Nordmann eier verdens flotteste Lamborghini

Vant kåring med en bil tidligere eid av Frank Sinatra.

LAMBO-ENTUSIAST: Harald Skjøldt hadde i flere år kjøpt og restaurert sportslige biler da han på en USA-tur ble presentert for en Lamborghini Countach.  Flymekanikeren tok helt av over designen og det mekaniske byggverket. Fra da av var det bare Lamborghini som gjaldt. Foto: Egil Nordlien, HM Foto
LAMBO-ENTUSIAST: Harald Skjøldt hadde i flere år kjøpt og restaurert sportslige biler da han på en USA-tur ble presentert for en Lamborghini Countach. Flymekanikeren tok helt av over designen og det mekaniske byggverket. Fra da av var det bare Lamborghini som gjaldt. Foto: Egil Nordlien, HM FotoVis mer

Ferruccio Lamborghini (1916-1993) og undertegnede har én ting til felles: vi er begge født i Tyrens tegn. Ifølge horoskopene kjennetegnes Tyren blant annet av at han/hun lar andre være i fred, såfremt de lar ham/henne være i fred.

Antageligvis hadde han dessverre ingen anelse om dette, Enzo Ferrari. Han var født i Steinbukkens tegn, men som Lamborghini hadde han muligens passet bedre i Stabukkens.

For hør: Da traktorprodusenten Ferruccio Lamborghini - eier av en Ferrari 250 GT - klaget på kløtsjen i bilen, ba Enzo ham konsentrere seg om å kjøre traktor. «For sportsbil kunne han i hvert fall ikke kjøre.»

Dermed våknet det en jævel i Lamborghini. Han dro hjem og demonterte kløtsjen i sportsbilen sin. Bare for å oppdage at den var av samme type som sto i traktorene hans.

Måtte toppe Ferrari Når Ferrari ikke engang kunne lage en skikkelig sportsbil-kløtsj, måtte det da gå an å bygge noe som var minst like bra, og helst bedre? Det var jo en naturlig tanke å få i huet etter en slik opplevelse. I hvert fall for en italiensk fabrikkeier fra Modena-regionen.

Vel; slik er i hvert fall én av historiene om hvordan Lamborghini gikk fra å være Ferrari-eier til å bli Ferrari-konkurrent.

På produsentens egen hjemmeside kan vi lese en litt annen versjon. Enzo Ferrari nektet å treffe Ferruccio Lamborghini, som hadde en stor sportsbilsamling, men ikke var helt fornøyd med noe av innholdet.

Og som da han demonterte sin 250 GT, oppdaget at den hadde forskrekkelig mange standarddeler. Med samme reaksjon. Det måtte da gå an å bygge noe som var bedre?

Sinatras Miura Uansett - Ferruccio ble forbanna! Og i 1963 sto den første prototypen - en 350 GTV - klar på bilutstillingen i Torino. Året etter startet salget av 350 GT, og sportsbilhjulene var begynt å snurre for Lamborghini.

wolfango.it
Lamborhini Reventón. FOTO: Lamborghini
Jalpa. FOTO: Lamborghini
Lamborghino Espada. FOTO: Lamborghini
400 GT. FOTO: Lamborghini
Lamborghini 300 GT: FOTO: Lamborghini
Lamborghini Urraco. FOTO: Lamborghini

Nå skriver vi som kjent 2013. Alle med fullført tredje klasse kan dermed regne ut at Lamborghini fyller femti år i år. Og selvsagt har ikke det gått upåaktet hen.

Blant festivitas og lanseringer av ekstreme jubileumsmodeller, har Lamborghini også arrangert en konvoi av 350 utvalgte modeller. En av disse bilene - en eks-Frank Sinatra-eid Miura - har norsk eier: Harald Skjøldt.

Noen kjenner ham som tidligere kroppsbygger og eier av Haralds Gym i Oslo. For andre er han mer kjent som Norges største Lamborghini-entusiast, med en fantastisk samling lekkerbiskener fra Sant' Agata.

Omvendelsen skjedde i kristen manns land. Skjøldt hadde i flere år kjøpt og restaurert sportslige biler, da han på en USA-tur ble presentert for en Lamborghini Countach. Flymekanikeren tok helt av over designen og det mekaniske byggverket, og landet på en beslutning om at det fra da av bare var Lamborghini som gjaldt.

Vi besøkte Skjøldt og hans praktfulle garasje i Oslo for 3-4 år siden. Der fikk vi hakeslepp av den kanskje mest gjennomførte utstillingsgarasjen vi har sett i privat regi. Det føltes riktigere å karakterisere den som «et 110 kvadratmeter flislagt Lamborghini-tempel».

Car of the Show For Skjøldt ble turen til Italia i hans Miura et eventyr. Ikke bare ble bilen hans kåret til vakreste Miura, men den ble seinere også kåret til «Car of the Show» av 350 Lamborghini-er fra alle verdenshjørner.

På youtube kan dere se en video der Skjøldt blir overrakt premien for vakreste Miura. Speaker holder på å dåne da nordmannen forteller at han har kjørt en av verdens flotteste Lambo'er hele veien fra Norge. En bieffekt av det var at Skjøldt også vant premien for den Lamborghinien som hadde kjørt lengst til jubileumstreffet.

