FARLIGE: NAF advarer om firehjuls-"motorsyklenes" (mikrobilenes) dårlige kollisjonssikkerhet, på grunnlag av nye resultater fra Euro NCAP.  Foto: Euro NCAP
FARLIGE: NAF advarer om firehjuls-"motorsyklenes" (mikrobilenes) dårlige kollisjonssikkerhet, på grunnlag av nye resultater fra Euro NCAP. Foto: Euro NCAPVis mer

NAF advarer: Firehjuls-motorsykler er usikre

Bilistorganisasjonen bekymrer seg over at lite kolllisjonssikre «biler» blir stadig mer populære.

Dinside ATV-er, også kalt firehjulinger eller quads, har vært kjent relativt lenge her i landet, men det finnes også nyere kategorier.

Det er såkalte firehjuls motorsykler, som det vi litt feilaktig kaller mopedbiler, eller elbiler som kan registreres som el-motorsykler med fire hjul. Det mest kjente eksemplet her hos oss er elbilen Buddy.

Advarer Bilistorganisasjonen NAF har funnet det betimelig å gå ut med en advarsel angående kollisjonssikkerheten til disse firehjuls-motorsyklene som tjener som mikrobiler.

Dette med bakgrunn i den første kollisjonstest i sitt slag som er blitt utført av Euro NCAP.

Den europeiske trafikksikkerhetsorganisasjonen presiserer at det finnes to kategorier: L6e, som er lette quadricycles (firehjuls motorsyker) og L7e, som er tunge. Sistnevnte kan nå hastigheter på 100 kilometer i timen. Det er disse som omfattes av kollisjonstesten.

Nedslående Denne følger ikke standard kollisjonstest-prosedyrer, da dette er en kategori for seg selv. De kan derfor ikke sammenlignes med stjernevurderinger publisert for personbiler (Les her om kåringen av fjorårets sikreste bil). Men det er blitt gjennomført en frontkolllisjonstest og en sidekollisjonstest, og resultatene er nedslående. Testmodellene var Renault Twizy 80 (elektrisk), Tazzari Zero (elektrisk), Club Car Villager 2+2 LSV (elektrisk), og Ligier Ixo J Line 4 Places (bensin).

Artikkelen fortsetter under annonsen

TAZZARI ZERO
TAZZARI ZERO Vis mer

Alle fikk tildels nedslående resultater både i front- og sidekollisjoner i 50 kilometer i timen. Og dette er altså kjøretøyer som er godkjent for bruk på vei.

De fullstendige resultatene finner du her.

- Selv om kjøretøyene er godkjent for registrering og kjøring på vei, slipper firehjuls motorsykler å passere noen av de strenge kontrollene som vanlige biler må igjennom, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en pressemelding.

Analyser av skadene testdukkene fikk under testen, viser i de verste tilfellene at man i disse «bilene» risikerer livstruende skader. Dette både fordi sikkerhetssystemer ikke fungerer som de skal, og fordi strukturen ikke motstår påkjenningene i tilstrekkelig grad. Men i Renault Twizys tilfelle, forårsaket den relativt rigide strukturen i seg selv skader.

Mangler et minimum - Resultatet av testen viser et sikkerhetsnivå som er langt under det som kreves av biler. Det er bekymringsfullt. Selv om de møter lovgivende standarder, mangler disse kjøretøyene et minimum av sikkerhetsutstyr som har blitt vanlig på personbiler solgt i Europa, sier Engebretsen.

LIGIER IXO
LIGIER IXO Vis mer

- Denne testen bekrefter at firehjuls motorsykler generelt har mye dårligere sikkerhet enn vanlige personbiler. Forbrukerne bør ikke være tilfreds med den sikkerhet som tilbys i dag. Denne kjøretøygruppen ser ut til å bli mer og mer populær, og derfor oppfordrer vi produsenter og lovgivende myndigheter til å sikre et minimum av kollisjonssikkerhet, avslutter Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Renault reagerer På forespørsel, og i påvente av at Renault sentralt undersøker resultatene nærmere, kommer den norske Renault-importøren med følgende uttalelse via PR- og marketingsjef Roger Andersen:

- All den stund Twizy er registrert som en firehjuls motorsykkel blir det litt som å sammenligne epler og pærer.

Han presiserer i en e-post:  «Det som utvilsomt er fakta er: Twizy´en er klassifisert som 4-hjuls motorsykkel i 80-versjonen og 4-hjuls moped i 45-versjonen, og kan/skal på ingen måte sammenlignes med en bil. Twizyen er dog utstyrt med airbag og 4-punkts sikkerhetsbelte som ingen moped eller motorsykkel har, og i denne sammenhengen vil ha et betydelig sikrere utfall ved uhell. Twizyen som er testet er ikke utstyrt med dører (alle solgte Twizyer i Norge har hatt dette, uten at dette nødvendigvis ville endret noe resultat). Av de fire kjøretøyene som er testet så oppnår Twizy den best scoren.» 

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her

CLUB CAR VILLAGER
CLUB CAR VILLAGER Vis mer
RENAULT TWIZY 80
RENAULT TWIZY 80 Vis mer