Nordmenn bodde 60 000 døgn hjemme hos fremmede personer i fjor

Du kan velge mellom 250 000 leiligheter i hele verden.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet Inne og ute): På bortebane.

Vegg i vegg med stua til Trude Rebekka Rørtveit lager fire tyske turister egg og bacon til frokost. Å leie rom hos lokale har blitt en kjempetrend blant reisende.

- Hvor har dere tenkt dere i dag, gutter? Til sentrum? Pass på å få med dere Operaen! Dere hopper bare på 31-bussen, og så går dere over brua ved Oslo S, forklarer Trude Rebekka Rørtveit (52) tålmodig.

GODE ANMELDELSER: Guttegjengen fra Berlin valgte leiligheten på Rodeløkka fordi den lå sentralt, hadde fått gode anmeldelser og var billig. Fra venstre: Toni Al Nade, Fredrik Orlovius, Emil Stettiner og Esteban Brandenburg. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES
RODELØKKA: Trude bor selv i eneboligen på Rodeløkka, sammen med vaktbikkja Lolly. Gjennom utleie møter hun folk fra hele verden. - Det fordrer jo at du stoler på folk, sier hun. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES
MADRID: Penthouseleilighet med egen takterrasse midt på Plaza Mayor. To soverom, plass til åtte personer. 82 kvadratmeter. Pris på forespørsel. Foto: AIRBNB
NEW YORK: Ettroms «hytte» på ni kvadratmeter inne i en designerleilighet i Brooklyn. Plass til to personer, deler bad og kjøkken med vertskapet. 4716 kroner uka. Foto: AIRBNB
PARIS: Husbåt på Seinen ved Eiffeltårnet. For to personer. En lugar med eget bad. Båteier bor i samme båt, men i atskilt lugar. Pris: 4365 kroner per uke. Foto: AIRBNB
LUGAREN: Inne i husbåten har du din egen lille lugar på 11 kvadratmeter med seng, skrivebord, god benkeplass - og tv. Foto: AIRBNB
ROMA: Leilighet med hage i Trastevere. To soverom, plass til åtte personer, tre bad og 170 kvadratmeter. Pris på forespørsel. Foto: AIRBNB
HELSINKI: Lita, idyllisk hytte i det store park- og hytteområdet Kivinokka utenfor sentrum. Uten strøm, med toalett og dusj ute. Pris: 3638 per måned. Foto: AIRBNB
BARCELONA: Stor art nouveau-leilighet i L'Eixample på 110 kvadratmeter, fire soverom og plass til åtte personer. Stor patio utenfor. Pris: 36 607 per måned. Foto: AIRBNB

Fire par øyne følger med. Litt smale etter gårsdagens pubrunde på Grünerløkka, men snart klare for å komme seg ut i vinteren og se hva Oslo har å by på.

Guttene i midten av 20-åra har leid leilighet i huset til Rørtveit gjennom nettsida Airbnb. Leilighetsutleiesiden er i kraftig vekst, og i sommer nådde den ti millioner overnattinger på verdensbasis, ifølge egne tall.

400 prosents økning Også i Norge har den blitt populær. I slutten av november var det booket 60 000 netter i Norge, en økning på nesten 400 prosent i forhold til året før.

Pris og beliggenhet var avgjørende for at kameratgjengen fra Berlin havnet på Rodeløkka.

- Anmeldelsene fra tidligere gjester var også viktig. Trude har hatt mange turister her, og nesten alle var veldig positive, sier Fredrik Orlovius. Annethvert år reiser han og kameratene på en guttetur sammen. Dette er første gang de leier leilighet gjennom Airbnb.

- Tidligere har vi pleid å dra til steder der vi kjenner folk, slik at vi har gratis overnatting, men vi kjenner ingen i Oslo, så da var Airbnb en god løsning. Det er mye billigere enn hotell, og det er en kjempefordel at vi kan lage mat her. Vi spiser alle måltidene hjemme, for det er utrolig dyrt i Oslo, sier Toni Al Nade.

