NATUR: Innovasjon Norge vil at nordmenn skal bli flinkere til å feriere i vårt eget land. Her er et bilde fra vakre Lofoten. Foto: COLOURBOX
NATUR: Innovasjon Norge vil at nordmenn skal bli flinkere til å feriere i vårt eget land. Her er et bilde fra vakre Lofoten. Foto: COLOURBOXVis mer

Nordmenn kan redde turistsommeren

Bruk mer penger på ferie i Norge.

(Dagbladet): Sommeren er så å si i gang, og for mange står det snart en ferie for døra.

Innovasjon Norge la onsdag morgen fram sine planer for å styrke den norske reiselivsnæringen for sesongen.

Usikkerhet Bedre pakkeløsninger og økt fokus på opplevelsestilbud skal gjøre Norge mer attraktivt for utenlandske turister, og de foreløpige prognosene for i år er gode. 

Men en sterk norsk krone og økonomisk uro i Europa skaper en del usikkerhet og lave forventninger for turistsommeren.

Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, sier norsk reiseliv står overfor en utfordrende sommer og vil ty til nordmenn for å redde turistsommeren.

Reiser heller til utlandet - Spanske og italienske turister er blant de som utgjør en stor av del av markedet, og det kan hende vi opplever en nedgang i disse besøkende på grunn av økonomien. Da skulle vi gjerne hatt nordmenn til å fylle opp den manglende kvoten, sier Tuftin til Dagbladet.

Tall fra selskapet viser at nordmenn vanligvis bruker to ganger så mye penger på ferie i utlandet som på ferie her hjemme.

Det er fortsatt mange nordmenn som ferierer i eget land, men tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at andelen norgesferier aldri har vært lavere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor var det 61 prosent nordmenn som reiste på ferie i Norge, en nedgang fra 66 prosent i 2010.

FRISTER MED NORGE: Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge forklarer hvordan han vil få flere nordmenn til å bruke penger på ferie i hjemlandet. Foto: BERIT ROALD / NTB SCANPIX
FRISTER MED NORGE: Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge forklarer hvordan han vil få flere nordmenn til å bruke penger på ferie i hjemlandet. Foto: BERIT ROALD / NTB SCANPIX Vis mer

- Det er ingen tvil om at det norske markedet er det viktigste. Og ekstra viktig blir det i år hvor veksten fra utlandet er usikker, sier Tuftin i en pressemelding.

Skal friste nordmenn Innovasjon Norge ønsker nå å friste nordmenn til å bruke større deler av feriebudsjettet i Norge.

- Det er en felles utfordring, og involverer et tett samarbeid mellom Innovasjon Norge og både små og store aktører innen norsk reiseliv, sier reiselivsdirektøren til Dagbladet.

- Hvordan skal nordmenn fristes til å feriere i hjemlandet?

- Det er viktig å opplyse nordmenn om hvilke tilbud som finnes, og å sette sammen gode pakker, forklarer Tuftin.

Fange interesse En pakkereise innebærer en ferie der reise og overnatting kombineres med transport, mat, aktiviteter og andre ting. Dette skal være med på å fange interessen til reiseglade nordmenn.

- Løsningen er i tillegg å jobbe tettere med de lokale næringsdrivende for å vise nordmenn hva de ulike stedene har å tilby. En helhetlig opplevelse innebærer god mat, kultur og spennende aktiviteter - og ting du kanskje ikke visste om stedet fra før, sier han.

Nordmenn reiser gjerne til velkjente steder som Lofoten og Nordkapp, i likhet med turister fra utlandet.

- Oslo er et ettertraktet reisemål for mange, og det er fortsatt populært å se fjordene og nordlyset. Den norske turisten skiller seg altså ikke noe særlig fra utenlandske turister, sier Tuftin.

Bransjen er positiv Innovasjon Norge har allerede startet markedsføringen som skal friste både norske og utenlandske turister til ferier i Norge.

- Nå er vi midt inne i en intensiv periode av markedsføringen som blant annet pågår i avisene og på nett. Det vil bli en pause i juli før vi setter i gang igjen til høsten. Da vil vi prøve å få flere til å dra på norgesreise i høstferien, sier Tuftin.

Til tross for en utfordrende turistsommer tror likevel halvparten av reiselivsaktørene at årets sommer blir bedre enn i fjor, ifølge undersøkelsen utført av Innovasjon Norge.