SVIMMEL I TI ÅR: Nina Bakke (29) ble rammet av krystallsyken - en tilstand hvor det danner seg små partikler inne i buegangene i øret - for første gang for ti år siden. - Jeg er glad for dagene jeg er oppegående og får gjøre ting med sønnen min, sier hun. Her med sønnen Vetle (10) Foto: PRIVAT
SVIMMEL I TI ÅR: Nina Bakke (29) ble rammet av krystallsyken - en tilstand hvor det danner seg små partikler inne i buegangene i øret - for første gang for ti år siden. - Jeg er glad for dagene jeg er oppegående og får gjøre ting med sønnen min, sier hun. Her med sønnen Vetle (10) Foto: PRIVATVis mer

Nina lå i senga da det plutselig føltes som hun falt 100 meter rett ned

Svimmelhetsanfallet ble starten på 10 år med sykdom. Dette gjør du om du blir rammet.

(Dagbladet): Nina Bakke lå i senga. Plutselig var det som om hun falt 100 meter rett ned. Hun var 19 år, og hadde nettopp fått sitt første svimmelhetsanfall.

Slik beskriver 29-åringen den første episoden på bloggen sin, «Svimmel».

- Den gangen fikk jeg behandling for krystallsyke, og svimmelheten gikk over. Men så kom den tilbake igjen under svangerskapet. Jeg fikk beskjed om at det bare var på grunn av graviditeten, men etter jeg fikk barn, var jeg fortsatt svimmel, forteller Bakke.

Hun forteller at hun gikk til ulike leger uten å få en diagnose.

- Mange leger kan ikke nok om krystallsyke, og konstaterer at man ikke har det. Men da jeg fikk diagnosen kronisk krystallsyke igjen etter ti år, hadde jeg krystaller i fem av seks bueganger.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn