Salg av tobakk

Nå kan det bli slutt på tobakkssalg om bord i norske fly

- Vi henger etter.

VIL HA SLUTT: Kreftforeningen ber norske flyselskaper følge etter nederlandske KLM, som nå annonserer at de stanser all salg av tobakksvarer om bord i sine fly. Illustrasjonsfoto: Matej Kastelic / Shutterstock / NTB scanpix
VIL HA SLUTT: Kreftforeningen ber norske flyselskaper følge etter nederlandske KLM, som nå annonserer at de stanser all salg av tobakksvarer om bord i sine fly. Illustrasjonsfoto: Matej Kastelic / Shutterstock / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Kreftforeningen ber norske flyselskaper følge etter nederlandske KLM, som nå annonserer at de stanser all salg av tobakksvarer om bord i sine fly.

- Andre nordiske selskaper som Finnair og Icelandair er allerede med i gjengen, men de norske flyselskapene henger etter, sier generalsekretær Anne Lise Ryel til Dagbladet.

- Blir og forblir avhengige

15. mars i år sendte hun brev til både Bjørn Kjos i Norwegian og Torbjørn Wist i SAS, og oppfordret selskapene til å gjøre som KLM.

Tobakk tar livet av mer enn 6000 nordmenn hvert år, og Kreftforeningen påpeker at hver femte røykpakke og snusboks kommer fra taxfree.

- Ikke på noen andre arenaer blir du spurt direkte om du vil kjøpe tobakk. Vi synes det er på tide at taxfree-røyken forsvinner. Tilbudet gjør at flere nordmenn forblir avhengige av tobakk og undergraver livsviktig, helseforebyggende arbeid, sier hun.

- Hvis vi fjerner tilbudet vil færre starte og flere slutte å røyke.

- Til vurdering

SAS er positive til forslaget, ifølge kommunikasjonsdirektør Knut Morten Johansen.

- Vi er godt kjent med dette initiativet og har det oppe til vurdering i disse dager, skriver han i en e-post til Dagbladet.

- Alle salgsvarer som er tilgjengelige om bord, og som såkalt pre-order, har basis i kommersielle avtaler med partnere som vi tar dialog med i denne sammenheng, skriver han.

Norwegian er på sin side mindre konkrete i svaret på Dagbladets henvendelser om de har tenkt til å gjøre samme endring som KLM.

- Vi vil fortsette å tilby de produktene kundene våre ønsker å kjøpe, skriver kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian i en e-post.

Fram til 1. juli 1988 var det lov å røyke hvor som helst i Norge; om bord i fly, i bilen (gjerne med barna i baksetet), på restaurant, i taxien. Selv nyhetsankere røyket under sending.

I 30 år

Så kom røykeloven. Siden har røykere litt etter litt fått begrenset områdene der de har lov til å tenne seg en røyk. Forbudet mot å røyke om bord i fly i Norge har vart i over 30 år. Widerøe var først ute med pekefingeren for helse og flysikkerhet i 1986. Siden har vi også fått strenge regler for utsalgssteder og reklamering for tobakksvarer.

Passasjerer med SAS og daværende Braathens SAFE har måttet stumpe røyken siden 1988.

- Vi vet at pris og tilgjengelighet henger tett sammen med hvor mange som begynner og som fortsetter å røyke. Derfor er det viktig at flyselskapene slutter å friste med tobakk på billigsalg, i utelukkende svære forpakninger, understreker Anne-Lise Ryel i Kreftforeningen.

Fakta:

  • I april 1899 kunne kommunestyrer forby salg av tobakk til barn under 18 år, den gang kalt Lov om beskyttelse av barn mot bruk av tobakk.
  • Først i mars 1973 kom tobakkskadeloven, som satte aldersgrensen for salg av tobakk til 16 år.
  • Etter en lovendring i 1996 ble aldersgrensa satt til 18 år.
  • Vår holdning til røyk har endret seg med tida: To måneder før loven om røykfrie serveringssteder trådte i kraft, i mars 2004, svarte 54 prosent av den norske befolkningen at de var positive til det, ifølge Ifølge en undersøkelse av NorStat.
  • I oktober 2005 var 76 prosent av de spurte positive til røykfrie serveringssteder, viste en undersøkelse av MMI for Sosial- og helsedirektoratet.
  • Siden innsnevringene i loven, er stadig færre av oss dagligrøykere. I 2001 røykte én av tre daglig, mot én av ti i 2016. Bruk av snus har imidlertid økt.

Kilde: SSB via Store Norske Leksikon.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer