Nå kriger de igjen om å være først ute med å fly passasjerer raskere enn lyden

Vil få deg fra Oslo til New York på tre timer.

FØRSTE OVERLYDS-PASSASJERFLY SIDEN CONCORDE? Det er 11 år siden Concorde ble satt på bakken. Nå er det flere som kappes om å få det første neste overlydsflyet i trafikk. Lockheed Martin er imidlertid den eneste som jobber med et passasjerfly - de andre ser mot privatjet-markedet. Foto: LOCKHEED MARTIN
FØRSTE OVERLYDS-PASSASJERFLY SIDEN CONCORDE? Det er 11 år siden Concorde ble satt på bakken. Nå er det flere som kappes om å få det første neste overlydsflyet i trafikk. Lockheed Martin er imidlertid den eneste som jobber med et passasjerfly - de andre ser mot privatjet-markedet. Foto: LOCKHEED MARTIN Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dinside): Det er 11 år siden Concorde ble parkert for godt. Det var verdens eneste overlydsfly i passasjertrafikk, før det ble satt på bakken i 2003.

Siden den gang har det ikke vært noen mulighet for vanlige passasjerer å reise med så raske fly. Men nå kan det kanskje komme.

Det er flere aktører som jobber med å utvikle overlydsfly - også kalt supersoniske fly.

Les også: Siste reis med Concorde

Produksjon fra 2021? Vi har tidligere skrevet om spesielt én aktør, Aerion, som har drevet med utvikling av supersoniske fly i flere år:

De første omtalene vi gjorde av Aerions overlydsprosjekt var i 2007. Da var målet for det amerikanske selskapet å starte prøveflyvninger i 2008 og produksjon fra 2011. Senere ble det hevdet at de skulle være på vingene i 2015.

Den tidsplanen er åpenbart kjørt. I september inngikk de imidlertid et samarbeid med giganten Airbus for å sette fart i nettopp dette prosjektet, og nå er planen å starte produksjon av Aerion AS2 supersonic privatjet i 2021.

Nye vinger Aerion skriver selv om prosjektet at noe av det mest spesielle ved AS2, er vingene. De er laminære strømningsvinger (laminar flow wing), og skiller seg fra Concorde-vingene, som var modifiserte delta-vinger.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer