GRØNT OG LOKALT: Ennå litt som skal på plass før Lille Tøyen Kolonial åpner dørene til mat fra håndplukkede leverandører. Christine Hammer (t.v.) og Kaja Rambæk Holmboe Bang skal drive butikken sammen. Foto:TINE FALTIN.
GRØNT OG LOKALT: Ennå litt som skal på plass før Lille Tøyen Kolonial åpner dørene til mat fra håndplukkede leverandører. Christine Hammer (t.v.) og Kaja Rambæk Holmboe Bang skal drive butikken sammen. Foto:TINE FALTIN.Vis mer

Nå kommer nærbutikkene som taler kjedene midt imot

Satser økologisk, lokalt og sesongbetont.

• Flere matsaker på db.no/mat
De er unge, ofte topputdannet, de dropper jobbene sine og satser på det hjertet er fylt av; bærekraftig, sunn mat.

Flere kolonialbutikker av den gamle sorten, i fresh innpakning og med ansatte fulle av matkunnskap, har åpnet bare i år.

Det skjer i byer og på landet, i sør og nord.

Bare begynnelsen - Dette er bare starten, sier Arne Nygaard, professor i markedsføring ved Markedshøyskolen i Oslo.

Ifølge Nygaard er rundt 1/3 av forbrukerne nå opptatt av miljø og grønn livsstil. De fleste har høy inntekt og høy utdanning og kan kombinere kjøpekraft og innsikt med kompetanse, for eksempel på mat.

 - Dette er et spennende segment. Denne gruppen vil vise vei framover, sier han.

Ærlig mat I neste uke åpner en butikk med «ærlig, kortreist mat fra småskalaprodusenter og bønder» på Lille Tøyen, øst i Oslo.

De to bak butikken er, i likhet med andre, lei av plastposer og masseprodusert mat de ikke vet hvor kommer fra.

Kokken Kaja Rambæk Holmboe Bang (35) så potensialet i lokalet noen meter fra egen inngangsdør da den gamle butikken i Lille Tøyen Hageby stengte i fjor. Hun sendte en søknad til borettslaget, og fikk kontrakten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med seg på laget har hun Christine Hammer (36), med bakgrunn fra design, markedsføring og prosjektledelse innen bærekraftig mat.

Stjernekokk i styret I tillegg er Kaja gift med stjernekokken Esben Holmboe-Bang, mannen bak Norges eneste restaurant med to stjerner i Michelin-guiden.

ØKOLOGISK: Thale Håmo-Bakkeng åpnet kolonial med økologiske, rene varer da hun flyttet  til Vestfold. Alma Dahle Torjussen og Thales datter Wilma Håmo-Bakkeng stikker gjerne innom for å hjelpe. Foto: LOKAL KOLONIAL
ØKOLOGISK: Thale Håmo-Bakkeng åpnet kolonial med økologiske, rene varer da hun flyttet til Vestfold. Alma Dahle Torjussen og Thales datter Wilma Håmo-Bakkeng stikker gjerne innom for å hjelpe. Foto: LOKAL KOLONIAL Vis mer

- Både Esben og Bandar Abdul-Jauwad (også tilknyttet Maaemo) sitter i vårt styre, og har hjulpet oss mye med oppstarten, forteller Kaja.

- I begynnelsen var det  Esben som tipset om leverandører. Nå er det vi som finner nye til ham!

De to ønsker å skape en sosial opplevelse rundt det å handle.

- Vi vil snakke med folk, fortelle om maten og gi tips om hvordan de skal bruke råvarene, sier Christine.

Noen vil nok også komme for kaffen. De to har også vært hos kaffekurs hos kaffeguruen Tim Wendelboe og gjør plass til en lite kafé ved siden av grønnsaktorget.

Lokalprodusert Blant dem som jevnlig vil levere varer er Epleslang, Alm Østre, ByBi og Indre Oslo Matforedling. Leverandørene er valgt ut etter strenge kriterier, de fleste fra nærområdet.

- Men melka vil komme fra Røros. Vi synes meieriproduktene derfra er best, sier Holmboe Bang.

De to grunderne vil både være nærbutikk og selge produkter som ikke er så lett å få tak i andre steder. Kje i sesong for eksempel.

GAMMELDAGS HYGGE: Mange av de ny aktørene er på jakt etter stemningen som var i denne gamle Oslo-kolonialen. Foto: NTB / SCANPIX
GAMMELDAGS HYGGE: Mange av de ny aktørene er på jakt etter stemningen som var i denne gamle Oslo-kolonialen. Foto: NTB / SCANPIX Vis mer

Skal man dømme etter responsen på Facebook er tida moden for en butikk av denne typen i strøket.

Åpnet drømmebutikken Lille Tøyen Kolonial har allerede vært på studietur til Vestfold, der Thale Håmo-Bakkeng i januar startet butikken Lokal Kolonial. 

- Jeg håpet i det lengste jeg skulle slippe, at noen andre skulle starte min drømmebutikk, sier hun.

Slik gikk det ikke.

