DRØMMEN OM PISA: Mange drømmer å se det skjeve tårnet i Pisa, men du må være forberedt på å dele opplevelsen med en god del gjenger som dette. Foto: MASSIMO BORCHI / CORBIS / NTB SCANPIX og  STEPHEN DEPOLO / CREATIVE COMMONS
DRØMMEN OM PISA: Mange drømmer å se det skjeve tårnet i Pisa, men du må være forberedt på å dele opplevelsen med en god del gjenger som dette. Foto: MASSIMO BORCHI / CORBIS / NTB SCANPIX og STEPHEN DEPOLO / CREATIVE COMMONSVis mer

Når du endelig kommer fram blir det kanskje ikke helt som du drømte om

- «People pollution» er et kjent uttrykk i reiselivsbransjen.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): I aviser, magasiner, på reisenettsteder og i sosiale medier, overøses du med vakre bilder av både kjente og mindre kjente reisemål som får det til å rykke litt ekstra i reisefoten.

Tankene flyr av sted, der du drømmende ser for deg selv slentre i ro og mak nedover Den kinesiske mur, tar deg god tid mens du prøver å finne ut om Mona Lisa smiler eller ikke, eller drømmer at du mutters alene nyter solnedgangen fra Trolltunga 700 meter over Ringedalsvatnet.

Kan bli lurt The Telegraph skrev for litt siden om hvordan reisebilder på Instagram rett og slett kan lure deg å til å tro at et reisemål er annerledes enn hva de egentlig er.

Bildebeskjæring og ulike fotofiltre brukes flittig for å gjøre reisemålene misunnelsesverdige og likbare, men med resultat at de nesten ikke er til å kjenne igjen.

Noe annet som også ofte forsvinner i redigeringa av reisebildene, er hvor mange som faktisk står på akkurat samme sted som fotografen når bildet blir tatt. For du må ikke tro du kan besøke verdens kjente attraksjoner alene.

Deler feriedrømmer Over 80 prosent av alle nordmenn er på Internett i ferien. Samtidig oppdaterer 47 prosent av alle nordmenn sosiale medier når de er på utenlandsreiser, viser en undersøkelse Respons analyse har gjennomført for reisebyrået Ticket.  

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er med andre ord stor sjanse for at du har trykket «liker» på feriebilder delt av noen du kjenner.

Faktisk finnes det også folk som tjener penger på å få deg til å like vakre og gjerne kommersielle reisebilder i sosiale medier, som Jeremy Jauncey, mannen som kalles «Instagrams hotteste globetrotter», og som står bak Instagram-kontoene @jeremyjauncey og @beautifuldestinations.

- Ikke overselge Å være bevisste på at et reisemål framstår slik det faktisk er i virkeligheten, er reiselivsnæringa i Norge opptatt av:

MACHU PICCHU: Bildene som gjerne vises av inkabyen Machu Picchu i Peru, er oftere en øde idyll med en lama, enn bildet innfelt med en rekke turister som har drømt om å oppleve akkurat det samme som deg. Foto: FRANS LANTING / DPA / NTB SCANPIX  og MARTIN MEJIA / AP PHOTO / NTB SCANPIX
MACHU PICCHU: Bildene som gjerne vises av inkabyen Machu Picchu i Peru, er oftere en øde idyll med en lama, enn bildet innfelt med en rekke turister som har drømt om å oppleve akkurat det samme som deg. Foto: FRANS LANTING / DPA / NTB SCANPIX og MARTIN MEJIA / AP PHOTO / NTB SCANPIX Vis mer

- Det er viktig at det som blir gjengitt er troverdig, og at vi ikke overselger, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Tuftin forteller at Norge som destinasjon har fått noen negative tilbakemeldinger  fra utenlandske turister om enkelte reisemål, deriblant Flåm og Geiranger.

- Når et lite norske tettsted fylles med 4000 cruiseturister på en gang, da har vi solgt noe turistene som har sett de idylliske bildene fra norske fjorder ikke har vært forberedt på, sier han.

Begrenset med plass Etter å ha gått sin seiersgang i ulike internasjonale medier de siste åra, har Trolltunga først fått et problem denne sommeren, forteller reiselivsdirektøren.

- Det er begrenset hvor mange det er plass til ute på tuppen om gangen. Alle vil ut å bli tatt bilde av, men da blir det også lett kø, sier han

Siden Trolltunga har blitt et ikon, kan du ikke lenger regne med å komme hit alene. Samtidig har bransjen møtt på to andre problemer de ikke var forberedt på:

Det ene at infrastruktur som stier og toaletter har ikke vært på plass til å ta imot turiststrømmen. Det andre at flere legger i vei uten å være i god nok fysisk form eller godt nok kledd.

«People pollution» Et annet norsk ikon, Preikestolen, har godt over 200 000 besøkende i året, men her er det annerledes, forklarer Tuftin.

Det er plass til flere, samtidig som aktivitetsleverandørene har begynt å arrangere turer til andre tider av døgnet enn når de store hordene går opp og ned.

GEIRANGER: - Når et lite norske tettsted fylles med 4000 cruiseturister på en gang, da har vi solgt noe turistene som har sett de idylliske bildene fra norske fjorder ikke har vært forberedt på, sier Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge. Foto: JOSE FUSTE RAGA / AGE / NTB SCANPIX og ARCTIC-IMAGES / CORBIS / NTB SCANPIX
GEIRANGER: - Når et lite norske tettsted fylles med 4000 cruiseturister på en gang, da har vi solgt noe turistene som har sett de idylliske bildene fra norske fjorder ikke har vært forberedt på, sier Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge. Foto: JOSE FUSTE RAGA / AGE / NTB SCANPIX og ARCTIC-IMAGES / CORBIS / NTB SCANPIX Vis mer

At det kan bli for mange turister på en gang, er også en problemstilling reisenæringa er obs på:

- «People pollution» er et kjent uttrykk i reiselivsbransjen, og er noe vi forsøker å unngå, sier Tuftin.

