MEST HYPE: Fiat 500 har mottatt mange priser, er mye omtalt og er populær mange steder i Europa. Men i Norge er salget beskjedent. Foto: Newspress
MEST HYPE: Fiat 500 har mottatt mange priser, er mye omtalt og er populær mange steder i Europa. Men i Norge er salget beskjedent. Foto: NewspressVis mer

Nordmenn følger ikke moten

Europas supertrend er for særinger i Norge.

Downsizing heter det så fint, og er den klareste trenden i bilmarkedet, ifølge Anders Hovde, bilekspert i TNS Gallup. Ny presenterte Hovde selskapets bilindeks der nordmenn er spurt om sine oppfatninger om biler basert kjennskapsgrad, totalinntrykk, vurdering og profil i markedet.

Til tross for økende fokus på alternative kilder, så dominerer forbrenningsmotoren suverent. Men den blir stadig mindre - altså downsizet - og mer effektiv, takket være turboteknologi. V12-eren, selv V8-eren, er truet.

I tillegg ser man en trend i Europa med mindre biler, som både er mer kompakte og fleksible, ifølge Hovde.

Men ikke i Norge, det oljesmurte annerledeslandet. Nordmenn velger gjerne mindre motorer, Volvo V70 med 1,6-liters diesel er populær, men små biler vil vi ikke ha.

IKKE HELT UP: VW Up! er blant minibilene som selger best i Norge, men plasseringen på registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken er meget beskjeden. Foto: Newspress
IKKE HELT UP: VW Up! er blant minibilene som selger best i Norge, men plasseringen på registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken er meget beskjeden. Foto: Newspress Vis mer

Minibilsegmentet utgjør under fire prosent av nybilsalget (ca 5000 biler). Volkswagen er Norges mest solgte bilmerke, men vi må helt ned på 69. plass på registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken for å finne minibilen som ble lansert tidligere i år, VW Up!. Den er solgt i 448 eksemplarer så langt i år. Snart kommer Skoda-versjonen, Citigo.

Toyota selger også mye biler, men ikke småbiler. Det er solgt 100 eksemplarer av Toyota IQ, og 460 av Toyota Aygo. For søsterbilene Peugeot 107 og Citroën C1 er tallene henholdsvis 232 og 191. En del av disse småbilene har i tillegg fått noe drahjelp av offentlig forvaltning som benytter bilene som tjenestebiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fiat 500 har motttatt en rekke priser, men suksessen i Norge er begrenset. I år er det solgt 394 modeller av Fiat 500.

Ford Ka var med i James Bond-filmen "Quantum of Solace", men det er lite action over salget her hjemme. 68 biler er solgt i år. Det er solgt enda færre av Smart ForTwo, 42 stykker.

Heller opp enn ned i størrelse - Vi liker små motorer, men ikke små biler. Vi tror det være slik i 2013 også, sier Hovde.

MINISALG: Vi likte Ford Ka svært godt da vi testet den, men små biler som Ka slår ikke an i Norge. Foto: Newspress
MINISALG: Vi likte Ford Ka svært godt da vi testet den, men små biler som Ka slår ikke an i Norge. Foto: Newspress Vis mer

Kompaktbilen derimot, er populær. VW Golf er Norges suverent mest solgte bil, og konkurransen er knallhard.

- For 15 år siden ville en ny liten Renault møtt 10-12 konkurrerende modeller. I dag møter den nye Renault Clio ved lansering 40, forteller Hovde.

- Det er spesielt tøft for volummerkene som er i skvis mellom den dynamiske utviklingen blant premiummerkene og introduksjonen av nye og billige modeller fra nye produsenter i emerging markets, spesielt Kina og India.

Men kanskje kan eierne av en kompaktbil være villige til å downsize hva gjelder bilstørrelse? Ikke særlig sannsynlig, ifølge Hovde.

- Av de som i dag eier bil i kompaktsegmentet vil over halvparten velge bil i samme segment igjen, og det er langt flere som sier de vil opp en størrelse enn det er bileiere som sier de vil ha mindre bil.

Les også:
Vi har prøvekjørt Opel Mokka
Det selges ikke bedre kompaktbil enn denne
2011 -2012 - Her er det beste vinterdekket

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.