ELBILSALG I KRAFTIG VEKST: Tesla imponerte mest i året som gikk, med hele 1986 solgte biler. Bare tre av disse var Roadster, resten var Model S.   Foto: TESLA
ELBILSALG I KRAFTIG VEKST: Tesla imponerte mest i året som gikk, med hele 1986 solgte biler. Bare tre av disse var Roadster, resten var Model S. Foto: TESLAVis mer

Når vi den kritiske grensa på 50 000 i år?

Det kan i så fall være dårlig nytt for elbil-eierne.

DinSide.no: Ingen biltype er blitt så mye diskutert i 2013 som elbilen, både på godt og vondt. Hva vil så skje i 2014?

I året som gikk ble det registrert til sammen 9968 elbiler i Norge. Av disse ble 2086 biler egenimportert, mens resten har kommet gjennom offisielle kanaler. Dette er mer enn en dobling siden 2012.

Kommer for fullt På slutten av året kom spennende nyheter som blant annet BMW i3, men av naturlige årsaker har ikke denne modellen rukket å innta gode plasseringer på registreringsstatistikken.

Dette vil se helt annerledes ut i 2014, selv om vi tidligere har fortalt om deres lange leveringstider. Les for øvrig vår duell av BMW i3 mot Nissan Leaf.

Men det dukker opp enda flere alternativer, som blant annet VW e-Golf, og en del mindre skapbiler.

Nok en dobling Vil vi se en ytterligere dobling i salget? Bilbransjen selv mener det.

Nettstedet Bilnorge.no har gjort en ringerunde til de respektive importørene, og bedt om deres estimater for det nye året. Resultatene er satt opp i en tabell og sammenlignet med det avsluttede salget.

Som tabellen viser, er det spesielt to merker som skilte seg kraftig ut i året som gikk. Nissan landet øverst på pallen, mens Tesla kanskje er den som imponerer mest, med 1983 solgte Model S (les test av Tesla-monsteret her).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Realistisk Slike spørrerunder pleier ofte å gi et svar som ligger i overkant av det som blir virkeligheten, og mange av de spurte er litt for optimistiske. I det estimerte elbilsalget for 2014 bør situasjonen likevel være ganske reell, for flere av leverandørene vet hvor mange biler de får, samtidig som de vet at etterspørselen er større enn antall biler de klarer å levere.

De oppgitte tallene vil derfor være ganske så riktige.

Fredet frukt Myndighetene har sagt at elbilens fordeler er fredet til 2017, eller til vi når 50 000 registrerte elbiler på veiene. I enkelte distrikter er det likevel mye murring allerede, først og fremst fordi kollektivfeltet er i ferd med å bli for fullt.

Det er likevel ikke sikkert en begrensning på bruken av kollektivfeltet vil legge en demper på elbilsalget, ettersom brukerne av elbiler oppgir at det er besparelsen av bompenger som er deres viktigste grunn til å velge elektrisk.

Taket nås i 2015 Totalt ved nyttår var det registrert 20 486 elbiler med norske skilter, og dersom estimatene for 2014 slår til, er det fortsatt et godt stykke opp til 50 000 biler.

I 2015 tyder alt på at den magiske grensen nås, og myndighetene har full mulighet til å ta grep. Hvilke fordeler vi eventuelt mister først, er det imidlertid sagt lite om.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Flere bilnyheter får du her:
Årets 10 mest interessante bilnyheter!
Se det lekre interiøret i Audi TT