SKREDDERSYDD MAT: YT-serien er et eksempel på produkter som er spesielt tilpasset trening. Drikker som skal gi deg energi, og rask og sunn hurtigmat er andre trender matindustrien nå satser sterkt på. Foto: Steinar Buholm
SKREDDERSYDD MAT: YT-serien er et eksempel på produkter som er spesielt tilpasset trening. Drikker som skal gi deg energi, og rask og sunn hurtigmat er andre trender matindustrien nå satser sterkt på. Foto: Steinar BuholmVis mer

Nå skal maten gjøre deg både sunn og pen

Matindustrien satser stadig sterkere på helse.

||| - De fleste produsenter har skjønt at sunnhetsstempel selger. Men for forbrukerne kan det være en jungel av informasjon å forholde seg til, mener Lene Frost Andersen, professor i ernæring ved Universitetet i Oslo. 

Et eksempel er omega 3 som blir brukt for det det er verd.

- Men det er vanskelig å skjønne hvorfor omega 3 tilsettes i brød eller yoghurt. Spørsmålet er hvorfor det i det hele tatt er nødvendig å tilsette mineraler og vitaminer i produkter der det ikke naturlig hører hjemme, sier hun.
Naturlig og ekte

- Helse er en sterk trend i produktutviklingen i matindustrien, bekrefter strategi- og analysesjef Hilde Skotland Mortvedt i Nofima Mat.

Trenden er særlig å markedsføre produkter som naturlige og ekte. På den andre side ser en også mer kompliserte og sammensatte produkter.

- Det kreves etterhvert mye kunnskap hos forbrukerne for å kunne velge riktig ute i butikken?
- Ja, det stiller store krav til merking av varene og hvordan industrien kommuniserer med forbrukerne. Samtidig handler det ikke bare om sunnhet og helse. Det skal også smake godt, understreker Mortvedt.
Mat som kosmetikk
Industrien utvikler nå i økende grad produkter rettet mot ulike forbrukergrupper.

Et av disse produktene er såkalt beautifood. Mat som ikke bare er mat, men også kosmetikk.

- Dette er en trend vi ser i Europa, rettet mot ungdom som vil føle seg freshe og attraktive. Det finnes for eksempel drikker som er tilsatt collagen og som hevdes å gjøre deg pen og rynkefri, sier Mortvedt.

Det satses mye på utviklingen av ulike drikker. Det være seg energidrikker, drikker tilsatt antioksidanter eller annet kroppen måtte trenge.
Trening og lunsj
Matvarer tilpasset hvilken situasjon du er i når du skal spise, er også noe industrien er opptatt av.

- Serien YT fra TINE er et eksempel på det. Dette er produkter som tar utgangspunkt i trening og er beregnet til bruk før, under og etter trening, sier Mortvedt.

Lunsj er en annen spisesituasjon industrien nå retter blikket mot med ulike tilbud av ferdigmat.

- Mer ferdigmat er en klar trend, og med mer fisk og sjømat enn tidligere, sier hun.

Hvor maten selges, er også langt fra likegyldig. Det såkalte kiosk-, bensin- og servicemarkedet er et marked mange forbinder med usunn mat. Å utvikle sunne alternativer med grove brød, salater, frukt og grønnsaker til den gruppa som tradisjonelt aldri kjøper hurtigmat her, er noe bransjen ser et stort potensiale i.
Nye fettkilder
Å få sunnere fett på markedet opptar matforskerne.

- På slutten av nittitallet var transfett stort sett byttet ut med andre fettkilder, blant annet palmeolje. Men palmeolje er kolesteroløkende, og det jobbes derfor fortsatt med å finne sunnere alternativer. Et alternativ er sunnere typer av mettet fett, for eksempel stearinsyre, sier seniorforsker Bente Kirkhus ved Nofima Mat.

Forskerne ser også på nye vekster som kilder til omega 3, deriblant nye arter og sorter som ikke har vært utnyttet i Norge før, men også frø fra bringebær og solbær.

De nye vekstene vil likevel ikke kunne konkurrere ut soya- og rapsolje som omega 3-kilder, understreker Kirkhus.
Personlig ernæring
Et mål for forskerne er å komme fram til personlig ernæring. Personlig ernæring er samspillet mellom gener og maten vi spiser, og i EU foregår det flere forskningsprosjekter på dette.

- Kjenner du genene dine, vil du da kunne vite hvilken type mat du bør spise. Det har lenge vært kjent at det genetiske spiller en rolle for overvekt og metabolsk syndrom. Det en prøver, er å finne mer ut av disse mekanismene, sier Bente Kirkhus. 
Rene produkter
Ernæringsprofessor Lene Frost Andersen er slett ikke negativ til matbransjens helsefokus dersom det betyr kvalitetsmessig gode produkter.

- Og i en tid der alt skal gå så raskt vil den største gevinsten være å få sunne ferdigretter der bare den siste tilberedningen hjemme gjenstår, mener hun.

Hennes råd for å velge sunn mat er å bruke mest mest mulig rene produkter i stedet for bearbeidet mat.

- Nøkkelhullmerkingen kan også være god hjelp. I år kommer dessuten myndighetenes mye kostråd, og målet er forbrukerne skal kunne bruke disse når de står og skal handle mat ute i forretningen, sier Frost Andersen.