FRAMTIDAS BILLYS: Audi har nå vist flere konsepter med laserlys. LeMans-raceren R18 blir den første til å ta det i bruk.  Foto: AUDI
FRAMTIDAS BILLYS: Audi har nå vist flere konsepter med laserlys. LeMans-raceren R18 blir den første til å ta det i bruk. Foto: AUDIVis mer

Nå kommer laserlyset

Audi og BMW er først ute med framtidas billys.

• Flere bilsaker på db.no/bil.

DinSide.no: Motorsport har alltid fungert som en teknologivugge for produksjonsbiler. En rekke tekniske løsninger vi har på bilene i dag, er en spinn-off fra nettopp motorsporten.

Nå har vi nok et eksempel, ettersom Audi nylig lanserte sin Audi R18 Le Mans Prototype. Den har fått en type lys som enda ikke er på markedet, men som flere nå jobber med å gjøre lovlige for gatebruk.

Og det er bare å glede seg, for stikkordene er et billys som er tre ganger kraftigere og med mye lengre rekkevidde enn du får på bilene i dag.

Besparende Laserlys har i utgangspunktet en klar fordel i at det er energieffektivt. Dette blir det blant annet som en følge av at lyset er svært konsentrert, som igjen gjør det enkelt å kontrollere hvor det skal lyse opp, og ikke. En mer fagorientert forklaring på dette er at lyset er monokromatisk, med lysbølger som alle er like lange.

Alternativ til LED I dag bruker de nye LED-lysene som mange biler er utstyrt med, flere forskjellige mekanismer for å styre lyskjeglene fra nye biler. Det foregår med alt fra motoriserte krybber på selve LED-innretningen, til gardiner som trekkes for selve lyskilden, og på den måten blender igjen deler av lysstrålen slik at lyset ikke slippes igjennom til uønskede steder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lett å styre Takket være konsentrasjonen og intensiteten, som kan være tusen ganger en vanlig LED, har laserlys også fordelen med å ha en svimlende rekkevidde. De nye lyssystemene skal også regulere seg selv med automatisk nedblending for motgående trafikk, og fordi laserstrålen er såpass konsentrert, skal den være enkel å blende ned inn mot midten av veien, samtidig som man har langlysene på for å lyse opp veikanten.

Ikke første gang Audi viste første gang laserlys som en funksjon på deres A2-konsept som ble vist på bilutstillingen i Frankfurt i 2011, da i tåkebaklysene. Den gang sa de at dette ville være på markedet i 2013, men så har foreløpig ikke skjedd.

Derimot viser de Audi Sport quattro laserlight concept på CES-messen i Las Vegas i disse dager. Dette er en videreutvikling av Sport Quattro Concept som ble vist i Frankfurt tidligere i høst, men nå har den altså fått laserlys.

Kombinerer Her har Audi blandet laser med LED Matrix, og kombinasjonen av disse to teknologiene åpner for mange muligheter for bilens lysdesign. På denne er det laserlysene som tar jobben med langlysene, og gir en rekkevidde på nær 500 meter, med andre ord dobbelt så langt som fjernlys av LED gjør i dag.

I tillegg er den omtrent tre ganger så kraftig. På denne bilen tar LED-lysene seg av jobben med nærlysene.

Er du blant dem som blir blendet av ettermontert Xenon-lys? Nå skal EU-kontrollen luke ut synderne med ulovlig ettermontert Xenon-lys.

Første bane, så på veien Selv om vi ikke fikk se laserlysene i en serieprodusert bil i 2013, så får vi i det minste se det på en bane i 2014. At dette snart blir å finne i en serieprodusert bil som er for salg, er det derimot liten tvil om.

BMW har for eksempel annonsert at de skal ta i bruk laser for sin 2015-modell av i8, vel og merke som tilleggsutstyr. Audi blir dermed de første som tar det i bruk, om enn på lukket bane i første omgang.

Så gjenstår det å se hvem som blir den første ut i massemarkedet.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Flere saker får du her:
Denne bilen er en sensasjon
Skiboksen koster deg skjorta
De virkelige bilvinnerne i 2013

FØRST: Audi R18 ser ut til å bli den første bilen å se med laserlys i bruk. Foto: AUDI
FØRST: Audi R18 ser ut til å bli den første bilen å se med laserlys i bruk. Foto: AUDI Vis mer