FOR LITE FIBER, FOR MYE SALT: Hele sju av disse får dårligste karakter. Av de 16 rundstykkene og småbrødene som er testet, er det bare ett som får seks og ett som får fem. Foto: ERIK HELGENESET
FOR LITE FIBER, FOR MYE SALT: Hele sju av disse får dårligste karakter. Av de 16 rundstykkene og småbrødene som er testet, er det bare ett som får seks og ett som får fem. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Nesten halvparten av ferdigrundstykkene får terningkast en

Du bør sjekke saltinnholdet eller bake selv.

(Bramat.no): I kjølvannet av dagens lavkarbodebatt er det mange som mener noe om brød og rundstykker.

Noen klarer seg ikke uten, mens andre mener at en gjennomsnittsnordmann spiser altfor mye brød.

Grovt framfor fint Til tross for mye uenighet er ekspertene heldigvis enige om noe, slik som at de fleste av oss bør kutte ned på raske karbohydrater som vi blant annet finner i lyst brød, og isteden velge langsomme karbohydrater som vi finner i knekkebrød og grove brød og rundstykker med mye fiber.

Mye næring i fiberrik mat Fordelen med fiberrik mat er ikke bare at den har en positiv innvirking på blodsukker og fordøyelse.

Denne maten inneholder som regel også massevis av vitaminer, mineraler og antioksidanter.

Kutter du ned på raske karbohydrater i form av sukker og stivelse, og velger fiberrik mat som grovt brød og knekkebrød, grønnsaker, bær, nøtter, frukt og belgfrukter, har du det vi kaller et "grovkarbokosthold" som absolutt er å anbefale.

Varme rundstykker til frokost Hvis du er en av dem som syns at varme rundstykker med smeltet smør er noe av det beste som finnes, så unn deg gjerne det til helgefrokosten.

Men spiser du rundstykker ofte, så velg gjerne noen som inneholder en del fiber. Du får selvfølgelig enda mer fiber hvis du velger knekkebrød eller svært grovt brød.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spiser du mye brød og rundstykker er det også lurt å ta en titt på saltinnholdet, eller bake brødet selv.

En del ferdigbakte typer inneholder nemlig relativt mye salt.

Slik har vi gjort testen I denne testen har vi sammenliknet en rekke rundstykker og småbrød som har omtrent samme bruksområde.

Derfor har vi med både fine og grove rundstykker i samme test.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av protein, sukker, umettet fett, fiber og natrium (salt). Mye protein, umettet fett og fiber har trukket opp, mens mye sukker og natrium har trukket ned.

Vi har latt fiber være en faktor som teller dobbelt opp, ettersom de aller fleste sliter med å få i seg nok fiber.

Stem på din favoritt Smak er ikke en faktor i testen. Du kan derimot stemme på hvilken du syns smaker best under.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at det beste får terningkast 6 og det dårligste terningkast 1.

Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter.

Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 1 eller 2 er direkte dårlig, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater Vita Hjertego ekstra grove Testens klare vinner. Mye fiber, bra med umettet fett og protein og lite salt. Karakter: Produsent: Mills Naturligvis rugfler En god nummer to. Bra med fiber og ikke for mye salt. Karakter: Produsent: Hatting Polar extrem Mest fiber av alle, men mer sukker og salt enn testens vinner. Karakter: Produsent: Findal og Krogh Polar solsikke Bra fettsyresammensetning, men fiberinnholdet kunne vært høyere. Karakter: Produsent: Findal og Krogh Polarbrød havre Et jevnt over greit alternativ, men inneholder litt mye sukker og kunne gjerne hatt enda mer fiber. Karakter: Produsent: Findal og Krogh Naturligvis fullkornsrundstykker Litt lite fiber, lite umettet fett, og et saltinnhold som gjerne kunne vært litt lavere. Karakter: Produsent: Hatting Polarbrød hvete Relativt lite fiber, men scorer bra på salt og umettet fett. Karakter: Produsent: Findal og Krogh Norske rundstykker Halvparten så mye fiber som testvinneren. Karakter: Produsent: Hatting Muslibriks For lite fiber, greit med salt, men veldig mye sukker! Karakter: Produsent: Eldorado Franske minibaguetter Innholdet av fiber kunne gjerne vært høyere og innholdet av salt kunne gjerne vært lavere. Karakter: Produsent: Eldorado Hugo minibaguetter Mest salt av alle «rundstykkene» i denne testen. Fiberinnholdet er dessuten relativt lavt. Karakter: Produsent: United Bakeries Ciabatta naturell Ikke uventet har denne ciabattaen lite fiber og litt mye salt. Karakter: Produsent: Matmesteren Ciabatta Som testens andre ciabatta, kommer dette brødet dårlig ut sammenliknet med grovere typer. Karakter: Produsent: Coop Sandwich baguetter Mangelfull informasjon og lite fiber gjør at denne får terningkast 1. Karakter: Produsent: First price Minibaguetter, glutenfrie Glutenfrie rundstykker inneholder generelt lite fiber og protein sammenliknet med andre. Det gjelder også denne. Karakter: Produsent: Semper Grove baguetter Litt rart at denne kalles for «grove baguetter» når fiberinnholdet er blant de laveste av alle i testen. Karakter: Produsent: Matmesteren
Les mer på Bramat.no:

Hjemmelaget knekkebrød
Her er grovkarbo-maten
Derfor bør du spise frokost