I PRODUKSJON: Tesla melder at de skal produsere minimum 20.000 Model S neste år. Omlag 800 nordmenn har allerede bestilt super-elbilen som gjør 0-100 på 5.9 sekunder og har en rekkevidde på opp mot 500 kilometer. Foto: Tesla
I PRODUKSJON: Tesla melder at de skal produsere minimum 20.000 Model S neste år. Omlag 800 nordmenn har allerede bestilt super-elbilen som gjør 0-100 på 5.9 sekunder og har en rekkevidde på opp mot 500 kilometer. Foto: TeslaVis mer

Nå kommer'n- kanskje

Tesla Motors har for første gang positiv cash flow.

(Dagbladet): I følge Bloomberg kunne Tesla forrige uke rapportere om de første blå tallene på bunnlinja. Styreformann Elon Musk sendte i alle fall ut ei twitter-melding der han rapporterte om et lite overskudd.

Og så sant det stemmer, er det gode nyheter for et selskap som aldri har hatt annet enn underskudd å vise til.

Mange bestillinger Teslas store dilemma er det samme som det har vært det siste året: De har et kvalitetsprodukt det er enorme forventninger til, men de har så langt ikke kunnet produsere det i takt med etterspørselen.

Bare i Norge har 800 kunder vært villige til å betale 31.000 kroner, som det koster å sette seg på bestillingslista, for å sikre seg en Tesla Model S når den en gang kommer i butikken.

Og det er den store pågangen av folk som gjerne vil stå på denne lista, som sikrer Teslas første - og historiske - lille overskudd.

Samt at bilen nå faktisk så smått er kommet i produksjon i USA, og ergo genererer inntekter.

Uklare leveranser
I forrige kvartalsrapport meldte Tesla Motors at 200 Model S rullet ut av fabrikken per uke.

Selskapet har lovet å kunne produsere minimum 20.000 biler i 2013, men kapasiteten og da er kapasiteten langt fra fullt ut utnyttet.

EGEN BUTIKK: Ordfører Fabian Stang fikk en prøvetur i Teslas elbil da firmaet åpnet eget showroom i Oslo i vår. Foto : Thomas Haugersveen
EGEN BUTIKK: Ordfører Fabian Stang fikk en prøvetur i Teslas elbil da firmaet åpnet eget showroom i Oslo i vår. Foto : Thomas Haugersveen Vis mer

Situasjonen for Norge, og det europeiske markedet, er fortsatt noe uklar.

- Vi kjenner ennå ikke den presise produksjonstiden for den europeiske Model S, men vi estimerer at en Model S bestilt i dag vil kunne leveres om 10-12 måneder. Men det avhenger av den europeiske typegiodkjenningen, sier salgs- og markedssjef Esben Pedersen til Dagbladet.

13000 kroner i rabatt De flere hundre nordmennene som allerede har bestilt en Model S, kan altså håpe på å få bilen i løpet av neste år.

Tesla Motors er åpenbart så sikre på at produksjonen nå endelig vil komme i gang i en helt annen skala enn hittil, og går ut med rabatter for å få flere til å bestille. Fabrikken lover en prisreduksjon på 1700 Euro til alle som bestiller bilen før utgangen av 2012.

Det, og vissheten om at elbiler fortsatt vil være fritatt for avgifter i flere år framover, kan kanskje få enda flere nordmenn til å sette seg på bestillingslistene for å sikre seg denne super-elbilen.

Prisene snart klare Tesla åpnet eget showroom på Alnabru i Oslo tidligere i år hvor blant annet ordfører Fabian Stang og Bellona var med på å kaste glans over begivenheten.

De endelige prisene på det norske markedet er ennå ikke fastsatt, men Teslas folk lover at de snart skal være på plass.

I USA ble prisene nylig satt opp med i underkant av 15000 kroner. Den billigste Model S - med batteripakke på 40 kwh - koster i USA nå ca 340.000 kroner.
Startprisen for utgaven med 60 kwh er omlag 397.000 kroner, mens du må ut med drøye 450.000 kroner om du vil ha den største batteripakka på 85 kwh.

MILJØBIL: Bellona-leder Frederic Hauge har kjørt Tesla lenge, men da en Roadster. Foto: Elisabeth Sperre Alnes
MILJØBIL: Bellona-leder Frederic Hauge har kjørt Tesla lenge, men da en Roadster. Foto: Elisabeth Sperre Alnes Vis mer

I Norge er det spekulert i at prisene vil ligge mellom 450.000 og 700.000 kroner, avhengig av modell og batteripakke.

PS:
For de uinnvidde: Tesla Model S er en helelektrisk luksuriøs bil som gjør 0-100 på 5.9 sekunder, har en toppfart på 200 kilometer i timen og har et CO2-utslipp på 0.
Rekkevidden er oppgitt til opptil 480 kilometer med jevn kjøring rundt 95 kilometer i timen med ei batteripakke på 85 kwh.