FOR HEFTIG: Vi drømmer kanskje om en rød bil, men fåtallet velger de kraftige fargene. Illustrasjon: AXALTA
FOR HEFTIG: Vi drømmer kanskje om en rød bil, men fåtallet velger de kraftige fargene. Illustrasjon: AXALTAVis mer

Nordmenn liker nesten ingen av disse fargene

Her er bilfargene som gjelder.

DinSide: Det er ikke forbundet med særlig glede å bli kalt en grå mus, men hva da med bilen din?

I Norge selges det stort sett biler som har en eller annen gråtone, pluss hvit og svart i hver ende av skalaen.

Lakkprodusenten Axalta har kommet med en rapport for 2013 som forteller hvilke farger som er mest populære i de ulike delene av verden, og i de forskjellige bilklassene.

Bare 23 prosent av bilene som ble solgt i 2013, inneholder en skikkelig farge. Det betyr at mer enn tre firedeler av bilbestanden er hvit, grå eller svart.

Tidligere har vi trodd at dette er et fenomen som er spesielt for Norge, til nød for Europa. Rapporten fra Axalta viser imidlertid at dette er et fenomen verden over.

Skulle du ikke finne en farge du liker, kan du alternativt lakkere bilen din selv. Som en annen løsning er det mange som velger å legge folie, ikke bare for å endre fargen, men også for å beskytte originallakken.

Nyanser I Europa er det helt hvit som selger aller mest for tida. Så mye som 29 prosent av kundene valgte nettopp dette, noe som er en økning i andelen hvit på fem prosent siden året før.

Artikkelen fortsetter under annonsen

HVIT OVERVEKT: Fargefordelingen på den europeiske bilparken. Illustrasjon: JAMIESON POTHECARY
HVIT OVERVEKT: Fargefordelingen på den europeiske bilparken. Illustrasjon: JAMIESON POTHECARY Vis mer

I den andre enden av fargeskalaen, men også populær, finner vi svart.

For gråtonene var det nesten ingen endring i 2013. Populariteten lå likt med året før, altså fortsatt på et veldig høyt nivå.

Blått sank marginalt, omtrent like mye som rødt økte.

Matt lakk? Slik redder du håpløs lakk

Markedsforskjeller De europeiske valgene er nesten samstemte med de amerikanske, og det eksisterer bare marginale forskjeller mellom de to kontinentene. Europa er også ganske likt det globale markedet.

Det er likevel interessant å se at det i Asia er store forskjeller mellom de ulike landene, selv om de totalt sett ender opp på tilsvarende nivå som det globale.

Sør-Amerika og Afrika skiller seg ut ved at de selger lysere biler. Svarte biler selges i marginalt antall, mens hvite og sølvfargede biler trekker opp. Legger vi til mørkegrå, dekker disse fargene opp så mye som 74 prosent av totalen, uten at det er blandet inn en eneste fargeklatt.

Store endringer Hele bildet har snudd seg kraftig, og i 1999 skiftet fargevalget fullstendig. Fra da alle bilene skulle være burgunder eller mørk grønn, endret dette seg fullstendig til lys og mørk grå.

Helt fra 1999 og fram til og med 2012 har det vært grå som har tronet øverst på listen, men i 2013 kløv altså hvit opp og vippet grå ned fra tronen.

Her ser du det årlige fargevalget i de forskjellige markedene de siste 60 årene.

Blankere? Hva med en boks bilvoks til 228 000 kroner?

Selge bilen?
Finn ut hva BILEN ER VERDT her

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.