NÅR ALT SKAL MED: Ikke alle kan holde seg med flere biler. Da gjelder det å kjøpe bil som rommer hele familien. Foto: SHUTTERSTOCK
NÅR ALT SKAL MED: Ikke alle kan holde seg med flere biler. Da gjelder det å kjøpe bil som rommer hele familien. Foto: SHUTTERSTOCKVis mer

Når du bare ikke kan få NOK plass

Her er bilene som rommer alt.

• Flere saker fra db.no/bil.

Dinside: Tar du en titt på salgsstatistikkene, så er det heller liten tvil om hva som er mest ettertraktet her til lands.

Vi nordmenn elsker nemlig biler med mye plass!

Vi er stasjonsvognlandet framfor noe, og det er flere grunner til at det er slik.

For det første gjør bilkjøp et dypt innhogg i de flestes økonomi. Dermed er også de fleste nødt til å velge ut fra hva som gir mest bil for penga, og som igjen tilfredsstiller flest mulige behov.

Allsidighet Vi reiser tross alt hyppig på hytteturer, handleturer til Sverige og har en aktiv fritid som krever sitt av plass.

FLEKSIBEL: Flere biler leveres med dobbel bunn. Oppgitt volum er som regel inklusive alt. Illustrasjon: VW
FLEKSIBEL: Flere biler leveres med dobbel bunn. Oppgitt volum er som regel inklusive alt. Illustrasjon: VW Vis mer

Dermed er bilene med stort bagasjerom mest hensiktsmessige, og veldig mange går ut og leter etter en så stor bil som mulig innenfor den økonomiske rammen de har til rådighet.

Det er likevel ikke alltid at det oppgitte bagasjeromsvolumet på biler er representativt for utnyttelsen av plassen.

Selv om en bil kan ha oppgitt et høyt antall liters bagasjerom, så er nemlig utformingen av rommet vel så viktig.

Luter seteryggene på bakseteryggen veldig, så er de til hinder for store bokser bakenfor. Det samme er resultatet dersom bakluka på en stasjonsvogn er veldig skråstilt. Eller hva med bredden mellom hjulhusene? Alt dette innvirker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

God plass: En har plass til 31 bruskasser

Utformingen er viktig Hvorvidt du får et helt flatt gulv når du legger ned seteryggene er også verdt å sjekke. Noen biler får nærmest et trappetrinn opp til fremre del av bagasjerommet når ryggen er nedfelt, mens andre blir veldig skrå.

Et poeng er også hvordan seteryggene blir etter at de er lagt ned. 

På noen modeller må du først vippe opp sitteputa i baksetet før ryggen felles ned. Dette er ofte et kompromiss for å få helt flatt gulv, men til gjengjeld blir den oppreiste sitteputa stående opp langs seteryggen på framsetene. Der stjeler den plass i bagasjerommets lengderetning for lange gjenstander.

Alt dette er elementer du må ta med i vurderingen i en kjøpsprosess.

Sparer vekt Ikke alle nyere biler kommer levert med reservehjul. Dette er bevisst valg fra bilprodusentene, og er gjort for å spare vekt.

Et reservehjul veier mer enn et reparasjonssett ment til bruk i nøden. Vekt gir i tillegg økte engangsavgifter ved import, det øker forbruket av drivstoff under bruk, og det stjeler av den viktige bagasjeromsplassen.

Derfor oppgir mange leverandører bagasjeromsvolumet inklusive det rommet man ofte har under selve bagasjerommet.

For bilprodusentene er det å skape et stort bagasjerom snakk om å inngå et kompromiss.

I de seinere årene er det blitt vanligere at nye biler får hjulene lenger ut mot hjørnene av bilen, noe som gir økt akselavstand. Økt akselavstand er som regel synonymt med bedre kjørekomfort og stabilitet, samtidig som det gir produsentene større spillerom når de skal innrede bilen.

Bedre beinplass Baksetet kan trekkes lenger bakover uten å komme i konflikt med bakakselen, noe som gir bedre beinplass for baksetepassasjerene.

Men samtidig kan det gå ut over bagasjeromsplassen dersom baksetet trekkes enda lenger bakover i kupeen.

Enkelte modeller har derfor fått et baksete som står på skinner, og brukerne kan selv velge om de skal prioritere bedre beinplass, eller større bagasjerom.

Funksjonalitet Viktige elementer du bør se på er også hvor vanskelig det er å legge ned setene.

På noen flerbruksbiler må tunge seter rett og slett løftes ut. De kan i de heftigste tilfellene bli for mye for annet enn sterke muskelmenn.

I tillegg trenger slike seter lagringsplass i all den tid de ikke står i bilen.

Å velge bil er med andre ord ikke noen enkel oppgave, for i denne saken tar vi for oss bare bagasjerommet. En bil består av så mye mer, men volumet oppgitt i tabellene forteller det meste av sannheten. Lykke til.

NB: I tabellene i faktaboksen finner du tallene for stasjonsvognene, flerbruksbilene med sju seter og SUV-ene i salg på det norske markedet i dag. De er fordelt inn i tre klasser - kompaktklassen, mellomklassen og storbilklassen.

• Les også:
Den vakreste av dem alle?
Hold orden i bagasjerommet