GODT - OG LITT SUNT: Brunost er nesten som karamell - mye sukker og fett. Men den inneholder noen næringsstoffer som gjør den til et veldig mye bedre valg enn annet søtpålegg. Foto: ERIK HELGENESET
GODT - OG LITT SUNT: Brunost er nesten som karamell - mye sukker og fett. Men den inneholder noen næringsstoffer som gjør den til et veldig mye bedre valg enn annet søtpålegg. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Nesten som å ha karamell på brødskiva?

Ja, men ikke så usunn som du tror.

Bramat.no): Brunost er et pålegg som de fleste av oss har et forhold til, men som mange utlendinger ikke skjønner noe av.

På mange måter minner brunost mest om godteri med sitt høye innhold av sukker, fett og kalorier.

Det er altså ingen god idé å bare spise brunost som pålegg.

Men det er faktisk noen næringsstoffer i brunosten som gjør denne til et veldig mye bedre valg enn annet søtpålegg.

Det er ikke jern i brunost Mange tror fremdeles at brunost inneholder jern. Det er feil!

I gamle dager fikk brunost et naturlig innhold av jern, fordi brunost ble laget i jerngryter, slik at noe av jernet smittet over i brunosten under koking.

Etter hvert som brunost ble industriframstilt, fortsatte man å tilsette jern fordi folk var vant til at brunost var en god jernkilde, og fordi grupper i befolkningen hadde behov for ekstra jern.

I dag er det nye regler om berikning, og derfor er det ikke lenger tillatt å tilsette jern i brunost. Et unntak er brunost og prim som markedsføres mot barn. Per i dag finnes det bare ett produkt som inneholder jern, nemlig Litago prim.

Hvis du er glad i brunost, kan du altså ikke lenger si at du spiser brunost fordi du trenger jern.

Brunost, en god kilde til jod Men det er flere andre viktige ingredienser i brunost. Brunost er nemlig en god kilde til både kalsium og jod. De fleste vet at brunost og andre meieriprodukter er viktige kilder til kalsium, men ikke alle vet at meieriprodukter også er viktige kilder til jod, og at brunost er spesielt rik på jod.

Det heller ikke alle vet, er at flere av oss spiser for lite jod.

De beste kildene til jod er fisk og skalldyr, egg, og meieriprodukter. Ikke salt som mange tror.

Mer kalsium i gulost Selv om brunost er en kilde til kalsium, er det over dobbelt så mye kalsium i gulost.

Mange av oss får i oss mindre kalsium enn det vi har behov for.

De beste kildene til kalsium er melk, gulost, yoghurt og andre meieriprodukter som cottage cheese, og skyr.

Les også: Gir melk økt risiko for hjerte- og karsykdom?

Rik på sukker, fett og kalorier Selv om brunost inneholder en del viktige næringsstoffer, ikke minst jod, er det ingen hemmelighet at denne osten også er rik på sukker, fett og kalorier.

For dem som spiser variert, og som prøver å passe vekten, er brunost et pålegg som kan spises innimellom, men kanskje ikke på flere brødskiver om dagen.

Da er det lurere å velge egg og fisk som de viktigste kildene til jod.

Har du derimot et småspist barn som er glad i brunost, er dette pålegget et godt alternativ både fordi det får barnet til å spise opp brødskiva si, og fordi det er en kilde til kalsium og jod.

Utvalg og vurdering I denne testen har vi sett på et utvalg brunost som finnes i de største dagligvarekjedene.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på hvor mye kalorier (kcal), karbohydrater (sukker), protein, fett og kalsium de inneholder.

Kalorier, fett og karbohydrater trekker ned, mens protein og kalsium trekker opp.

Siden brunost er en kilde til jod og kalsium, som begge er næringsstoffer som mange får for lite av, har vi valgt å gi terningkast 3-5, til tross for at brunost også er rik på karbohydrater, fett og kalorier.

Slik er testen utført Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig, henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdatert forpakningen.

Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til, og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater Lettere fløtemysost En av testvinnerne. Lite fett, bra med kalsium. Mindre kalorier, men faktisk mer karbohydrater, enn de andre. Karakter: Produsent: Tine Lettere gudbrandsdalsost Testens høyeste innhold av kalsium, lite fett. Mindre kalorier enn de andre, men mer karbohydrater. Karakter: Produsent: Tine Fløtemysost Lite kalsium og mye fett, men mindre karbohydrater enn vinnerne. Karakter: Produsent: Tine Innherredost Mer fett, men mindre karbohydrat enn vinnerne. Lite kalsium i forhold til vinnerne. Karakter: Produsent: Tine Millom Testens laveste innhold av kalsium. Mer fett, men mindre karbohydrat enn vinnerne. Karakter: Produsent: Tine Heidal mørk Mindre karbohydrater, men mer fett og mindre kalsium enn vinnerne. Karakter: Produsent: Tine Gudbrandsdalsost Mer fett, men mindre kalsium og karbohydrat enn vinnerne. Karakter: Produsent: Tine Misværost Mindre kalsium og mer fett, men mindre karbohydrater enn vinnerne. Karakter: Produsent: Tine Gudbrandsdalsost type Mindre kalsium enn vinnerne. Greit innhold av karbohydrat. Karakter: Produsent: Synnøve Fløtemysost type Minst protein av alle. Nokså mye fett og kalorier. Karakter: Produsent: Synnøve Mild brunost Testens høyeste innhold av fett. Mangler tall på kalsium. Får derfor ikke terningkast. Karakter: - Produsent: Synnøve Les mer på Bramat.no:
Lag ditt eget tacokrydder
Syk av frosne bær
Den optimale mengden protein