AVGANGSSIGNAL: Dagbladets reiseekspert, flykaptein Knut Berger, forteller at kapteinen om bord i flyet blinker med «fest setebeltet»-lyset for å gi kabinbesetningen signal om at flyet snart tar av, og at de må være i avgangsmodus. Illustrasjonsfoto: ED.WARD/CREATIVE COMMONS
AVGANGSSIGNAL: Dagbladets reiseekspert, flykaptein Knut Berger, forteller at kapteinen om bord i flyet blinker med «fest setebeltet»-lyset for å gi kabinbesetningen signal om at flyet snart tar av, og at de må være i avgangsmodus. Illustrasjonsfoto: ED.WARD/CREATIVE COMMONSVis mer

- Nei, blinkingen like før avgang er ikke overtro

Vet du hvorfor «fest setebeltet»-skiltet i flyet blinker?

(Dagbladet): • Send inn dine spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

Har du lurt på hvorfor det blinkes med setebeltet-lyset over hodet ditt før flyet tar av? Det lurer iallefall Dagbladet-leser Bjørn på:

- Hvorfor blinker «fest setebeltet»-lyset alltid før take-off? Er det på grunn av overtro, spør han om i en e-post til Dagbladets reiseeksperter.

- Nei, blinkingen med «fest setebeltet»-skiltet like før avgang er ikke overtro. Blinkingen er et signal til kabinbesetningen ombord, sier Dagbladets reiseekspert, flykaptein i SAS Knut Berger.

Avgangsmodus - På flyplassene vi ferdes bruker vi forskjellig tid fra gaten til rullebanene, fortsetter han.

Ved Molde for eksempel, tar det cirka ett minutt. Mens det på Heatrow kan det ta borti en halv time ved mye trafikk, forklarer Dagbladets reiseekspert:

- Derfor bruker vi blinkingen for å gi kabinbesetningen signal om at vi snart tar av og at de må være i avgangsmodus, det vil si fokusert på avgangen, sier Berger.

Fugler og fly Neste spørsmål kommer fra Trygve, som har det han kaller mild flyskrekk. Det er likevel ikke verre enn at han flyr i inn- og utland flere ganger i året. 

- Den store skrekken for min del, kanskje helt ubegrunnet, er bird strike: Det at fugler skal fly inn i motoren under take-off. Spesielt området rundt Kastrup er sårbart for dette, siden det er fuglereservater like i nærheten, skriver han i en e-post. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå lurer han på hvor ofte det hender at fugler flyr inn i flymotoren, om det er noe som ødelegger motoren hver gang det skjer, og hvor kritisk det i så fall er.

- Hvor ofte skjer det at pilotene opplever uventede problemer under en flyvning? Skjer det ting i lufta, og under landing og letting, som de fleste ikke er klar over? spør Trygve i e-posten.

Tøffest i simulator - For å svare på det siste først: De tøffeste utfordringer og problemer jeg har hatt på jobb har jeg hatt i flysimulatoren, sier flykaptein Knut Berger, og legger til:

- Det er også tilfelle for mine kollegaer i alle flyselskaper. Det er veldig få hendelser i luftfart regnet mot alle fly som tar av og letter i løpet av et år. Fjoråret var et av de sikreste årene i luftfarten noensinne.

Årsaken til det er en kombinasjon av god trening og stadig bedre teknisk utstyr både i fly og på bakken, forteller han.

Fugler er likevel en utfordring for luftfarten, i Norge spesielt om våren og på høsten.

Rått parti - Noen plasser er mer utsatt en andre, og kollisjon mellom fugl og fly skjer fra tid til annen. Uten unntak er dette et rått parti, hvor fuglen trekker det kortest strået, sier Dagbladets reiseekspert.

Motoren er mest utsatt om den blir truffet, og det kan oppstå skade, forklarer Berger. Men ifølge flykapteinen er en flymotor konstruert for å tåle treff av fugler og fortsatt fungere.

- Skulle en motor likevel bli så skadet at den stoppes eller må stoppes, er alle flyturer beregnet på at vi skal klare å ta av og lande på bare en motor, sier han.

Tiltak mot fugl På de flyplassene som er mest utsatt er det ifølge Berger satt i gang mange tiltak for å redusere faren for kollisjon mellom fly og fugl.

FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG
FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG Vis mer

Blant annet laserlys, svevende modeller av rovfugler som henger i luften på siden av rullebanen, og det skytes også med signalpistoler av bakkemannskapene.

Mobilkontroll Neste leserspørsmål kommer fra Torunn:

- Jeg flyr på tross av utpreget flyskrekk. Det er så alvorlig at jeg må bruke pusteteknikker underveis, og jeg er skikkelig anspent hele turen igjennom, skriver hun i en e-post.

Hun forteller derfor at hun legger merke til alt når hun er ute og flyr.

Muntlig beskjed - Blant annet at beskjeden vi får om å ha mobiler avslått under take-off og landing, og bare flymodus underveis, ikke blir kontrollert og fulgt opp, skrive hun.

Dette er jo bare en muntlig beskjed, forteller Torunn, som har hørt kommentarer om at: «Obs, mobilen min var på i vanlig modus under hele turen, den lå i hattehylla så jeg glemte den», og lignende.

- Hvor dramatisk er dette? Hva kan skje? Og i verste fall, hvorfor er det ikke mer kontroll? spør hun.
 
Føre var - Mobilforbudet om bord føyer seg inn i rekken av sikkerhetstiltak i luftfarten som er tuftet på «føre var»-prinsippet, sier Dagbladets reiseekspert Knut Berger.

For noen år tilbake var det, ifølge Berger, noen tilfeller der det var unormale utslag på enkelte instrumenter ombord i flyet.

- Disse har ikke vært av kritisk karakter, men ettersom man ikke med 100 prosent sikkerhet kan forklare årsaken, valgte man å forby de mulig «kildene» til forstyrrelsene. Herunder mobiltelefoner, sier han.

Flykaptein Berger forteller at det drives mye forskning på mobilbruk ombord i fly:

- Og som Torunn forteller: Folk har glemt at telefonen er på hele turen, noe som har gått helt fint. Kanskje vi en gang i nær fremtid mister det siste fristedet med mobilfri sone, nemlig ombord i et fly, sier han.

Feil insjekk Siste spørsmål denne gang kommer Torstein.
 
- Er det mulig at man kan klare å sjekke inn på feil gate med billetten sin, eller kommer det opp en feilmelding? skriver han i en e-post til Dagbladets reiseeksperter.

- Det skal ikke være mulig å passere feil gate med feil billett. Dette styres av dataprogrammer, sier flykaptein Knut Berger.

Skjedd likevel Men det har vært tilfeller hvor nettopp dette har skjedd likevel, forteller han:

- Meget sjelden, men da kommer en av de mange sikkerhetstiltakene vi har til sin rett. Nemlig at vi teller alle passasjerene som sitter ombord og sjekker mot antallet som har sjekket inn på flyvningen.

Sjekket inn i dette tilfellet, er ikke det samme som å passere gjennom utgangen, forklarer Dagbladets reiseekspert.

- Er det uoverensstemmelser mellom disse to tallene, foretar vi en kontroll. I ytterste konsekvens betyr det ny sjekk av alle passasjerene en etter en. Det er tidkrevende, men sikkerhet er prioritet nummer én, avslutter Berger.

• Les flere saker fra Dagbladets reiseeksperter her.