Utfordrer seg selv: Maja har edderkoppfobi: - Edderkoppangsten min kommer ikke av en spesiell opplevelse. Jeg har bare alltid vært redd for edderkopper, sier hun.&nbsp;<span style="background-color: initial;">Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet</span>
Utfordrer seg selv: Maja har edderkoppfobi: - Edderkoppangsten min kommer ikke av en spesiell opplevelse. Jeg har bare alltid vært redd for edderkopper, sier hun. Foto: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

Slik blir du kvitt fobier

Når Maja (29) ser en edderkopp får hun så sterk angst at hun begynner å riste

Fire av ti nordmenn har det som henne. Her er rådene som hjelper.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Det er funksjonelt og hensiktsmessig å ha angst. Men angsten kan havne på avveie. Det blir som en oversensitiv røykvarsler som uler når den ikke skal ule, sier psykolog og eksponeringsterapeut Ola Halse Kneppe.

Livredd krypdyr

Når Maja Berdychowska (29) ser en edderkopp, uansett størrelse, får hun så sterk angst at hun begynner å riste. Hun blir kvalm og svett.

- Edderkoppangsten min kommer ikke av en spesiell opplevelse. Jeg har bare alltid vært redd for edderkopper, sier Berdychowska.

Berdychowska og psykolog Ola Halse Kneppe er på vei til reptilparken i Oslo for å gjennomføre en økt med eksponeringsterapi.

- Pust rolig. Når du spenner deg, øker du angsten. Pust helt ned i magen, sier Kneppe.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn