FRA KR 339.500: Den ladbare hybriden Audi A3 Sportback e-tron er en skikkelig spreking med bra utstyr - til en relativt hyggelig pris. Foto: KNUT MOBERG
FRA KR 339.500: Den ladbare hybriden Audi A3 Sportback e-tron er en skikkelig spreking med bra utstyr - til en relativt hyggelig pris. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Nå kan du bestille Audis første ladbare hybridbil

Og prisen på Audi A3 Sportback e-tron er bra.

Dinside Samme dag som Volkswagen viser sin ladbare hybrid Golf GTE under Arendalsuka, stjeler Audi litt av glansen ved å åpne opp for bestilling av plug-in-hybriden Audi A3 Sportback e-tron.

Det er nemlig verdt å merke seg at sprekingen får en ganske hyggelig pris i forhold til utstyr og ytelser.

Med inntil 50 kilometer elektrisk rekkevidde og ytterligere 890 kilometer rekkevidde med bensinmotoren, kombinerer den på mange måter det beste fra to verdener - noe vi også påpekte da vi testet den ladbare Audien.

204 hestekrefter Prisen begynner på 339 500 kroner, og Audi holder dermed med et nødskrik sitt løfte om at bilen skulle selges for under 340 000 kroner.

Prisen er likevel ikke så verst med tanke på mulighet for eldrift og 204 hestekrefter. Og enda bedre blir den når man ser at e-tron har utstyrsnivået Ambition som standard. Dette koster nemlig vanligvis 14 500 kroner ekstra på de andre A3-modellene.

Inkludert i pakken er blant annet 17-tommers aluminiumsfelger, sportsseter, treekers sportsratt (multifunksjon) i skinn, fargeskjerm med førerinformasjonssystem og sportsunderstell. Informasjonssystemet gir som vanlig spesifikk informasjon for hybridversjonen, for eksempel om forbruk og fordeling på avstand med utslippsfri kjøring, og med kjøring med bensinmotoren i gang.

Til sammenligning:
- Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 150 hk S tronic koster 323 000 kroner
- Audi A3 Sportback 1.8 TFSI 180 hk S tronic koster 362 800 kroner.

«Gratis» elektrifisering Sammenlignet med en standard Audi A3 1.4 TFSI med samme utstyrsnivå, betyr dette at man får e-tron-teknologien omtrent «med på kjøpet», som Audi selv påpeker. I tillegg får du altså mer krefter inkludert, med kraftig redusert forbruk.

Forklaringen ligger selvsagt i den norske avgiftspolitikken, med en vektrabatt på 15 prosent grunnet hybridens større masse, og et kraftig redusert avgiftsgrunnlag på CO2-utslippet.

- Vi opplever meget stor interesse for Audi A3 Sportback e-tron, sier Audi-direktør Vidar Eriksen, og legger til:

- Plug-in-hybriden kommer svært godt ut i pris sammenlignet med tilsvarende modeller med bensinmotor.

Audi viser TT Offroad

Elbil lokalt Kreftene i Audi A3 Sportback e-tron hentes fra bensinmotoren 1.4 TFSI på 150 hestekrefter, som kobles sammen med en elektromotor på 75 kilowatt og automatgirkassen S tronic.

UTPREGET AUDI: Det lett gjenkjennelige interiøret i god kvalitet levner ingen tvil om hvilket bilmerke dette er. Foto: KNUT MOBERG
UTPREGET AUDI: Det lett gjenkjennelige interiøret i god kvalitet levner ingen tvil om hvilket bilmerke dette er. Foto: KNUT MOBERG Vis mer

Totalt er effekten 204 hester med et dreiemoment på 350 newtonmeter.

På ren elektrisk kraft har likevel ikke bilen en rekkevidde på mer enn rundt 50 kilometer.

I følge Audis reisevaneundersøkelser, er imidlertid dette en mil mer enn hva som er gjennomsnittlig reiselengde per dag.

I likhet med elbilene kan man lade plug-in-hybridene gratis på offentlige ladestasjoner. Men ettersom plug-in-hybridene ikke har unntak for parkeringsavgiften slik som elbilene, må bilen stå til lading slik at trafikkbetjentene ser at det kjøres ladbar bil.

Ladetiden til Audi A3 Sportback e-tron varierer fra drøye to til i underkant av fire timer, avhengig av ladeformen.

Les vår test av Audi A3 Sportback e-tron her!

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her.

FRA 2-4 TIMER: Ladetiden er avhengig av typen kontakt man har til rådighet. Foto: KNUT MOBERG
FRA 2-4 TIMER: Ladetiden er avhengig av typen kontakt man har til rådighet. Foto: KNUT MOBERG Vis mer