Nå kommer du helt opp til hytta med denne også

Storselgeren har fått på seg jaktklærne og er klar for tøffere terreng.

Følg Dagbladet Bil på Facebook!

Passat Alltrack er Volkswagens alternativ til Audis Allroad-biler og kommer med et røffere design enn vanlige Passat. Men foruten det rent visuelle, så er bilen konstruert for noe bedre framkommelighet på dårlig hyttevei.

Terreng-Passaten er akkurat like lang og bred som en vanlig Passat stasjonsvogn, men bakkeklaringen er økt fra 13,5 centimeter til 16,5 centimeter.

I tillegg er undersiden på fronten og bakenden vinklet noe mer aggressivt for å øke framkommeligheten på ujevnt underlag. Helt spesifikt er fronten vinklet 16 grader mot 13,5 på en vanlig Passat. Bak er vinkelen økt fra 11,9 grader til 13,6 grader. Bilen er også utstyrt med beskyttelsesplate/skliplate foran og bak.

Alltrack kommer også med offroad-programmet som før bare kunne fås med SUV-ene Tiguan og Touareg. Det gjør den neppe til noen ekspedisjonsbil, men programmet innebærer flere elektroniske hjelpefunksjoner som skal øke framkommeligheten, og gjøre bilen lettere å kontrollere ved vanskelige kjøreforhold, blant annet bakkekontroll (Hill Descent). Det er første gang VW tilbyr en slikt offroad-program på en vanlig personbil.

Mange vil ha Nærmere 400 nordmenn har allerede bestilt Alltrack, til tross for at prisene på bilen starter rundt 440 000 kroner.

- Om lag 60 prosent av forhåndsbestillingene gjelder modellen med 170 hk og 6-trinns DSG-girkasse, forteller Jan Erik Haugen, informasjonssjef i Volkswagen.

NY: VW Volkswagen Alltrack
NY: VW Volkswagen Alltrack

Prisene på toppmodellen starter på 487 500 kroner. Den rimeligste versjonen med toliters motor og 140 hk 4Motion vil koste fra 441 800 kroner. Begge modellene leveres med 4Motion og VWs BlueMotion-teknologi.

Les også:
Test: Subaru XV - Slutt på gubbestempelet
Viddas drøyeste firehjulstrekker med skiboks
Bilen som bestselgeren frykter
10 biler som får deg frem på vinterføre

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.