NETTBRUK BLIR TIL NATTTRØBBEL: Ny forskning viser at den totale bruken av skjermer i løpet av en dag kan føre til problemer med nattesøvnen. Foto: Colourbox
NETTBRUK BLIR TIL NATTTRØBBEL: Ny forskning viser at den totale bruken av skjermer i løpet av en dag kan føre til problemer med nattesøvnen. Foto: ColourboxVis mer

Nettbruk på dagtid stjeler nattesøvn

Oppsiktsvekkende funn i ny, norsk studie.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Det er ikke bare rett før leggetid du må skru av appene. Mye skjermtid totalt i løpet av dagen går ut over nattesøvnen.

- Konsekvensen av mye tid foran skjerm er både at en sover kortere, og har lenger innsovning. Kort søvntid er en risikofaktor for psykisk og fysisk helse, sier Mari Hysing, psykologspesialist og forsker ved UNI Research Helse Bergen.

En ny, norsk studie har sett på hvordan ulike typer skjermer virker inn på søvnen. Studien er publisert i anerkjente British Medical Journal.

Alle plattformer

- Vi fant en sammenheng mellom skjermbruk og søvn på tvers av ulike plattformer. Jo mer tid du bruker ulike typer skjerm, jo større søvnvansker, forteller førsteforfatter Hysing.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn