DETALJERT FAKTURA: : Fra 1. november har flere mobiloperatører forpliktet seg til å sende mer detaljerte fakturaer til kundene sine. Illustrasjon: Jon Terje Hellgren Hansen / Dagbladet
DETALJERT FAKTURA: : Fra 1. november har flere mobiloperatører forpliktet seg til å sende mer detaljerte fakturaer til kundene sine. Illustrasjon: Jon Terje Hellgren Hansen / DagbladetVis mer

Nå skal mobilfakturaen være mer detaljert

Skal gjøre det lettere å velge riktig abonnement og spare penger på regninga.

||| Fra 1. november har en lang rekke mobiloperatører forpliktet seg til å sende mer detaljerte fakturaer til kundene sine.

Bedre informasjon skal gjøre det lettere for kundene å velge riktig abonnement og spare penger på mobilregningen.

Både Forbrukerombudet, Forbrukerrådet og Post- og teletilsynet har jobbet i flere år med å få mobilbransjen med på en bransjenorm med minimumskrav til fakturaene. En rekke mindre selskaper har innført det, og de to store operatørene NetCom og Telenor har sagt de skal komme etter.

Binding På fakturaen skal de som har kjøpt mobil med bindingstid kunne se hvor de får vite når bindingstiden er ute, og hvordan de kan få avviklet operatørlåsen. Videre skal forbruket spesifiseres i flere kategorier, og oppstartprisen skal skilles ut.

- Formålet med bedre oppsplitting, er at kunden skal kunne legge tallene inn i kalkulatoren som Post- og teletilsynet har på sine sider, telepriser.no og se hvilket abonnement som lønner seg for dem, sier Bente Øverli, seksjonssjef hos Forbrukerombudet.

Telepriser Hun viser til at telepriser.no er et godt verktøy for å finne det beste abonnementet for den enkelte. Det kan være vanskelig å vite hva en skal legge inn i kalkulatoren, men dette skal bli enklere med mer detaljert faktura.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi anbefaler forbrukerne å følge med på fakturaene sine. Ser at de har et forbruksmønster som gjentar seg, kan de legge tallene inn i telepriser.no og finne det beste abonnementet.

Øverli framholder at det kan være mange penger å spare på mobilbruk. Det gjelder ikke minst der en hel familie har hver sin mobil og ringer mye.

Hjelp til valg Antallet mobilselskaper øker og de lanserer stadig nye typer abonnement.

- Det er vanskelig for forbrukeren å orientere seg. Tegner du et abonnement, kan det tenkes at det heter noe annet om et halvt år. Forutsigbarheten er liten. Datatrafikken øker, det er også noe som påvirker mobilkostnadene. Derfor er det viktig å holde et våkent øye med abonnementet og priselementene. Behovene er forskjellige hos en 14 åring og en 45-åring. Derfor må den enkelte finne det abonnementet som passer ham best, sier Øverli.

- Riktig retning - Det er så mange tilbud innen mobiltelefoni at det er nesten umulig for den vanlige forbruker å sammenligne dem og vurdere dem økonomisk, tjenestemessig og funksjonelt, sier direktør i Post- og teletilsynet, Willy Jensen.

Han er glad for at Post- og teletilsynet og forbrukerorganene sammen med bransjen er kommet fram til en ny standard som skal gjøre det letter å sammenligne.

- Dette er ett av flere små virkemidler som skal trekke i riktig retning for forbrukerne, sier Jensen.

(NTB).