GJØR DET SELV: Driftsutvikler Lars Helge Aasvestad viser oss hvordan automaten virker. Foto: BERIT B. NJARGA / DINSIDE.NO
GJØR DET SELV: Driftsutvikler Lars Helge Aasvestad viser oss hvordan automaten virker. Foto: BERIT B. NJARGA / DINSIDE.NOVis mer

Når alt er klart lyser det grønt på en skjerm, og så slipper du igjennom

Nå kan du boarde helt selv.

Å gjøre ting på egenhånd blir mer og mer utbredt på norske flyplasser.

DinSide har tidligere omtalt den selvbetjente bagasjedrop-en på Gardermoen og selvbetjent passkontroll med ansiktsgjenkjenning.

Dessuten kan nytt tollsystem gjøre det enklere ved flybytter.

Nå er de også i full gang med å teste selvbetjent ombordstigning.

Kommer på flere flyplasser For rundt ett år siden ble det satt opp selvbetjente boarding-gater på Gardermoen. Du finner også slike gater på Kjevik lufthavn i Kristiansand.  

Erfaringene så langt er ifølge driftsutvikler Lars Helge Aasvestadstort sett positive.

Han kan også fortelle at flyplassene i Bergen, Stavanger og Trondheim vil få satt opp selvbetjente boardinggater.

- Bare i september har 5000 passasjerer benyttet seg av automatene, og totalt 60 000 i løpet av det siste året, forteller Aasvestad til DinSide.

På Gardermoen er det satt opp åtte slike selvbetjente boardinggater på innenlandsgater i pir syd, mens det finnes to automater på i alt to utenlandsgater, samt i bussloungen.

Etter endt testperiode er målet at det skal komme opp flere slike automater.

Slik fungerer det Skal du bruke en av de selvbetjente boarding-gatene, gjør du følgende:

Du skanner strekkoden på papirbilletten eller billetten på mobiltelefonen. Har du ikke forhåndsbestilt sete, får du ut en lapp med seteanvisning.

Når alt er klart lyser det grønt på en skjerm, og du slipper gjennom gaten.

Dette kan muligens føre til kjappere ombordstigning enn tidligere, selv om flyet neppe fylles like raskt som om man får til denne metoden.

Vær tålmodig Erfaringen så langt er at de nye gatene fungerer bra, men at passasjerene selv i noen tilfeller lager krøll i systemet. Er folk utålmodige stopper automaten opp.

- Passasjerene kan være litt utålmodige og skanner billetten rett etter at forrige passasjer har gått gjennom gaten. Da vil det stoppe opp, og personen får beskjed om å gå til skranken, forteller Aasvestad.

Han tror de fleste vil bli vant til å bruke løsningen etter et par reiser. Om alt går som det skal, vil den selvbetjente løsningen kunne slippe gjennom 12 personer per minutt.

Løsningen er så langt mest brukt av Norwegian, men også SAS benytter seg av disse gatene.

Når alt ser ut til å fungere godt nok vil testingen avsluttes, og man satser på å få på automater på flere av gatene.

Les også:

Se bagasjens utrolige ferd gjennom Gardermoens bagasjesystemer

Derfor kan det lønne seg å reise med ryggsekk

Det er her bagasjen forsvinner