofte svært kresne. Derfor er det ikke uvanlig at de bruker mellom 150 000 og 300 000 kroner på ekstrautstyr. Dette er penger de sjeldent får tilbake når de skal selge bilen igjen.

Det eneste en som regel oppnår, er at bilen blir litt mer attraktiv i bruktmarkedet. Noen «must have»-regler gjelder: Automatgir, navigasjon og skinnseter. Og i noen tilfeller luftfjæring - for de utgavene hvor det fantes som tilvalg.

Den virkelig store forskjellen er om bilen er utstyrt med bensin- eller dieselmotor. De store SUV-ene veier over to tonn og er avhengig av mye trekkraft. Da er dieselmotoren overlegen. Samtidig er forbruket på en dieselbil vesentlig lavere.

De som sverger til bensinmotor, har måttet betale ekstra dyrt. Både gjennom perioden de har eid bilen, men spesielt når de nå skal selge den igjen.

AUDI Q7: I 2007 kostet den 944 000 pluss ekstrautstyr. Nå får du den fra 350 000 kroner. Foto: ESPEN STENSRUD / AUTOFIL
AUDI Q7: I 2007 kostet den 944 000 pluss ekstrautstyr. Nå får du den fra 350 000 kroner. Foto: ESPEN STENSRUD / AUTOFIL Vis mer

De var dyrere i innkjøp på grunn av høyt CO2-utslipp, og kundegruppen som er på jakt etter slike i bruktmarkedet, er snever. Dermed må prisen falbys om de skal være mulige å bli kvitt.

Gigatap på Audi Q7 Da Audi kom med sin enorme SUV, var det mange som satte kaffen i halsen. Audi hadde aldri bygd noe så digert før.

Den 10 kvadratmeter store bilen kan romme sju personer, men trenger to parkeringsplasser i bystrøk.

3-liters V6 diesel på 240 hk er et smykke, og prisen deretter. Denne kostet fra 944 000 kroner i 2007, og som oftest hadde tidligere eier dyttet på 150 000 kroner ekstra i utstyr. Nå får du samme bil fra 350 000 kroner.

VW Touareg fra 150 000 kroner Til tross for at den er tvillingbroren til Porsche Cayenne, ble den store folkevogn-SUV-en aldri noen storselger. Til det var kundene for kresne. Noe rufsete kvalitet i starten satte også sitt preg på det videre salget.

Prisene starter helt nede på 150 000 kroner for en 2003-modell. Men et godt kjøp er en 2006-modell med bare 125 000 km på telleren for 245 000 kroner.

VW TOUAREG: Du kan få en 2006-modell som har gått bare 125 000 km, for 245 000 kroner. I 2006 kostet den over 800 000 med utstyr. Foto: AUTOFIL
VW TOUAREG: Du kan få en 2006-modell som har gått bare 125 000 km, for 245 000 kroner. I 2006 kostet den over 800 000 med utstyr. Foto: AUTOFIL Vis mer

Da får du en stor og komfortabel SUV med 2,5-liters diesel på 174 hk, automatgir, luftfjæring og mange elektroniske finesser som hjelper til i terrenget. Nyprisen i 2006? Godt over 800 000 kroner med utstyr.

Rådyr Mercedes-Benz ML Men kilometerne ble enda dyrere for eieren av en 2006-modell Mercedes-Benz ML 63 AMG. Som ny kostet bilen, som har en V8-motor med 510 hester, hele 2 150 000 kroner. I dag forsøker selgeren å få 679 000 kroner for bilen.

Dette gir et verditap på 1 471 000 kroner i løpet av nesten 6,5 år, eller rundt 226 000 kroner årlig! Fordi bilen bare har gått 86 200 kilometer, utgjør verditapet hele 17 kroner per kilometer — 170 kroner per mil!

Legger vi til et forsiktig anslag på 75 000 kroner årlig i bensinutgifter, dekk, service- og forsikringskostnader, så utgjør bilholdet over 300 000 kroner i året. Det betyr at du kunne ha kjørt taxi for 825 kroner hver eneste dag — 365 dager i året — i 6,5 år.

Cayenne Turbo - et tapssluk Høsten 2004 kostet en Porsche Cayenne Turbo 1,7 millioner kroner. Som oftest er det lagt i minst 150 000 kroner i ekstrautstyr. I dag, vel ni år seinere, forsøker en eier å finne en kjøper som er villig til å gi 390 000 kroner.

Det betyr at vi snakker om et verditap på nesten 1 460 000 kroner i løpet av ni år. Cayenne-eieren har i snitt altså måttet avskrive 162 000 kroner årlig — eller rundt 13 500 kroner i måneden.

MERCEDES-BENZ ML 63 AMG: Denne kostet hele 2 150 000 kroner i 2006. Nå forsøker selgeren å få 679 000 kroner for den. Foto: AUTOFIL
MERCEDES-BENZ ML 63 AMG: Denne kostet hele 2 150 000 kroner i 2006. Nå forsøker selgeren å få 679 000 kroner for den. Foto: AUTOFIL Vis mer

I tillegg kommer selvsagt utgifter til forsikring og service, noe som fort kan bli relativt stive summer for Cayenne-eiere. Legger vi til 25 kroner pr. mil for disse tingene, så ender vi opp med at hver eneste mil i en Cayenne Turbo fort kan koste deg 150 kroner.

