Neste års mestselgende elbil?

Og nå har den endelig kommet til Norge.

• Les alt om Årets Bil her!

(DinSide.no:) - Planen er klar, vi skal bli en ledende aktør i elbil-markedet, sier Volkswagen-direktør Ulf Tore Hekneby hos importøren Harald A. Møller.

Og med det sender han et tydelig signal til andre importører av elektriske biler om at Norges største bilimportør har begynt å bevege på seg.

De har allerede inne 1000 bestillinger på nykommeren, som får en startpris fra 182 700 kroner, og ligger med det an til en 12 prosents markedsandel av elbil-salget i år.

For neste år er målet satt til 35 prosent, godt hjulpet av den elektriske Golfen som kommer i mai. Men først ut er altså e-Up!, og vi har fått anledning til en kort kjøretur for å bli bedre kjent med bilen.

Som søster, så bror I all enkelhet kan vi si at e-Up! i stor grad ligner mye på vanlige Up!. Den er knøttliten, men byr på rimelig greie kjøreegenskaper og et respektabelt skyv fra den 82-hester sterke elektrisitetsmotoren.

0—100 km/t går unna på 12,4 sekunder og toppfarten er oppgitt til 130 km/t.

En fyldigere rapport om hvordan e-Up! er å kjøre kommer vi tilbake til straks vi har fått testet bilen skikkelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Åtte års batterigaranti Volkswagen er smarte nok til tidlig å opplyse at rekkevidden vil variere i vårt klimavariable land. Offisielt sier den 16 mil, men de erkjenner at den vinterstid kan reduseres helt ned mot 8 mil.

Dette avhenger selvsagt også av mange andre faktorer som motbakker, kjørestil, hvor mange personer bilen er fylt med osv.

Skulle du allerede nå engste deg for kvaliteten på batteriene, kan Volkswagen betrygge deg en garanti på åtte år eller inntil 160 000 km på dem. I tillegg garanteres det at 70 prosent av batteriet skal virke opptil åtte år.

Batteriet består av 17 moduler og 204 celler med en totalvekt på 230 kilo. Det er produsert av Volkswagen selv, og de sier prisen for et helt batteri ligger på 45 000 - 50 000 kroner. Men denne prisen skal reduseres med tida.

Godt utstyrt Et annet punkt Volkswagen er stolte av, er utstyrsnivået elbilen leveres med. Som vanlig Up! har den City Nødbrems-funksjon, ESP, bluetooth, navigasjon, høydejusterbart førersete og mye mer.

Ekstrautstyrslisten er uvanlig kort og inkluderer metallic lakk, teknikkpakke (p-sensor bak og cruise control), og DAB-radio. Da gjenstår det bare å se om dette er elbilen som vil overta tronen fra bestselgeren Nissan Leaf.

Et stort minus: Virker ikke på dagens hurtigladere Det finnes en rekke hurtigladere rundt omkring på bensinstasjoner, kjøpesentre og andre naturlige stoppunkter. Med dem kan du stort sett lade opp 80 prosent av batteriet på rundt en halvtime.

Men disse kan dessverre ikke benyttes på nye VW e-Up!.

Årsaken til det er at de eksisterende elbilene på markedet har en helt annen hurtigladerløsning.

Vi lar prosjektleder Ole Henrik Hannisdal hos Grønn Bil forklare:

- Utgangspunktet for en hurtiglader er at vekselstrøm skal gjøres om til likestrøm. Strømmengden er stor, 50 kilowatt, noe som tilsvarer rundt tre eneboliger med strømforbruket på for fullt. Så er det slik at de nye elbilene fra Tyskland benytter seg av en ny hurtigladerløsning som heter CCS (Combined Charging System), en løsning vi tror er framtida.

Nye hurtigladere kommer På de hurtigladestasjonene som finnes i dag, er det en annen løsning som kalles CHAdeMO. Det ideelle ville kanskje være å benytte en adapter, slik at du kan lade opp den nye e-Up!-en din på en av de eksisterende stasjonene. Det lar seg dessverre ikke gjøre selv om laderne i utgangspunktet er veldig like bortsett fra selve ladepluggen.

I stedet må du belage deg på å vente til våren. Først da begynner prosessen for alvor med å sette opp hurtigladere tilpasset CCS-løsningen. Et 30-talls ladestasjoner er allerede på gang.

Utviklingen på dette kan du følge via hurtiglade-kartet på elbil.no. Jeg tror vi etter hvert vil få oppgradert en del av dagens hurtigladere med to uttak, slik at de også kan benyttes på CCS-løsningen, avslutter Ole Henrik Hannisdal fra Grønn Bil.

LES OGSÅ:
Her er storebror e-Golf
Dette er de viktigste elbilfordelene
Dette er dens rake motsetning

NYE e-Up!: Det er lite som skiller den elektriske varianten fra den vanlige på utsiden. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / DINSIDE.NO
NYE e-Up!: VW ønsker å bli størst på elbiler. e-Up! er deres første våpen i kampen. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / DINSIDE.NO
NYE e-Up!: Klassisk interiør-løsning. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / DINSIDE.NO
NYE e-Up!: Det er lite som skiller den elektriske varianten fra den vanlige på utsiden. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / DINSIDE.NO
NYE e-Up!: GPS fra Garmin følger med i utstyrspakken. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / DINSIDE.NO
NYE e-Up!: Ladeutstyr ligger i et ekstra rom. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / DINSIDE.NO
NYE e-Up!: Bagasjeromsplassen er identisk med vanlig Up!. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / DINSIDE.NO
NYE e-Up!: Ikke la deg lure, dette er en elbil. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / DINSIDE.NO