Ryktene spres fort dersom ikke produktet som selges samsvarer med virkeligheten, bekrefter han. En måte å hindre det på er for eksempel å påvirke så ikke flere cruiseskip legger til kai samtidig, forklarer reiselivsdirektøren.

Lange køer Selv om folksomme turistattraksjoner kanskje kan komme overraskende på noen, er det mulig å forberede seg litt på hvor du må regne med å dele opplevelsen med andre.

På hjemmesidene til mange museer og severdigheter er det mulig å bestille inngangsbilletter på forhånd, slik at du i det minste slipper å stå i kø når du kommer fram.

Bookingnettsida Getyourguide.com har også gått gjennom en rekke attraksjoner i storbyer rundt i verden, og sett hvor mye tid du i snitt må regne med på å stå i kø på noen av de mest populære turistmålene:

LONDON • London Eye
Antall besøkende pr. år: 4 millioner
Gjennomsnittlig ventetid: 2,5 time

St. Pauls katedral
Antall besøkende pr. år: 2 millioner
Gjennomsnittlig ventetid: 1 time

Tower of London
Antall besøkende pr. år: 3 millioner
Gjennomsnittlig ventetid: 1,5 time

PARIS • Katakombene
Antall besøkende pr. år: 250 000
Gjennomsnittlig ventetid: 2 timer

IKON: Trolltunga med Ringedalsvatnet i bakgrunnen, har blitt et norsk reiseikon. Denne sommeren har det bydd på utfordringer, forteller reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin. For det er ikke plass til alle på en gang. Foto: STIG TRONVOLD / NN / SAMFOTO / NTB SCANPIX
IKON: Trolltunga med Ringedalsvatnet i bakgrunnen, har blitt et norsk reiseikon. Denne sommeren har det bydd på utfordringer, forteller reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin. For det er ikke plass til alle på en gang. Foto: STIG TRONVOLD / NN / SAMFOTO / NTB SCANPIX Vis mer

Louvre
Antall besøkende pr. år: 10 millioner
Gjennomsnittlig ventetid: 1 time

Eiffeltårnet
Antall besøkende pr. år: 7 millioner
Gjennomsnittlig ventetid: 2 timer

Notre-Dame
Antall besøkende pr. år: 13 millioner
Gjennomsnittlig ventetid: 2 timer

ROMA • Peterskirken
Antall besøkende pr. år: 7 millioner
Gjennomsnittlig ventetid: 1,5 timer

Det sixtinske kapell
Antall besøkende pr. år: 5 millioner
Gjennomsnittlig ventetid: 2 timer

Vatikanmuseene
Antall besøkende pr. år: 4 millioner
Gjennomsnittlig ventetid: 2 timer

Colosseum
Antall besøkende pr. år: 5 millioner
Gjennomsnittlig ventetid: 2 timer

NEW YORK • Empire State Building
Antall besøkende pr. år: 4 millioner
Gjennomsnittlig ventetid: 1,5 time

The Metropolitian Museum of Art
Antall besøkende pr. år: 6,2 millioner
Gjennomsnittlig ventetid: 1 time

BERØMT MUR: Den kinesiske mur står høyt på ønskelista til mange. Det er ikke sikkert du får gå helt i fred. Foto:  ARTHUR MEYERSON / CORBIS / NTB SCANPIX og  ARISTIDIS VAFEIADAKIS / AGE / NTB SCANPIX
BERØMT MUR: Den kinesiske mur står høyt på ønskelista til mange. Det er ikke sikkert du får gå helt i fred. Foto: ARTHUR MEYERSON / CORBIS / NTB SCANPIX og ARISTIDIS VAFEIADAKIS / AGE / NTB SCANPIX Vis mer

Top of the Rock - Rockefeller Center
Antall besøkende pr. år: 2 millioner
Gjennomsnittlig ventetid: 30 minutter

AMSTERDAM • Van Gogh-museet
Antall besøkende pr. år: 1,6 millioner
Gjennomsnittlig ventetid: 1,5 timer

Anne Frank-huset
Antall besøkende pr. år: 1,3 millioner
Gjennomsnittlig ventetid: 2,5 timer

Rijksmuseum
Antall besøkende pr. år: 2,5 millioner
Gjennomsnittlig ventetid: 1 time

BARCELONA • Casa Batlló
Antall besøkende pr. år: 600 000
Gjennomsnittlig ventetid: 1,5 time

Picasso-museet
Antall besøkende pr. år: 1 million
Gjennomsnittlig ventetid: 1 time

Sagrada Família
Antall besøkende pr. år: 2,5 millioner
Gjennomsnittlig ventetid: 1,5 time

Kilde: www.getyourguide.com

LOUVRE: Du kommer uansett ikke helt inntil det Mona Lisa i Louvre. Så du må nyte det berømte maleriet litt på avstand, sammen med en god del andre. Foto: RINGO CHIU / NTB SCANPIX
LOUVRE: Du kommer uansett ikke helt inntil det Mona Lisa i Louvre. Så du må nyte det berømte maleriet litt på avstand, sammen med en god del andre. Foto: RINGO CHIU / NTB SCANPIX Vis mer