FØLG REGLENE: Det er definitivt ikke bare å trykke klampen i bånn så fort du er på Autobahn.  Foto: COLOURBOX.COM
FØLG REGLENE: Det er definitivt ikke bare å trykke klampen i bånn så fort du er på Autobahn. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Nei, det er ikke fritt fram på Autobahn i sommer

Selv om mange tror det.

• Flere saker fra db.no/bil.

Dinside: Det er fortsatt noen som tror at det er lov til å kjøre så fort du vil på hele Autobahn, men det er altså langt fra sannheten.

62 prosent av Autobahn-nettet i Tyskland har fri hastighet, men anbefalt fartsgrense er 130 km/t. En dom i tysk høyesterett har gitt medansvar i trafikkulykke på grunn av høy fart: 180 km/t der det var fri fart.

De fem raskeste tidene på Autobahn

Hold derfor god avstand til bilen foran. Dette kontrolleres også ofte av politiet. Vær nøye med å holde fartsgrensene i veiarbeidsområder.

- Det kan være greit å vite at lastebiler over 7,5 tonn har kjøreforbud på Autobahn på lørdager og søndager i juli og august, påpeker Jens Gravdal, utenlandssjef hos forsikringsselskapet If, i en pressemelding.

Sjekk datoen: Vi hadde Autobahn helt for oss selv

Her er andre Autobahn-regler du bør lese før du vrir om tenningen: • Bobiler over 3,5 tonn får ikke kjøre fortere enn 100 km/t.

• I dårlig vær med sikt under 50 meter skal farten reduseres til maks 50 km/t.

• Varseltrekant skal plasseres 100 meter bak bilen, 200 meter på motorvei.

• Når du snakker i mobilen, skal bilen stå i ro og motoren være slått av.
 
• Lytt til trafikkmeldinger på radio (RDS-TMC). Husk å aktivere funksjonen for dette på bilradioen.

• Trenger du hjelp langs motorveien, står retningen til nærmeste nødtelefon angitt med en svart pil på refleksstolpene langs veien. Det er lite å spare på å fylle drivstoff utenfor motorveiene.

• Vær oppmerksom på at politiet kan kreve betaling av bøter på inntil 35 euro på stedet.

• Husk å ha nok drivstoff. Du kan få bot hvis du går tom.

Mer om trafikkregler i utlandet.

Husk at tyskere krever miljøoblat ved bilbesøk For å begrense CO2-utslipp, har mange tyske byområder innført miljøavgift for ferdsel i de mest sentrale bysentra.

Oblatet er også påkrevd for turister. Skal du ferdes i slike områder, kan du kontakte Tysk reisebyrå som har inngått en avtale med den tyske offentlig godkjente kontrollenheten DEKRA. Da koster det rundt 150 kroner. Men du kan kjøre inn på enhver DEKRA-stasjon, bilverksted, bilforhandler etc. i Tyskland for å kjøpe miljøoblaten for 5 Euro (om lag 40 kroner).

- Det er dataene i vognkortet som avgjør om man får grønn, gul, rød, eller ingen oblat. Disse må dermed medbringes for å få slike oblater.  Har man ingen oblat, eller oblat med "feil farge" for gjeldende miljøsone (grønn går over alt, gul og rød har ulike begrensninger som står på skiltene for miljøsonene) - og dette blir oppdaget - kan bilen bli heist på lasteplan og fysisk transportert ut av området. Da må bileieren punge ut før "hjulskoene" fjernes. Hvilket gjør solide innhogg i selv velspekkede feriebudsjetter, sier redaktør Bjarne Eikefjord i Bobil og Caravan magasinet.  

Så moralen er: Ikke forsøk snarveier i miljøvernsonene i Tyskland...

Alt om bilferie fra Dinside.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside. Les her.