SLIK KAN DU BO I ATEN: Aristokratisk leilighet fra 1930-tallet i art deco-stil med plass til ti personer. Fem soverom og hele 360 kvadratmeter. Pris 35 875 per måned. Foto: AIRBNB
SLIK KAN DU BO I ATEN: Aristokratisk leilighet fra 1930-tallet i art deco-stil med plass til ti personer. Fem soverom og hele 360 kvadratmeter. Pris 35 875 per måned. Foto: AIRBNB Vis mer

Han freser egg og bacon i panna, og serverer cola til kompisene sine.

Ekstrainntekt Trude Rebekka Rørtveit begynte å leie ut sommeren 2012, fordi hun trengte en ekstrainntekt for å beholde det store trehuset på Rodeløkka i Oslo.

Hun hadde leid leilighet gjennom Airbnb på egne reiser tidligere, og visste hvordan det fungerte.

- Jeg husker min første Airbnb-opplevelse. Det var for to år siden, og jeg leide en sofa av en dame i Chelsea i New York. Leiligheten lå i fjortende etasje, med fantastisk utsikt. Jeg følte jeg fikk en ordentlig New York-opplevelse, sier hun.

Plass til fire Leiligheten hun leier ut, er en del av huset hennes. Den har stue og kjøkken i ett, i tillegg til bad og soverom. Hvis man slår ut sovesofaen, er det sengeplass til fire personer.

Prisen er 700 kroner natta for to, og 100 ekstra for hver ekstra person.

TURISTTIPS: Trude Rebekka Rørtveit stikker hodet inn for å gi gjestene noen turisttips. - Dere må få med dere Operaen, er rådet hennes til Toni Al Nade (til venstre), Esteban Brandenburg, Emil Stettiner og Fredrik Orlovius fra Berlin. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES
TURISTTIPS: Trude Rebekka Rørtveit stikker hodet inn for å gi gjestene noen turisttips. - Dere må få med dere Operaen, er rådet hennes til Toni Al Nade (til venstre), Esteban Brandenburg, Emil Stettiner og Fredrik Orlovius fra Berlin. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES Vis mer

- De fleste gjestene blir en langhelg, men jeg har også hatt folk her lenger. Gjesteforelesere på universitetet, for eksempel. Det som er fint med å leie ut på denne måten, er at jeg kan bruke leiligheten selv iblant, sier hun.

- Når jeg har besøk av venner og familie, går jeg bare inn på nettsida og registrerer leiligheten som utleid.

Startet i San Francisco Airbnb ble startet i San Francisco i 2008. Ideen ble født året før, da to av gründerne slet med å betale husleia, forteller norske Ole Ruch, som er direktør for Nord-Europa i Airbnb.

- To av de tre gründerne bodde sammen, og en dag fikk de et brev fra utleier om at leieprisen ville øke med 20 prosent. Samtidig var det en stor designkonferanse i byen, og avisene skrev om hotellmangel. Guttene bestemte seg for å prøve å få inn litt penger ved å leie ut soveplass til designere. De annonserte på blogger på nettet, og i løpet av 48 timer hadde de fått tre gjester: en trebarnsfar fra Utah, en alenemor fra Boston og en programmerer fra India, forteller Ruch.

Guttene hadde ikke ekstra rom, men de hadde luftmadrasser, og det gjorde at selskapet fikk navnet Airbnb (Airbed and breakfast).

I løpet av ei helg hadde de tjent nok til å betale økningen i husleia, men enda viktigere: De hadde skjønt at det var et marked for formidling av overnatting hos privatpersoner.

Populært Ruch tror ikke det er tilfeldig at dette har blitt populært akkurat nå. Han mener det er nå vi er klare for det.

- Utviklingen av Internett har gått i flere bølger. Den første bølgen handlet om å få alle på nett og å få folk til å kjøpe ting. Sider som Ebay og Amazon ble populære. Den andre bølgen handlet om å sette folk sammen, det var i denne bølgen vi fikk Facebook, sier Ruch.

- Jeg tror den tredje bølgen handler om å få folk til å dele. Airbnb er et typisk eksempel på deling på nett. Det er ikke en idé som kunne vært født på 90-tallet. Vi var ikke klare for det da, sier han.

Når du booker en ferieleilighet, betaler du for den med en gang. Pengene overføres til utleier et døgn etter at leieperioden har startet.

PARIS: Her kan du bo i husbåt på Seinen ved Eiffeltårnet, i lugar med eget bad. Båteier bor i samme båt, men i atskilt lugar. For to personer, pris: 4365 kroner per uke. Foto: AIRBNB
PARIS: Her kan du bo i husbåt på Seinen ved Eiffeltårnet, i lugar med eget bad. Båteier bor i samme båt, men i atskilt lugar. For to personer, pris: 4365 kroner per uke. Foto: AIRBNB Vis mer

Det er gratis å legge ut leiligheten din på sidene, men Airbnb tar mellom 6 og 12 prosent provisjon av leien du betaler.

Jakten på det autentiske Det at vi reiser rundt og overnatter hos fremmede er ikke noe nytt, mener førstelektor Karl-Fredrik Tangen ved Markedshøyskolen.

- Folk har gjort det til alle tider. Tidligere var det vanlig å få låne seng på gårder rundt i landet, for eksempel. Men fra 1800-tallet, med framveksten av borgerskapet, ble dette mindre vanlig. Da fikk vi et sterkere skille mellom arbeid og fritid, og privatsfæren ble veldig privat. Nå virker det som om dette er i ferd med å endre seg igjen, sier Karl-Fredrik Tangen.

Han tror noe av grunnen til at folk velger leilighetsutleie gjennom sider som Airbnb, er ønsket om å oppleve noe unikt i ferien.

- Det handler om backpackeridealet og jakten på det autentiske. Man skal ikke bare reise til et sted, man skal komme litt under huden på stedet man besøker. Turisttilbud for folk som ikke føler seg som turister, er populært, sier Tangen. Han peker også på at moderne teknologi er viktig.

- Dette har blitt veldig populært akkurat nå fordi teknologien har gjort det mulig. Når man booker over nettet føles det nok tryggere enn hvis man avtaler å sove hos noen man møter tilfeldig på reise, sier han.

Sjekker anmeldelsene For å leie ut eller leie leilighet på Airbnb, må du registrere en profil. Utleiere og gjester gir hverandre en anmeldelse etter endt opphold - slik at man lettere skal kunne orientere seg i jungelen av tilbud.

Du kan velge mellom å leie en hel leilighet eller et ledig rom i noens hus. Hos Trude Rebekka Rørtveit er det bare en dør som skiller utleiedelen fra hennes egen bolig, og gjestene kan fritt rusle inn i stua og slenge seg i sofaen.

- Jeg passer på å fortelle dem at stua mi ikke er en del av utleiedelen. Det respekterer de. Å leie ut på denne måten handler om tillit. Jeg tror ikke gjestene går inn i stua og stjeler maleriene mine, for å si det sånn. Dessuten har jeg ingen ting av særlig høy verdi, sier hun.

Hun forteller at hun ofte har fått god kontakt med gjestene.

EKSTRAINNTEKT: Trude Rebekka Rørtveit begynte å leie ut på Airbnb for å spe på privatøkonomien. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES
EKSTRAINNTEKT: Trude Rebekka Rørtveit begynte å leie ut på Airbnb for å spe på privatøkonomien. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES Vis mer

- Du møter veldig mange hyggelige folk. Om sommeren blir vi ofte sittende ute i hagen og prate til langt på kveld. Jeg synes det er helt ok å ha folk så tett innpå meg. Men det er klart at hvis man er engstelig og mistenksom som person, er det kanskje ikke den ferieformen man velger, sier hun.

• Her finner du flere saker fra Dagbladet Inne og ute.