Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Pluss

Mer
Min side Logg ut
Du leser nå Dagbladet Pluss

Salg av tobakk

Nå kan det bli slutt på tobakkssalg om bord i norske fly

- Vi henger etter.

VIL HA SLUTT: Kreftforeningen ber norske flyselskaper følge etter nederlandske KLM, som nå annonserer at de stanser all salg av tobakksvarer om bord i sine fly. Illustrasjonsfoto: Matej Kastelic / Shutterstock / NTB scanpix
VIL HA SLUTT: Kreftforeningen ber norske flyselskaper følge etter nederlandske KLM, som nå annonserer at de stanser all salg av tobakksvarer om bord i sine fly. Illustrasjonsfoto: Matej Kastelic / Shutterstock / NTB scanpix Vis mer

(Dagbladet): Kreftforeningen ber norske flyselskaper følge etter nederlandske KLM, som nå annonserer at de stanser all salg av tobakksvarer om bord i sine fly.

- Andre nordiske selskaper som Finnair og Icelandair er allerede med i gjengen, men de norske flyselskapene henger etter, sier generalsekretær Anne Lise Ryel til Dagbladet.

- Blir og forblir avhengige

15. mars i år sendte hun brev til både Bjørn Kjos i Norwegian og Torbjørn Wist i SAS, og oppfordret selskapene til å gjøre som KLM.

Tobakk tar livet av mer enn 6000 nordmenn hvert år, og Kreftforeningen påpeker at hver femte røykpakke og snusboks kommer fra taxfree.

- Ikke på noen andre arenaer blir du spurt direkte om du vil kjøpe tobakk. Vi synes det er på tide at taxfree-røyken forsvinner. Tilbudet gjør at flere nordmenn forblir avhengige av tobakk og undergraver livsviktig, helseforebyggende arbeid, sier hun.

- Hvis vi fjerner tilbudet vil færre starte og flere slutte å røyke.

- Til vurdering

SAS er positive til forslaget, ifølge kommunikasjonsdirektør Knut Morten Johansen.

- Vi er godt kjent med dette initiativet og har det oppe til vurdering i disse dager, skriver han i en e-post til Dagbladet.

- Alle salgsvarer som er tilgjengelige om bord, og som såkalt pre-order, har basis i kommersielle avtaler med partnere som vi tar dialog med i denne sammenheng, skriver han.

Norwegian er på sin side mindre konkrete i svaret på Dagbladets henvendelser om de har tenkt til å gjøre samme endring som KLM.

- Vi vil fortsette å tilby de produktene kundene våre ønsker å kjøpe, skriver kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian i en e-post.

Fram til 1. juli 1988 var det lov å røyke hvor som helst i Norge; om bord i fly, i bilen (gjerne med barna i baksetet), på restaurant, i taxien. Selv nyhetsankere røyket under sending.

I 30 år

Så kom røykeloven. Siden har røykere litt etter litt fått begrenset områdene der de har lov til å tenne seg en røyk. Forbudet mot å røyke om bord i fly i Norge har vart i over 30 år. Widerøe var først ute med pekefingeren for helse og flysikkerhet i 1986. Siden har vi også fått strenge regler for utsalgssteder og reklamering for tobakksvarer.

Passasjerer med SAS og daværende Braathens SAFE har måttet stumpe røyken siden 1988.

- Vi vet at pris og tilgjengelighet henger tett sammen med hvor mange som begynner og som fortsetter å røyke. Derfor er det viktig at flyselskapene slutter å friste med tobakk på billigsalg, i utelukkende svære forpakninger, understreker Anne-Lise Ryel i Kreftforeningen.