Nå kan hackere ta kontroll over bilen din

Ren science fiction, eller en virkelig trussel?

MULIG Å GJØRE: Amerikanske forskere har i sommer klart å hacke seg inn i datasystemene til en bil, og tatt kontroll over kritiske funksjoner. Men foreløpig er dette ingen trussel for din bil, mener ekspertene. Foto: PETTER HANDELAND
MULIG Å GJØRE: Amerikanske forskere har i sommer klart å hacke seg inn i datasystemene til en bil, og tatt kontroll over kritiske funksjoner. Men foreløpig er dette ingen trussel for din bil, mener ekspertene. Foto: PETTER HANDELANDVis mer

• Flere bilsaker på db.no/bil.

Bilhacking er sentralt i en konspirasjonsteori rundt et dødsfall i sommer.

Tidlig om morgenen den 18. juni i år kjørte den prisvinnende amerikanske journalisten Michael Hastings i sin Mercedes-Benz C250 Coupe. En mann med mektige fiender etter flere kritiske artikler, blant annet om ISAF-sjefen i Afghanistan, general Stanley McCrystal.

Uten forvarsel styrer plutselig Hastings' Mercedes mot et tre. Hastings dør øyeblikkelig.

SENDER OG MOTTAR: Biler er i stadig større grad sendere og mottakere av satellittsignaler. Denne utviklingen kan gjøre det enklere å gjennomføre bilhacking i framtida. Foto: GM
SENDER OG MOTTAR: Biler er i stadig større grad sendere og mottakere av satellittsignaler. Denne utviklingen kan gjøre det enklere å gjennomføre bilhacking i framtida. Foto: GM Vis mer

Timer før krasjet hadde han sendt en panikkartet mail til kolleger. Hastings skrev at han var på sporet av noe «stort».

Ut av dette er det kommet flere konspirasjonsteorier om at Hastings bil ble hacket. At noen overtok kontrollen over ratt og pedaler, og fjernstyrte journalisten i døden.

I forrige uke ble det kjent at Michael Hastings hadde spor av marihuana og amfetamin i blodet da han krasjet.
  Forskere hacket bil Men er dette ren science fiction?

Åpenbart ikke. I 2010 klarte amerikanske universitetsforskere å hacke seg inn på en forankjørende bils varselsystem for lavt dekktrykk, og få instrumentlampa for dette til å lyse. Og det er ikke minst i USA at varsellampene går hva bilhacking angår.

Seriøse amerikanske medier har i sommer beskrevet hvordan forskere fra to samarbeidende universiteter har klart å hacke seg inn i datasystemene til en bil, åpnet dørene, lyttet til telefonsamtaler, startet og stoppet motoren og tatt kontroll over kritiske funksjoner.

NYTT SYSTEM: Mercedes-Benz har utviklet et bil-infosystem (Car to X) som gjør at biler kan sende og motta signaler, kommunisere med hverandre, og bidra til større grad av automatisk kjøring. Foto: Mercedes-Benz
NYTT SYSTEM: Mercedes-Benz har utviklet et bil-infosystem (Car to X) som gjør at biler kan sende og motta signaler, kommunisere med hverandre, og bidra til større grad av automatisk kjøring. Foto: Mercedes-Benz Vis mer

De infiltrerte også et diagnostiseringsverktøy som ga dem adgang til alle kjøretøy som ble koblet til denne funksjonen.

Noe som selvsagt virker spesielt skremmende, med tanke på for eksempel potensielle terrorhandlinger.

Mer elektronikk Men hva er egentlig tilfelle her? Hva er sant, og hva er eventuelt blåst opp av sensasjonshungrige journalister? Og hva er egentlig relevant for dagens bilister i for eksempel Norge?

Det som er hevet over tvil, er at biler blir stadig mer fulle av software og elektronikk.

De blir i stadig større grad rullende datamaskiner, nettverkskoblet til omverdenen, noe som øker faren for at utenforstående med uærlige hensikter kan trenge seg inn i styreenheter og lage mer enn bare ugagn.

IKKE BEKYMRET: Simen Huse i bilelektronikkfirmaet Simco er ledende i Norden på å hente ut data fra bilers elektroniske system. Han tror ikke at bilhacking vil bli et problem. Foto: GEIR SVARDAL
IKKE BEKYMRET: Simen Huse i bilelektronikkfirmaet Simco er ledende i Norden på å hente ut data fra bilers elektroniske system. Han tror ikke at bilhacking vil bli et problem. Foto: GEIR SVARDAL Vis mer

Tidligere i år videofilmet Dagbladet utviklere fra bilelektronikk-selskapet Simco, som ved å hacke seg inn i bilens datasystemer/styreenheter kvikt fjernet startsperren i en ny BMW. Men for å få til dette måtte et program forberedes for akkurat denne bilmodellen, og dessuten kobles til bilens computere via kabel.

Og her er vi inne på noe vesentlig. Bilhacking er uansett ikke noe som er gjort i en fei. Det krever ressurser, tid og mye relevant kunnskap. Men med fysisk tilgang til bilene som skal hackes, kan det gjøres. Trådløs hacking er noe helt annet.

- Overdreven frykt Daglig leder i Simco, Simen Huse, mener derfor at frykten for bilhacking er overdreven. I hvert fall når det gjelder systemer som ikke er tilrettelagt for sending og mottak av signaler, som styring og gass/brems.

- Vi har mange oppdrag for nordiske forsikringsselskap, og er blitt spurt om bilhacking er mulig. Svaret er ja, men at dette ikke er en aktuell problemstilling i dag, sier Huse.

- Å prøve å hacke seg trådløst inn på slike styreenheter i dag er nemlig som å prøve å hacke seg inn på en treplanke. Er ikke enheten tilrettelagt for å motta og sende signaler, er den ikke mulig å manipulere utenfra. Systemet er lukket, fastslår han.

Samtidig understreker han at alt som er laget av menneskehender, i teorien kan tukles med.

- Men at forskermiljøer på amerikanske universiteter og høyskoler klarer å manipulere dataenheter i biler, er ikke det samme som at trådløs bilhacking er en relevant problemstilling i Norge, bortsett fra at det er fullt mulig å hacke seg inn i systemer som sender og mottar signaler.

Trådløst blir vanligere Men dette er i dag. Hva framtida bringer, er noe annet. Vi ser hvilken vei det bærer.

Bilprodusenter tilbyr i dag smartphone-apper som åpner og lukker dører fra distanse, det utvikles systemer for bil-til-bil-kontakt og satellitt-kontakt med serviceverkstedet. Funksjoner som gjør seg nytte av Bluetooth, Wi-fi og Internett er i ferd med å bli vanlig i nye biler.

- Det vi ser, er jo at bilprodusentene tilrettelegger mer og mer for trådløs kontakt, sier Huse. Som likevel ikke er bekymret.

NYE SYSTEMER: Mange bilmodeller har telematikkbaserte systemer som sender og/eller mottar signaler. En mulig inngangsport for hackere? Foto: GM
NYE SYSTEMER: Mange bilmodeller har telematikkbaserte systemer som sender og/eller mottar signaler. En mulig inngangsport for hackere? Foto: GM Vis mer

- Jeg tror ikke at dette kommer til å bli et stort problem i framtida heller. Bilfabrikkene vil ikke ta sjansen på å lage noe som man trådløst kan hacke seg inn på. Det ville jo kunne lamme hele industrien.

• Les også: Alt du trenger å gjøre er å forlate bilen utenfor døra.