FENDER: Gitarprodusenten Fender står for lyden i denne utgaven. Foto: VOLKSWAGEN
FENDER: Gitarprodusenten Fender står for lyden i denne utgaven. Foto: VOLKSWAGENVis mer

Nå kommer Bobla som GTI - i alt annet enn navnet.

Herbie får sjefsmotoren.

(Dagbladet): 200 hester i en Boble er langt fra den opprinnelige folkevognoppskriften, men så er Volkswagen et ganske annet firma i dag, enn det var da det ble grunnlagt i 1937.

Den samme 200-hesters motoren som sitter i Golf GTI, kommer nå også i Bobla, men GTI-navnet får den ikke.

Skiller seg fra allmugen Den ferske toppmodellen kommer i Sport, Turbo Black, og Turbo Silver-varianter. Volkswagen har fiklet litt med understellet for å skille denne fra røkla på mer enn motorfronten.

I tillegg får den dobbel eksos og en diffuser bak, 18 eller 19 toms felger, og røde bremsekalippere.

Bestiller du en, må du velge mellom manuelt gir og dobbelkløtsjkassen, eller DSG som den heter.

Null til hundre er unnagjort på 7,5 sekunder, og toppfarten er 224 kilometer i timen.

RETRO: Samarbeidet med Fender gir deg retrofølelsen i retrobilen. Foto: VOLKSWAGEN
RETRO: Samarbeidet med Fender gir deg retrofølelsen i retrobilen. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer

Den slipper ut 179 gram CO2 per kilometer, og koster 437 800 kroner.

Garantert godlyd I stereoanlegget altså. Fender-lydpakke heter den og er utviklet av gitarprodusenten med samme navn. For 7400 kroner får du 400 watt og en subwoofer, samt 3-farget belysning rundt høytalerne i front, som man kan skifte mellom etter ønske.

Frisk diesel Det kommer også en 138-hesters dieselvariant med en 2-liters TDI. Den bruker 9,5 sekunder til hundre og slipper opp for pust rett under 200 kilometer i timen.

Utslippet er på 129 gram CO2 per kilometer, og prisen er ikke klar.