REDUSERER: Hyundai senker garantitida fra sju til fem år. Foto: HYUNDAI
REDUSERER: Hyundai senker garantitida fra sju til fem år. Foto: HYUNDAIVis mer

Nå kutter de i garantitida

Så vidt vi vet har det ikke skjedd før.

• Flere saker fra db.no/bil.

Dinside: I 2011 innførte VW fem års garanti på alle nye personbiler. Hovedkonkurrentene ble tvunget til å følge etter, og innen året var omme hadde alle merkene minst fem års garanti.

Dette satte Norge på garantitoppen. I 2013 rangerte vi merkene etter hvem som hadde de beste garantiene.

- Reklamasjonsretten er fem år, og dekker det meste. Da kan vi like gjerne legge til litt og heller kalle det garanti, erklærte Paul Hegna fra Harald A. Møller den gang.

Rett i forkant av dette skrev Dinside en rekke artikler om nettopp garantien på nye biler, og informerte om fordeler og ulemper. En av artiklene handlet om at du ikke får garanti. Du kjøper den idet du kjøper en ny bil, og leverandørens kostnad ved lang garantitid blir naturligvis kalkulert inn i bilprisen.

Vårt poeng var at du selv ikke lenger hadde noe valg. Du må betale for lang garantitid, selv om du etter tre år ønsker å avslutte garantien ved å skru selv, for med en gang du slutter å følge serviceprogrammet, så har du brutt garantivilkårene, selv om du har betalt for den ekstra garantien.

Noen la på to år til Kia og Hyundai har til nå vært unntakene i forhold til garantitida, ettersom de har solgt bilene med sju års garanti.

Nå er dette en saga blott for Hyundai, som avvikler sju års garanti, og går tilbake til fem års garanti på nye biler, melder bransjenettstedet bilnytt.no.

 - Vi velger å avslutte ordningen med syv års garanti og gjeninnfører fem års garanti med ubegrenset kilometer. Det har vist seg at syv års garanti har begrenset effekt i markedet, og gir liten merverdi i forhold til hva ordningen koster organisasjonen på kort og lang sikt, sier administrerende direktør Thomas Rosvold hos Hyundai-importøren i et intervju med Bilnytt (betaltjeneste).

Hyundai senker også prisene tilsvarende det de har kalkulert inn for den ekstra lange garantitida, som vil si med med mellom 5000 og 10 000 kroner, avhengig av modell.

Les også hvorfor du ikke bør kjøpe seine 2010-modeller.

Best i verden Ingen land i hele verden har bedre garantivilkår på nye biler enn vi har i Norge, og Hyundai har til nå ledet dette racet. De gode vilkårene har sine fordeler, men også sine ulemper.

- Det er forbrukermyndighetene i Norge som driver prisbildet oppover, sier Stian Gihle, informasjonssjef i Peugeot Norge til Dinside.

Han sikter til at det ikke er noe problem for bilbransjen å tilby lang garantitid. Det er bare snakk om pris. Bilbransjen må naturlig nok prise de ekstra kostnadene ved lang garanti inn i salgsprisen, og kundene tar i praksis regningen.

I tillegg plikter kundene å levere bilen på service til oppsatte tider for i det hele tatt å få beholde garantien de allerede har betalt for. Dette utgjør også en ufrivillig utgift, spesielt for dem som ønsker å skru sin egen bil etter de første årene.

Forenkler Samtidig som Hyundai senker garantitida og prisene, skal de også «ta en Opel» ved å forenkle modellutvalget kraftig. De skal lansere egne Norges-modeller som har forhåndsdefinerte utstyrspakker.

På den måten vil modellstrukturen forenkles, noe som igjen senker kostnadsnivå og lagerhold. Hvorvidt disse tingene er nok til å hjelpe ei skute som etter hvert har fått vann oppetter ripa, gjenstår å se.

Toyota med 11 års garanti

Dinside etterlyser fortsatt den første billeverandøren som setter valgfri garantitid på tilbehørslista. Vil du ha tre år, fem år, eller sju år? Betal i kassen når du går. Ja, takk.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside. Les her.