OPPGRADERT: Audi A1 ser litt mer tidsriktig ut, men det er under panseret de viktigste endringene har skjedd. Foto: AUDI
OPPGRADERT: Audi A1 ser litt mer tidsriktig ut, men det er under panseret de viktigste endringene har skjedd. Foto: AUDIVis mer

Nå har Audi oppgradert

Har fått det den trengte.

Dinside Riktignok har vi ikke fått noen ny prisliste, men Audi lover at det ikke vil bli store endringer i prisbildet når en fornyet A1 kommer på markedet i februar.

Det betyr at dette er inngangsbilletten til merket med de fire ringene (som en konkurrent nylig gjorde om til saltkringler!) Og nå oppgraderes altså den kompakte bilen med sportslige ambisjoner, med nye designelementer og nye motorer.

Tre sylindre Sistnevnte først: Audi tar en A2, og dette er den store nyheten. De to 3-sylindrede motorene 1.0 TFSI (bensin) og 1.4 TDI (diesel), er helt nye. Dette er første gang Audi tar i bruk disse nye 3-sylindrede motorene og første med bare tre siden A2 hadde en 3-sylindret dieselmotor i begynnelsen av vårt århundre.

Bensinmotoren 1.0 TFSI yter 95 hestekrefter og har et forbruk oppgitt til 0,43 liter per mil. Det tilsvarer et C02-utstlipp på 99 gram per kilometer, noe man bør kunne forvente i 2014.

Dieselmotoren 1.4 TDI yter 90 hestekrefter og har et forbruk på 0,34 liter per mil, noe som tilsvarer et C02-utstlipp på 89 g/km.

Nye Audi A1 leveres med seks motoralternativer, fire bensinvarianter og to dieselvarianter.

Moderne 3-sylindrede motorer brer virkelig om seg for tiden. Ford gjorde sin 1.0-liter til rekordmotor i Focus, BMW viste at det fungerer fint også i en sportslig kontekst, og siden har det gått slag i slag med Renault, Peugeot, Citroën og Opel som har fulgt opp.

Med ny teknikk er C02-utslippet redusert med opp til 10 prosent. Ytelsene på de ulike motorene strekker seg nå fra 90 til 192 hestekrefter:

KLASSISK AUDI: Her har man valgt ikke å endre stort, og det er selvsagt fordi førermiljøet hos Audi er bortimot upåklagelig. Men en ting er endret. DAB+ er standard. Foto: AUDI
KLASSISK AUDI: Her har man valgt ikke å endre stort, og det er selvsagt fordi førermiljøet hos Audi er bortimot upåklagelig. Men en ting er endret. DAB+ er standard. Foto: AUDI Vis mer

• 1.0 TFSI 95 hk manuell / S tronic
• 1.4 TFSI 125 hk manuell / S tronic
• 1.4 TFSI 150 hk manuell / S tronic
• 1.8 TFSI 192 hk S tronic (automatgir er standard)
• 1.4 TDI 90 hk manuell / S tronic
• 1.6 TDI 116 hk manuell / S tronic

På femte året Audi A1 er Audis minste modell og den kom på markedet i 2010. Den har, som vi forutså da vi testkjørte den, hatt en viss suksess - så langt har den solgt i over 500.000 eksemplarer på verdensbasis. Hos oss ble det selvsagt først fortgang i det da den kom med fem dører i 2012.

Skarpere De mest synlige oppgraderingene på eksteriørdesignen er de skarpere linjene på støtfangeren, «singelframe»-grillen og frontlyktene.

Hovedlysene har dessuten fått ny LED-signatur i kombinasjon med xenon plus.

Den er nå nærmere å få en familieidentitet som vi forestiller oss er viktig etter introduksjonen av den ganske imponerende nye TT, sportsbilen vi nylig testet her hjemme.

Sett bakfra har støtfangeren og diffusoren fått skarpere linjer (det er det som er i vinden for tiden der i huset), og baklyktene ny lysdesign.

Med oppgradering av designen har også Audi A1 og A1 Sportback (femdørsversjonen) vokst to centimeter i lengden og måler nå 398 centimeter. Akselavstanden er fortsatt den samme.

DAB+ på plass De nye Audi A1-modellene kommer i to utstyrsvarianter hvorav begge blant annet får ny elektromekanisk styring og DAB+ som standard. Som tidligere kan takbuen på Audi A1 og taket på Audi A1 Sportback leveres i kontrastfarger.

Det finnes selvsagt også en rekke ulike tilbehør for personlig styling .

Rett rundt hjørnet De nye Audi A1 modellene lanseres i Norge i februar. Volummodellene vil bli femdørsversjonene Audi A1 Sportback 1.0 TFSI og Audi A1 Sportback 1.4 TFSI. Toppmodellene blir fortsatt Audi S1 og Audi S1 Sportback.

Med en 2.0 TFSI bensinmotor på 231 hester under panseret og quattro permanent firehjulsdrift gjøres 0-100 kilometer i timen da unna på henholdsvis 5,8 og 5,9 sekunder.

FEM DØRER: I Norge ble det først fart i salget da bilen kom i femdørs utgave. Foto: AUDI
FEM DØRER: I Norge ble det først fart i salget da bilen kom i femdørs utgave. Foto: AUDI Vis mer

Prisene er ikke klare, men det blir, som vi nevnte innledningsvis, ingen større endringer fra dagens prisbilde.