PASS PÅ: Nå skal miljøfartsgrensene håndheves. Det kan fort bli dyrt. Her er den ene, rett nord for Sinsenkrysset i Oslo. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
PASS PÅ: Nå skal miljøfartsgrensene håndheves. Det kan fort bli dyrt. Her er den ene, rett nord for Sinsenkrysset i Oslo. Foto: Benjamin A. Ward / DagbladetVis mer

Nå skal du tas i disse 60-sonene likevel

Samferdselsminister Kleppa lei av at grensene ikke respekteres.

Følg Dagbladet Bil på Facebook!

(Dagbladet): Miljøfartsgrensene i Oslo-området har skapt mye debatt de siste årene, og hvorvidt de i det hele tatt er lovlige har til tider vært et svært så omdiskutert tema.

Samferdselsdepartementet skriver i en pressemelding at undersøkelser viser at miljøfartsgrensene bidrar til å redusere spredningen av svevestøy, senker støynivået og gir en jevnere flyt i trafikken.

Likevel har ikke politiet hatt myndighet til å bøtelegge bilister som overskrider disse grensene, så lenge overskridelsen ikke går over den opprinnelige fartsgrensa på stedet.

Det vil samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa ha slutt på:

- Det er viktig å fjerne enhver tvil om miljøfartsgrensens gyldighet. Jeg vil derfor allerede mandag ha et møte med justisministeren og deretter kontakte sentrale aktører, som blant annet Riksadvokaten, for å sikre at miljøfartsgrensen kan bli håndhevet på en god måte.

Denne bilen koster fem ganger så mye i Norge som i Sverige.

Den 6. februar ga Justis- og beredskapsdepartementet Samferdselsdepartementet hjemmel til å fastsette miljøfartsgrenser både i vinterhalvåret og ved akutte behov.

- Dette er viktig for Oslos befolkning, og ikke minst for personer med hjerteproblemer samt for astmatikere og allergikere, sier Kleppa.