Nevnte du denne gata i 2009 ville mange tro du var på jakt etter dop

Nå går den lille gatestumpen for å være byens hippeste.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

• Flere reisesaker på db.no/reise.

KØBENHAVN (Dagbladet Inne og ute): På bortebane.

Keramiker Inge Vincents glemmer ikke synet som møtte henne en sommermorgen i fjor. Utenfor verkstedet hennes sto en kø av mennesker - nesten alle på mellomlanding.

- De hadde fire timer i København. Det eneste de ville se var denne gata. De støvsugde butikken, sier hun.

Utlendingene hadde lest om den supertynne, nesten transparente keramikken hennes i Sas-magasinet Scanorama. Siden den gang har folk kommet i ett sett. Japanere, amerikanere, europeere.

- Jeg tar meg tid, men innimellom blir det så mye at jeg nesten ikke får jobbet, sier hun.

Som forvandlet På halvannet år er den lille gatestumpen på Nørrebro forvandlet. Sa du «Jægersborggade» i 2009, ville mange tro du var på jakt etter narkotika.

Den gamle handelsgata hadde forsøkt å trekke til seg nye krefter, men det så mørkt ut. Så tok utviklingen en ny vending.

Stjernekokken Christian Puglisi fra spanske El Bulli og Noma satte Jægersborggade på det gastronomiske verdenskartet ved å åpne restaurant Relæ.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer