Nok en bil du aldri vil få råd til

Skal bli raskest i verden. Se video!

Følg Dagbladet Bil på Facebook!

«Verdens raskeste» er alltid en grom tittel å smykke seg med, enten det gjelder menneske eller maskin.

Bugatti Veyron har stort sett kunnet briske seg med å være kjappest blant bilene de seinere år. Med sine 16 sylindere produserer Veyron 16.4s mellom 1020 og 1040 hestekrefter, bikker 400 km/t, og var lenge verdens raskeste (om enn ikke fra 0-100 km/t).

Mange husker sikkert også at «Captain Slow», James May, klarte å passere den magiske hastighetsgrensen i et svært så minneverdig Top Gear-innslag.

RÅSTERK: Bilen har en sjuliters twinturbo-V8-er, som yter 1350 hk. Foto: Jason Tang
RÅSTERK: Bilen har en sjuliters twinturbo-V8-er, som yter 1350 hk. Foto: Jason Tang Vis mer

Men så ble Goliat utfordret av David, i form av den amerikanske supersportsbil-produsenten SSC - Shelby SuperCars. Grunnlagt av Jerod Shelby, som ikke er i slekt med den mer kjente Carroll Shelby (mannen bak blant annet AC Cobra).

SSC Ultimate Aero TT klarte en toppfart på 412 km/t. Og overtok rekorden

Slikt kunne ikke Goliat ha sittende på seg. VW-konsernet bevilget de nødvendige ressursene, og tok tilbake rekorden.

Med Veyron Super Sport. 431,072 km/t klarte Bugattis offisielle testfører, Pierre Henri Raphanel, under et rekordforsøk på Ehra-Lessien-banen i fjor (samme bane som James May kjørte på). Nærmere bestemt den 4. juli, uten at vi sikkert vet om det var for å strø salt i såret på amerikanerne.

Men nå er det klart for revansje. Under et arrangement i Kina lanserte SSC sin nye utfordrer til fartstronen - Tuatara.

Ikke så mange tekniske fakta er lekket så langt. Men vi vet at en sjuliters twinturbo-V8-er, som yter 1350 hk, stort sett er omgitt av karbonfiber. Karosseriet er i dette superlette og -sterke materialet, chassiset det samme (pluss aluminium). Og felgene er smidd i karbonfiber.

Ennå er ikke modellen offisielt testet, men tallene som er røpet virker fryktinngydende! Og produsenten selv mener den lett vil slå Ultimate Aero TTs rekord på 412 km/t. Og da kan fort 431,072 km/t også stå for fall.

Når forsøket vil bli gjort vites ikke i dag. Men det vil skje i løpet av måneder. Og da er det fare for at ballen igjen ligger hos Bugatti.

LANSERING: Under et arrangement i Kina lanserte SSC sin nye utfordrer til fartstronen - Tuatara. Foto: SSC
LANSERING: Under et arrangement i Kina lanserte SSC sin nye utfordrer til fartstronen - Tuatara. Foto: SSC Vis mer

Se video av lanseringen:


Les også: Denne bilen er sykt rask
Audi R8 5,2 FSI prøvekjørt
Rå biler du kan ha råd til
Hvilken mobil er raskest?

Saken ble opprinnelig skrevet av Vi Menn for Klikk.no. Les her.

SKAL TESTES: Ennå er ikke modellen offisielt testet. Foto: Jason Tang
SKAL TESTES: Ennå er ikke modellen offisielt testet. Foto: Jason Tang Vis mer