Norge på fire hjul og ei boble

De kjørte Lada på Hedmarken og Porsche Cayenne i Sandnes.

STASJONSVOGNA: Noen mener amerikanerne og svenskene oppfant stasjonsvogna, men det var nordmenn som kjøpte dem. Opel Caravan var den første, norske flerbruksbilen for alt fra bikkjetransport til torgsalgsbod. Foto: General Motors / Opel
STASJONSVOGNA: Noen mener amerikanerne og svenskene oppfant stasjonsvogna, men det var nordmenn som kjøpte dem. Opel Caravan var den første, norske flerbruksbilen for alt fra bikkjetransport til torgsalgsbod. Foto: General Motors / OpelVis mer

(Dagbladet): Helt siden fotgjenger og statsminister Einar Gerhardsen motvillig opphevet kravet om kjøpetillatelse på bil 1. oktober 1960, har nordmenn hatt sine særegne bilfavoritter.

Det er ikke mange folkeslag som betaler for å få en høy SUV - for deretter å betale ekstra for å senke den. Eller som kjøper en lav stasjonsvogn for så å betale for å få den hevet. Det kan faktisk være et helnorsk fenomen.

- Vi gjør annerledes bilvalg enn resten av Europa. I andre land skiller de mellom stygge og pene biler, men vi har ofte en kjærlighet for de «styggpene». Vi bryr oss mindre om hvordan en bil ser ut, så lenge den passer våre behov, og tøffe norske forhold, sier Karl Eirik Haug.

Folkefavoritten Sammen med Stéphanie Dumont har han skrevet boken «Norske bilfavoritter», som tar for seg Norges mest populære biler fra de først kom på veiene og helt fram til i dag.

DEN STOR BILDEBATTEN: Norske bileiere diskuterte i 1960-årene hvilken av de to bilene som var best, Ford Anglia eller den klassisk folkevognbobla. På salgsstatistikken var det ,«Bobla» som vant. Foto: Møller
DEN STOR BILDEBATTEN: Norske bileiere diskuterte i 1960-årene hvilken av de to bilene som var best, Ford Anglia eller den klassisk folkevognbobla. På salgsstatistikken var det ,«Bobla» som vant. Foto: Møller Vis mer

Bilsalget i Norge ble fullstendig frigitt i 1960, og i årene som fulgte herjet en debatt i norske bilseter: Hvilken bil er best: Ford Anglia eller folkevognbobla?

Anglia var både romsligere og teknisk overlegen, men likevel var det «Bobla» den som toppet salgsstatistikken til langt utover tiåret.

Inntil 1976 tok nordmenn hjem hele 147 943 «Bobler», og på 60-tallet hadde den en markedsandel på 22,4 prosent.

Lett å reparere Bilen ble - mot alle odds - nordmenns favorittfamiliebil.

BEDRE TEKNISK: Ford Anglia var en bestselger i mange år. Foto: Ford
BEDRE TEKNISK: Ford Anglia var en bestselger i mange år. Foto: Ford Vis mer

- Bobla er et eksempel på et særnorsk fenomen. Den har dårlig med plass, og er derfor egentlig upassende som familiebil. Likevel var den favoritten til norske familier. Hovedgrunnene til det var at den hadde rykte på seg for å være pålitelig og solid.

- I tillegg til at den var lett å reparere selv. Nordmenn var villig til å ofre plass for pålitelighet, sier Haug.

Fordi pålitelighet er så viktig har nordmenn ofte vært skeptiske til ukjente bilmerker. På 70-tallet omfavnet vi likevel biler vi aldri hadde hørt om før - som attpåtil kom fra andre siden av jordkloden.

Suksess over natta Japanske biler ble synlige på norske veier, først og fremst på grunn av lave priser, men bilene hadde tidvis også en design som virkelig gjorde susen.

ELSKER STASJOINSVOGN: Nordmenn elsker som kjent stasjonsvogner. Volvo traff blink med denne. Foto: Volvo
ELSKER STASJOINSVOGN: Nordmenn elsker som kjent stasjonsvogner. Volvo traff blink med denne. Foto: Volvo Vis mer

I 1975 ble Mazda Norges mest populære bilmerke. Den sto for nesten 12 prosent av personbilsalget. I 1981 rullet over 100 000 Mazdaer på norske veier av ymse kvaliteter.

- Mazda slo uventet til! Mazda 929 ble for eksempel en suksess nærmest over natta, til tross for at man ikke hadde erfaring med den, sier Haug.

Bilen ble godt mottatt her i landet, til tross for at den mindre 626 var et bedre kjøp. Utseendet på bilen ble sammenliknet med Mercedes, uten at det gjorde noe særlig fra eller til - den norske bilkjøper var lite opptatt av status.

Rik bilflora Når det gjelder biltrender har nordmenn ofte vært på kollisjonskurs med resten av verden. Mens det i for eksempel USA og Europa blir sett på som lavstatus å kjøre en stasjonsvogn, synes vi i Norge at det er stas.

TAUNUS: Ford Taunus var i 1974 den nest mest solgte personbilen i Norge, med en markedsandel på 6,1 prosent og 5526 solgte biler. $Foto: Ford
TAUNUS: Ford Taunus var i 1974 den nest mest solgte personbilen i Norge, med en markedsandel på 6,1 prosent og 5526 solgte biler. $Foto: Ford Vis mer

Når man ikke har noen egen bilproduksjon å være lojal til, ender man opp med litt av hvert. På 80- og 90-tallet var både Volvo, Honda, Ford, Fiat og Renault representert blant de 25 mest populære modellene her i landet.

- Vi har vært noe påvirket av Sverige i valgene våre - med blant annet Saab. Men opp gjennom årene har vi gått for både engelske, amerikanske, tyske og asiatiske biler. Vi har alltid hatt en veldig spennende bilflora i Norge, sier Haug.

AMAZON: Nordmenn er lykkelige når vi får kjøpe en ny bil som ser ut som en bruktbil. I 1970 hadde Volvo Amazon en markedsandel på 2 prosent. Foto: Volvo
AMAZON: Nordmenn er lykkelige når vi får kjøpe en ny bil som ser ut som en bruktbil. I 1970 hadde Volvo Amazon en markedsandel på 2 prosent. Foto: Volvo Vis mer