Trening: Mange begynner å trene på nyåret. Men det er mange myter om trening, vi har prøvd å avklare noen av dem. Foto: NTB SCANPIX
Trening: Mange begynner å trene på nyåret. Men det er mange myter om trening, vi har prøvd å avklare noen av dem. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Nei, du har ikke nødvendigvis effekt av å kjøre på med proteinpulver eller vann

Ekspertene avliver noen vanlige treningsmyter.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

(Dagbladet.no): Et nyttårsforsett for mange er å begynne å trene. Men det er mange myter om trening, og det er ikke alltid like lett å vite hvilke som stemmer og hvilke som ikke gjør det. Vi har snakket med ekspertene for å finne ut av nettopp det.

1. Protein etter trening gir større muskler.

- Det er vist at proteiner under og etter trening kan gi litt ekstra styrkeeffekt og muskelvekt. Men det betyr ikke at du trenger mer protein per døgn enn tidligere anbefalt, bare at inntaket times under/rett etter trening, sier Jan Helgerud, professor ved NTNU. Beate Torset, emneansvarlig for personlig trening på Norges idrettshøgskole, sier at for en person som trener inntil én økt per dag, er det viktigste å spise jevnt gjennom dagen.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn