STORT SPENN: Noen nærmest strutter av fiber, mens andre inneholder så mye sukker at de helst bør spises til dessert. Foto: ERIK HELGENESET
STORT SPENN: Noen nærmest strutter av fiber, mens andre inneholder så mye sukker at de helst bør spises til dessert. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Noen inneholder så mye sukker at de helst bør spises til dessert

Men ingen er direkte usunne. Stor test av frokostflakes.

(Bramat.no): Det kommer stadig nye frokostblandinger i butikkene, og noen er helt klart sunnere enn andre.

Frokostflakes er en egen kategori innen frokostblandinger der det er relativt store forskjeller på næringsinnholdet.

Mens noen inneholder massevis av fiber, er det altfor mye salt eller sukker i andre.

Sunt med grovkarbo De aller fleste kan med fordel øke inntaket av fiber, altså langsomme karbohydrater, og begrense inntaket av sukker og stivelse, altså raske karbohydrater.

Langsomme karbohydrater får du fra grønnsaker, bær, belgfrukter, nøtter og fiberrike brød, knekkebrød og frokostblandinger. Dette er mat som ikke bare inneholder mye fiber, men som også er rik på vitaminer, mineraler og antioksidanter.

Har du et kosthold der du velger slik mat framfor mat og drikke som inneholder mye sukker og stivelse, har du det vi kaller for et grovkarbokosthold.

Fiber til frokost Fiber i maten gir god fordøyelse og et stabilt blodsukker.

Undersøkelser viser at fiber er spesielt viktig til frokost. Spiser du en fiberrik frokost, vil dette nemlig ha en positiv innvirkning på blodsukkeret hele resten av dagen.

Et stabilt blodsukker gir mer overskudd, bedre prestasjon, mindre søtsug, og mindre risiko for å gå opp i vekt.

Ikke rart det er lurt å spise mer fiber.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sukker en gang iblant Spiser du et måltid som inneholder mye sukker og/eller stivelse, slik som en søt frokostblanding, vil dette føre til at blodsukkeret ditt stiger raskt og kraftig, for så å falle raskt.

Noen mennesker er spesielt sensitive for slike blodsukkersvingninger, og kan føle seg trøtte, uopplagte og sultne kort tid etter å ha spist et slikt måltid.

Det er altså ikke særlig lurt å velge frokostblandinger som inneholder mye sukker og lite fiber.

Et unntak er de som trener mye og som kan trenge påfyll av karbohydrater etter en treningsøkt. I slike tilfeller kan frokostblandinger som inneholder relativt mye sukker være et bra alternativ.

Småspiste barn kan selvfølgelig også spise frokostblandinger som inneholder en del sukker, hvis alternativet er at de går til skole eller barnehage uten å spise i det hele tatt.

Slik har vi gjort testen I denne testen har vi sett på hvor mye protein, sukker, mettet fett, umettet fett, fiber og natrium de ulike frokostflakes inneholder.

Disse tallene har vi brukt når vi har gjort en ernæringsmessig vurdering.

Vi har latt tallene for fiber og sukker telle dobbelt opp, ettersom de fleste får i seg for lite fiber og for mye sukker.

Stem på den du liker best Smak er ikke en faktor i testen. Du kan derimot stemme på hvilken du syns smaker best.

Produktene er rangert i forhold til hverandre.

I denne testen har vi valgt å bruke terningkast 3 til 6 ettersom ingen av frokostblandingene er direkte usunne.

Det betyr at de sunneste får terningkast 6 og de minst sunne får terningkast 3.

Et produkt som får terningkast 3 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater Vita hjertego flerkornsflak Testens vinner. Veldig mye fiber, og minimalt med salt. Karakter: Produsent: Mills Havre flakes En god nummer to. Bra med fiber, relativt lite sukker. Karakter: Produsent: Axa All-Bran regular Bra med fiber, men litt mer sukker enn de som får terningkast 5 og 6. Karakter: Produsent: Kelloggs Fitness Et greit valg, men halvparten så mye fiber som testens vinner. Karakter: Produsent: Nestle Special K, fullkorn Et greit valg, men ikke blant vinnerne når det gjelder fiber. Karakter: Produsent: Kelloggs Special K, classic Lite fiber og relativt mye sukker. Karakter: Produsent: Kelloggs Corn flakes En av vinnerne blant cornflakes, men sammenliknet med andre flakes er cornflakes relativt fiberfattig. Karakter: Produsent: Rema 1000 Corn flakes En grei type cornflakes, men som andre cornflakes inneholder denne lite fiber. Karakter: Produsent: Kelloggs Special K, red berries Mye sukker og lite fiber gjør at denne egner seg best til dessert eller rett etter en treningsøkt der du trenger påfyll av raske karbohydrater. Karakter: Produsent: Kelloggs Corn flakes, rise'n shine Testens høyeste innhold av natrium (salt). Karakter: Produsent: Ica Fitness fruits Testens sukkerversting. Veldig mye sukker, og ikke spesielt mye fiber. Karakter: Produsent: Nestle
Les mer på Bramat.no:

Müsli: Fiberkilde eller sukkerbombe
Kostholdsdebatten er på villspor
5 vanlige treningsfeil