Harald Skjøldt takket på sin side vennen Hans Sørensen, som har vært sentral i restaureringen av Sinatra-Miuraen.

SINATRAS LAMBO: Harald Skjøldts Miura ble ikke bare kåret til vakreste Miura, men den ble seinere også kåret til Car of the Show av 350 Lamborghini-er fra alle verdenshjørner. Foto: Egil Nordlien, HM Foto
SINATRAS LAMBO: Harald Skjøldts Miura ble ikke bare kåret til vakreste Miura, men den ble seinere også kåret til Car of the Show av 350 Lamborghini-er fra alle verdenshjørner. Foto: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer

Nå blir det flere Lamborghini-effekter som finner sin plass i praktgarasjen i Oslo.

Historiske modeller Begynnelsen 350 GT: Produsert 1963-66. 3,5-liters V12. 320 hk. Toppfart 250 km/t. 120 eks. bygd; 23 av disse hadde 4-liters V12 med 320 hk, men med høyere dreiemoment. En GTS Spider ble bygd i 1965.

400 GT: 2+2 produsert 1966-68. V12, 4,0 liter. 320 hk. Toppfart 270 km/t. 250 eks. bygd.

Kampokser Miura: Produsert 1966-73. Midtmotorisert. De første, kalt P400, hadde 3,9-liters V12 på tvers. 275 eks. ble bygd.

Så fulgte 338 P400S-versjoner. Miura S produsert fra 1969-71. V12, 4,0 liter. 370 hk. Toppfart 285 km/t. 338 eks. produsert. Miura SV fra 1971-72. 385 hk. Toppfart 300 km/t. 150 eks. bygd.

Miura ble oppkalt etter den spanske ranchen Miura, som avlet spesielt hissige kampokser. Et retroprodukt med navnet Miura Concept ble vist fram på bilutstillingen i Detroit i 2006.

Espada: Fireseter produsert 1968-78. 4,0-liters V12. 325/350 hk. Toppfart 245/260 km/t. 1227 eks. bygd.

Hovedrolle i Top Gear Islero: Produsert 1968-69. 4,0-liters V12. 350 hk. 225 eks. bygd, hvorav 70 Islero S.

Urraco: Produsert 1972-79. V8 på 2,0/2,5/3,0-liter. 182/220/250 hk. Toppfart 220-250 km/t. 780 eks. bygd. En Urraco var med i en episode av BBC-programmet «Top Gear» i desember 2005. Bilen ble kjørt av James May og var i begredelig forfatning. Den hadde store problemer med det elektronikken og brøt fullstendig sammen til slutt.

Først med targatak Jarama: Islero-evolusjon produsert 1970-76. 4,0-liters V12. 350/365 hk. Toppfart 260 km/t. 328 eks. byggd hvorav 152 Jarama S.

Silhouette: Urraco-evolusjon produsert 1976-79. 3,0-liters V8. 250 hk. Toppfart 260 km/t. 55 eks. bygd. Silhouette var den første Lamborghini-modellen med targatak.

Poster-bilen Countach: Produsert 1974-78. 4,0-liters V12. 375 hk. Toppfart 300 km/t. 151 eks. bygd. I 1988-89 ble det produsert en 25-års jubileumsmodell av Countach med 5,2-liters V12, 455 hk. 658 eks. ble bygd. Countach med sine saksedører og voldsomme visuelle inntrykk ble raskt et ikon som har hengt som poster på veggen i svært mange gutterom.

Jalpa: Silhouette-evolusjon produsert 1981-88. 3,5-liters V8. 250 hk. Toppfart 248 km/t. 420 eks. bygd.

Luksus-SUV-enes forløper LM 002: Terrengbil produsert 1986-92. 5,2-liters V12. 444 hk. Toppfart 210 km/t. 301 eks. bygd.

Djevelen Diablo: Produsert 1990-2001, i flere versjoner, de fleste med 6,0-liters V12. Cirka 900 eks. av den første versjonen med med 5,7-liters V12, 492 hk og toppfart 325 km/t ble bygd. Av de seinere versjonene ble i alt 686 eks. bygd, hvorav 520 er VT-versjonen med firehjulsdrift.

Modeller under Audi-eie: Murciélago: Toseter produsert 2001- 10 . Toseters coupé; roadster i 2004. 6,2-liters/6,5-liters V12. 4WD. 580 hk/640 hk. Toppfart 330/340 km/t. 4099 eks. ble bygd.

Gallardo: Toseter produsert 2003-13 . 5,0-liters V10. 493 hk. Toppfart 309 km/t. Etterfulgt av nye versjoner (Spyder, SE, Nera). Godt over 10 000 biler er bygd. «Slektning» av Audi R8.

Reventón: 2008. Basert på Murciélago. 6,5-liters V12. 660 hk. Bare produsert i 20 eksemplarer.

Avantador: Toseters produsert 2011-. 6,5-liters V12. 691 hk. Toppfart 349 km/t. 4000 eks. skal bygges.

Les også:
Og dette er Lamborghinis skumleste
Superbilene du ikke har hørt om
Kan dette monsteret tukte Bugatti Veyron?
Superbilduellen hele verden snakker om

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.