POPULÆRT TYVEGODS: Mobiler koster ofte over 5000 kroner, og har blitt et populært mål for tyver. Blir du et offer, må du handle raskt.  Foto: ALL OVER PRESS
POPULÆRT TYVEGODS: Mobiler koster ofte over 5000 kroner, og har blitt et populært mål for tyver. Blir du et offer, må du handle raskt. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Nesten 80 stjeles daglig

Og du må være rask om du vil unngå giganttap.

DinSide.no: Av alle anmeldte tyverier i 2013 stod mobiltelefoner for 37 prosent.

Hele 28 101 mobiltyverier ble anmeldt til politiet i fjor - nesten en dobling siden 2009, og tilsvarende 77 anmeldelser hver eneste dag.

«Mobiltelefoner har ikke bare en omsetningsverdi i seg selv, men flere og flere telefoner kan inneholde sensitiv informasjon som også kan antas å ha verdi,» skriver politiet i sin rapport over fjorårets anmeldte kriminalitet.

Én ting er tapet av selve mobilen, potensielt med tilhørende sensitiv informasjon. Noe annet er tapet som kan følge, om tyvene går bananas på din telefonregning.

Må betale for tyvenes misbruk En 70 år gammel nordmann ble frastjålet alle sine verdisakene i Lisboa i fjor vinter, inkludert mobilen. Etter sigende fordi alt ble vanskelig uten verken penger eller telefon, sa han ikke fra om tyveriet til operatøren sin før etter tre dager.

I løpet av denne tida hadde tyvene misbrukt telefonen for over 9000 kroner. Operatøren gikk med på å kreditere 2500 kroner, men resten mente de at kunden måtte betale selv.

Han klagde, men fikk ikke gehør, da vilkårene til operatøren sier at kunden må si fra så raskt som mulig. Saken gikk dermed videre til Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon, men heller ikke her får 70-åringen medhold. Han må derfor betale mesteparten av monsterregningen helt selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Etter nemndas oppfatning burde klager sørget for å få tak i en telefon på hotellet eller fått bistand til å kontakte kundesenter for sperring av SIM-kort, så snart klager ble klar over at mobiltelefonene også var borte», skriver nemnda i sin avgjørelse.

Og han er dessverre ikke alene: Mann tapte 19 000 kroner etter frastjålet telefon

Lån telefon, ring og sperr Alle operatørene har altså vilkår som kort fortalt sier at du har ansvaret for å få sperret mobilen din så raskt som mulig etter et tyveri.

Gjør du ikke det, vil du bli sittende med hele eller mesteparten av regningen selv, og det til tross for at Forbrukerombudet har uttalt seg kritisk til de strenge vilkårene flere ganger.

Oppskriften på hvordan du sperrer telefonen, er enkel: Ring operatørens kundeservice.

Naturlig nok kan dette bli vanskeligere uten mobil, men det er ditt ansvar å finne et alternativ, som å låne telefonen på hotellet. Noen lar deg også sperre telefonen gjennom å logge seg inn på operatørens nettsider.

Vær føre var Med «sperre telefonen» mener vi egentlig å sperre SIM-kortet; kortet i telefonen din som åpner opp for kontakt med mobilnettet. Er dette sperret, får ikke tyvene ringt. Men de får gjort alt annet, om du ikke også har beskyttet telefonen med kodelås. Ferske tall fra Telenor hevder at bare halvparten av nordmenn har låst mobilen sin slik.

Som vi har sagt et utall ganger tidligere: Du ha en kodelås på telefonen din, altså for å få låst opp skjermen. Ikke bare stopper dette tyvene fra å misbruke abonnementet ditt, men også fra å snoke på dine sensitive data som bilder, tekstmeldinger og nettkontoer.

Også SIM-kortet ditt bør ha kodelås, slik at tyvene ikke kan ta det ut av din telefon og bruke kortet i en annen mobil før det sperres. Denne kodelåsen kalles ofte en PIN-kode, og er gjerne påslått om du ikke selv har skrudd den av. Møtes du ikke av spørsmål om PIN-kode når telefonen din slås på, bør du aktivere koden snarest, gjennom innstillinger-menyen.

For å være helt sikker, bør selve telefonen også sperres eller slettes etter at den er stjålet eller mistet. Da skal hele telefonen bli ubrukelig, eller i alle fall ikke lenger inneholde dine personlige data.

Slikt er innebygget i alle de tre mobilsystemene, men du må selv sørge for at funksjonaliteten er aktiv:

Slik sikrer du iPhone mot tyveri Slik sikrer du Android-telefoner mot tyveri Slik sikrer du Windows Phone-mobiler mot tyveri
I tillegg har man muligheten til å stenge telefonen via IMEI-nummeret. Dette kan du be politiet gjøre når du anmelder tyveriet, men ordningen har fått kritikk for å ikke være god nok.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Flere gode tips får du her:
Glemt PIN-koden? Det er da du får bruk for PUK-koden!

At du har sperret SIM-kortet, betyr ikke at du har sagt opp abonnementet!

HA KODER: Selve telefonen bør være kodelåst, det samme bør SIM-kortet være med PIN-kode. I tillegg bør mobilen din ha på funksjonalitet for å fjernlåse den.  Foto: KIRSTI ØSTVANG / DINSIDE.NO
HA KODER: Selve telefonen bør være kodelåst, det samme bør SIM-kortet være med PIN-kode. I tillegg bør mobilen din ha på funksjonalitet for å fjernlåse den. Foto: KIRSTI ØSTVANG / DINSIDE.NO Vis mer