Det vil si at kjører du tur-retur Oslo-Trondheim (100 mil), så har turen kostet deg 15 000 kroner! Og da har vi ikke regnet inn årsavgift eller bompenger ...

Range Rover - én million under nypris Også selgeren av en 2006-modell Range Rover Sport Supercharged må leve med relativt heftige avskrivninger.

I 2006 kostet den 1 600 000 kroner. Nå tilbys bilen med 155 000 km på telleren for den nette sum av 395 000 kroner.

Verditap: 1 068 000 kroner!

BMW X5 på billigsalg En helt ny utgave av BMW X5 er akkurat lansert, og dermed blir det gode priser på den gamle modellen. BMW er et merke med lojale kunder, og mange velger å bytte inn sin «gamle» X5 mot en ny. Dermed øker tilbudet av brukte biler.

CAYENNE TURBO: En 2004-modell er lagt ut for salg for 390 000 kroner. Høsten 2004 kostet Porsche Cayenne Turbo 1,7 millioner kroner.   Foto: TOMMY RUSTAD / AUTOFIL
CAYENNE TURBO: En 2004-modell er lagt ut for salg for 390 000 kroner. Høsten 2004 kostet Porsche Cayenne Turbo 1,7 millioner kroner. Foto: TOMMY RUSTAD / AUTOFIL Vis mer

Det finnes flust av forrige generasjon BMW X5, som kom i 2007. Og flere av de 265 eierne som har lagt bilen sin ut for salg, er nå villige til å selge for under 400 000 kroner. Et godt kjøp er en norsksolgt 2007-modell X5 3.0dA xDrive som har gått 117 000 kilometer og har full servicehistorikk.

Bilen kan blant annet skilte med skinnseter, navigasjon og xenonlys og 22-toms hjul. Pris: 420 000 kroner. For 6,5 år siden kostet bilen rundt 1,2 millioner kroner.

Eller hva med en 2008-modell X5 4.8iS med V8 og 355 hestekrefter til 560 000 kroner? Bilen har gått 89 000 kilometer, har masse utstyr og kostet for seks år siden det tredobbelte - rundt 1,6 millioner kroner.

2007 Volvo XC90 under 300 000 Da Volvo kom med sin XC90 i 2003, var det mange som jublet. Endelig kom det en stor og sikker familie-SUV med 7-seter fra Europa. Men Volvo hadde tatt noen innersvinger og kvaliteten på de første utgavene var rufsete. Fra faceliften i 2007 ble det noe bedre. Motoren ble oppgradert fra 163 til 185 hester, og den automatiske girkassen fikk seks trinn.

XC90 er elsket av Ola og Kari, ikke minst fordi den er relativt kompakt, men byr på svært god plass og praktiske seteløsninger. Akkurat nå ligger det over flere titalls eksemplarer av Volvo XC90 fra 2007 til salgs i prisklassen 300 000-400 000 kroner til salgs.

RANGE ROVER: En 2006-modell Range Rover Sport Supercharged tilbys nå for 395 000 kroner. Verditapet er 1 068 000 kroner fra nyprisen på 1,6 millioner. Foto: AUTOFIL
RANGE ROVER: En 2006-modell Range Rover Sport Supercharged tilbys nå for 395 000 kroner. Verditapet er 1 068 000 kroner fra nyprisen på 1,6 millioner. Foto: AUTOFIL Vis mer

For eksempel kan du få en en-eiers 2007-modell XC90 D5 AWD med 185 hester for 300 000 kroner. Bilen er en Summum-utgave (nest høyeste utstyrsvariant) som har gått 133 000 kilometer.

Den har blant annet 7-seter i skinn, navigasjon, DVD i nakkestøttene, ryggesensorer, CD-veksler og sommer- og vinterdekk på alufelger. Som ny for over sju år siden kostet bilen over 800 000 kroner.

Det ligger også en 2011-modell XC90 D5 R-design med 106 000 km på telleren ute for salg. Også denne bilen har det meste av utstyr. Som ny kostet den 950 000 kroner. Prisen i dag: 556 000 kroner. Det er et verditap på 400 000 kroner over tre år. Eller 133 000 netto kroner hvert eneste år.

• Les også: Hvilken er best - BMW X5 eller Range Rover Sport?

BMW X5: En helt ny utgave av BMW X5 er akkurat lansert, dermed blir det gode priser på den gamle modellen. Foto: AUTOFIL
BMW X5: En helt ny utgave av BMW X5 er akkurat lansert, dermed blir det gode priser på den gamle modellen. Foto: AUTOFIL Vis mer
VOLVO XC90: XC90 er elsket av Ola og Kari. Den er relativt kompakt, men byr på svært god plass og praktiske seteløsninger. Det ligger flere titalls 2007-modeller Volvo XC90 ute til salgs til priser mellom 300 000 og 400 000 kroner. Foto: AUTOFIL
VOLVO XC90: XC90 er elsket av Ola og Kari. Den er relativt kompakt, men byr på svært god plass og praktiske seteløsninger. Det ligger flere titalls 2007-modeller Volvo XC90 ute til salgs til priser mellom 300 000 og 400 000 kroner. Foto: AUTOFIL Vis mer