Thale kom fra Oslo til Åsgårdstrand for tre år siden. Hun var ikke fornøyd med maten i butikkene og brukte mye tid på å reise rundt til gårder og spesialbutikker for å finne sunn mat til familien.

Til slutt satt på så mye kunnskap at hun like gjerne kunne åpne butikk selv.

Butikken ligger i Borre, langt fra byen, men kommer til å omsette for mellom tre og fire millioner første driftsår.

- Det er jeg veldig fornøyd med, sier Håmo-Bakkeng, som allerede har en håndfull deltidsansatte, de fleste topputdannet, en av dem lokalpolitiker for Miljøpartiet de Grønne, som hun selv.

Nostalgi ikke poenget Noen av de nye butikkene satser på nostalgisk interiør. Thale har valgt en fresh vri på gammeldags innredning. Hun ekspederer bak en disk og har varene i håndlagde hyller.

NESTEN KLART: Neste uke åpner enda en gammeldags kolonial i ny drakt. Lille Tøyen Kolonial satser på økologisk mat fra lokale produsenter. Foto: LILLE TØYEN KOLONIAL
NESTEN KLART: Neste uke åpner enda en gammeldags kolonial i ny drakt. Lille Tøyen Kolonial satser på økologisk mat fra lokale produsenter. Foto: LILLE TØYEN KOLONIAL Vis mer

- Det nostalgiske er ikke noe poeng for meg. Målet er å gi folk ærlig, lokal og sunn mat. Du kan gjøre det så hipt du vil. Hvis du ikke har kunnskap om mat og evne til å bygge tillit, vil du ikke lykkes, sier hun.

Unger som vil ha økologisk godteri, eldre som savner den gamle kolonialbutikken, småbarnsfamilier på jakt etter økologisk mat. Alle typer mennesker kommer inn av døra.

Emballasje bør du helst ha med selv.

Som i den nye butikken «Holisten» i Mathallen og «Mølleren Sylvia» i Oslo, selges mye i løs vekt. Plastposen har de pensjonert.

Nye butikker Den ene byen etter den andre har fått tilbake gammeldagse kolonialbutikker. Satsingen er ofte ulik, ønsket om ren, kortreist mat går igjen.

Både Sandefjord og Larvik har fått sine butikker. I Salten har Han Sylte Kolonial nettopp åpnet dørene. I Porsgrunn åpnet Hilde Kåsa «gårdsbutikk »med kortreist mat midt i byen tidligere i år.

Utenfor Oslo kan du handle på gamlemåten både i Sørkedalen og på Svartskog.

Grønne kjeder? Professor Arne Nygaard er spesialist på bærekraft, etisk og grønn markedsføring.

Han tror vi vil se store forandringer innenfor matvarehandelen framover.

VESTFOLD: Thale Håmo-Bakkeng åpnet drømmebutkken selv. Foto:LOKAL KOLONIAL
VESTFOLD: Thale Håmo-Bakkeng åpnet drømmebutkken selv. Foto:LOKAL KOLONIAL Vis mer

Vi får mer lokalprodusert mat, nye lokale merkevarer, kanskje til og med nye grønne kjeder.

Transparens
Gjennomsiktighet vil bli enda viktigere.

-Volkswagenskandalen og hestekjøttskandalen er bare to eksempler på at forbrukerne er lurt. Markedet vil etterspørre produkter de kjenner opphavet til og være på vakt overfor leverandører som «grønnvasker» varene sine, såkalt øko-opportunisme.

- Å kunne etterprøve leverandørenes påstander blir viktigere, sier han.

Han legger til at vi heller ikke skal være naive i sjarmerende, små butikker. «Grønne» leverandører kan lurer seg inn overalt.

Thale Håmo-Bakkeng var nylig i Danmark.

- På Irma er 80 prosent av varene økologiske, men ingen snakker om det. Det er blitt naturlig. De norske kjedene er i ferd med å våkne først nå. Om fem år tror jeg de store matvarekjedene vil selge mange av de samme varene som kundene i dag får hos meg.

LOKAL MAT: Folk drar langt for å handle i Lokal  Klonial i Borre i Vestfold, der en lokalpolitiker med kommunikasjonsbakgrunn satser på kortreiste, økologiske matvarer. Foto:LOKAL KOLONIAL
LOKAL MAT: Folk drar langt for å handle i Lokal Klonial i Borre i Vestfold, der en lokalpolitiker med kommunikasjonsbakgrunn satser på kortreiste, økologiske matvarer. Foto:LOKAL KOLONIAL Vis mer
NYE TIDER: De nye kolonialene bruker ofte ressurser på et helhetlig visuelt uttrykk. Lille Tøyen Kolonial har brukt designere både til interiør, logo og designprofil. Foto: LILLE TØYEN KOLONIAL
NYE TIDER: De nye kolonialene bruker ofte ressurser på et helhetlig visuelt uttrykk. Lille Tøyen Kolonial har brukt designere både til interiør, logo og designprofil. Foto: LILLE TØYEN KOLONIAL Vis mer