+ Du leser nå Dagbladet Pluss

- Noen går litt langt, slik at treningen går ut over både jobb og familie

Her er Kjetil Andre Aamodts beste treningstips. Se video.

RYGG: Hvis dere er to, går det fint an å gjøre ryggøvelse på en stein. Beina må holdes nede derfor måtte Dagbladets reporter, Lisa-Mari Moen Jünge, hjelpe til. Hold ryggen strak, stram korsryggen og løft overkroppen rolig. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
RYGG: Hvis dere er to, går det fint an å gjøre ryggøvelse på en stein. Beina må holdes nede derfor måtte Dagbladets reporter, Lisa-Mari Moen Jünge, hjelpe til. Hold ryggen strak, stram korsryggen og løft overkroppen rolig. Foto: ØISTEIN NORUM MONSENVis mer

(Dagbladet): - Keep it simple! Du trenger ikke finne opp hjulet på nytt, sier Kjetil André Aamodt (41) når Dagbladet spør ham om treningstips for sommeren.

Alpinesset som vokste opp på Lambertseter og etter hvert Holmlia i Oslo, tok i bruk marka som treningsarena allerede i åtteårsalderen. Han mener mosjonister ikke trener så veldig annerledes enn toppidrettsutøvere, bortsett fra at utøvere er mer ekstreme.

- Tren allsidig. Tenk både hurtighet, styrke, kondisjon, spenst bevegelighet, er hans tips.

- Det fine med marka er at du får trent alt dette på samme tid.

Han fyker raskt oppover i terrenget og starter med øvelser før Dagbladet rekker å stille spørsmål.

- Vær kreativ og bruk terrenget, sier han og ramser opp alt man kan gjøre: Hoppe ned fra småstup, bruke steiner, greiner, løpe slalåm mellom trærne, løpe i bakker osv.