Nå gjør monegaskerne som bergenserne har gjort i over 100 år

For to euro kan du gli langs yachtene og vinke til kaksene.

VINK: Fra den elektriske ferjen kan du vinke til en og annen kakse som tilbringer tiden ombord på en av de enorme yachtene som til enhver tid ligger fortøyd i Monaco havn. Foto: EIVIND PEDERSEN
VINK: Fra den elektriske ferjen kan du vinke til en og annen kakse som tilbringer tiden ombord på en av de enorme yachtene som til enhver tid ligger fortøyd i Monaco havn. Foto: EIVIND PEDERSENVis mer

• Flere reisesaker på db.no/reise.

MONACO (Dagbladet): For to euro (halvannen euro hvis du kjøper billetten som bussbillett) får du anledning til å ta noen er verdens aller flotteste luksusyachter på nært hold i løpet av noen minutters overfart mellom Kennedy-kaien og Fort Antoine ved foten av Monacos gamle bydel.

Tar du første båt tilbake får du dessuten sitte på gratis.

IDYLL: Turen tvers over Monaco havn tar 10-12 minutter. Du føler deg (nesten) som en liten kakse når du går ombord fra samme brygge som yachtene ligger fortøyd. Foto: EIVIND PEDERSEN
IDYLL: Turen tvers over Monaco havn tar 10-12 minutter. Du føler deg (nesten) som en liten kakse når du går ombord fra samme brygge som yachtene ligger fortøyd. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Ferden går tett på de skinnende farkostene.

Noen ganger står kaksene langs ripa og kikker ned på folket i den rare ferja.

Da er det på sin plass å vinke til storfolket.

Bergen først I Bergen har hele 12 fartøy tjenestegjort som «Beffen».

SPESIELL: Den vesle passasjerferjen fortoner seg som en spurv i tranedans, der den kommer sigende mellom luksusyachtene i millionklassen. Foto: EIVIND PEDERSEN
SPESIELL: Den vesle passasjerferjen fortoner seg som en spurv i tranedans, der den kommer sigende mellom luksusyachtene i millionklassen. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Navnet er en kjuaguttsk forkortelse for Bergens Elektriske Færgeselskab. Den elektriske ferja piler cirka 50 ganger daglig mellom Bryggen og Nordnes.

I Bergen koster billetten 20 kroner for voksne. Årlig reiser 24 000 og 30 000 med klenodiet.

I Monaco var man litt tregere i avtrekket.

SPESIELL: Den solcelledrevne elektriske farkosten er blitt et kjent og kjært innslag på Monaco havn. Foto: EIVIND PEDERSEN
SPESIELL: Den solcelledrevne elektriske farkosten er blitt et kjent og kjært innslag på Monaco havn. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Ferjetilbudet ble startet opp i 2007 og er allerede blitt svært populært. Hele 130 000 personer tok ferja i fjor. Overfarten tar 10 -12 minutter.

Skryteprosjekt Det er myndighetene i Monaco som eier og driver skuta. Den spesielle skuta inngår i byens kollektive transporttilbud.

Båtruten drives av solcellekraft og er blitt et miljømessig skryteobjekt for myndighetene.

Uansett er det en morsom kuriositet i en by som preges av luksus og glamour.